Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEO på ny side - hjælp! :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Sep 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg er helt ny her - spændende site!

I øjeblikket er jeg igang med at relancere min webshop og i den forbindelse vil jeg jo rigtigt gerne have styr på mit SEO fra starten.

Jeg er nu igang med at få styr på produkttekster og URL's på mine varer - og det er her spørgsmålet opstår.

Mine varer er kendetegnet ved, at en af mine varegrupper består af ca 100 forkskellige varer, hvor hver vare findes i ca 10 farvevarianter.

Som det har været indtil nu, har hver farvevariant samme tekst. Falder jeg i duplicate content fælden her? Hvis jeg gør, kan det så løses udover at skrive 10 forskellige tekster ( dette er nemlig ikke nødvendigt da samme tekst gælder de 10 farvevarianter )

Og hvordan bør jeg strukturere mine URLS? Jeg havde forestillet mig:

.../brand-model-farve

Dette betyder jeg jo får ca 1000 urls som starter med det samme : brand.
Derudover 100  som har det samme som nr 2 ord:  model

Ville dette være et problem? Duplicate URLS , er der noget der hedder det? Eller gælder det kun for indhold?
Eller skal jeg strukturere mine URLS på en helt anden måde?

Havde overvejet:

.../brand-model#farve

Jeg håber på at få lidt input, så jeg kan komme godt fra start! :)

Ha det super

/Casper

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper,

Det er meget generelt svar, men som udgangspunkt kan du godt have en URL pr. farve, hvis du bare sørger for på din side, at få den gjort unik nok, i forhold til de andre farverr (URLs). Jeg gjode mig lidt de samme overvejelser da jeg lavede parfume priser.  
Jeg har en URL pr. parfume størrelse Hugo Boss: Boss Femme har derfor egentlig 3 URL alt efter om det er 30, 50, 75 ml. Dette har jeg prøvet at fremhæve så vidt muligt i mit title tag, description, overskrifter m.m. - det eneste data som skifter er prisboksen.
Men da prisboksen også udgør en stor del af sidens samlet indhold, så er der en forholdsvis stor forskel på indholdet alligevel, fra siden til side - da der netop ikke er så meget andet statisk indhold :-). Håber det giver mening :-).

Hvis du vælger at have 10 produkter med samme tekst, hvor indholdet (det samlede indhold) kun er minimalt forskelligt fra side til side, så vil jeg ikke anbefale det. Der ville jeg sørge for kun at tillade adgang til en URL, men på denne URL tydeligt fremhæve de andre farver: xx fåes også i rød, grøn o.s.v.

Så hvis folk søger efter xx grøn, så har URL xx sort stadigvæk potentiale til at blive vist da netop xx+grøn indgår i sidens tekst.

Det er mine tanker om det. Under alle omstændigheder bør der komme an på en konkret vudering af dine produkter, hvordan folk søger, popularitet m.m. 

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit 

 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget som hedder dublicate URLs. Det er vigtigt at forstår hvorfor dublicate content bliver straffet.  Det er jo ikke noget de gør for sjov, men for at gøre deres produkt/søgemaskine bedere :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit 

Tilmeldt 21. Sep 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 15:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Tak for svar! :)

Med hensyn til produkttekster, så bliver de 10 varianter nok meget ens. Der er tale om at der i produktvisningen er en dropdown, hvor man så kan vælge en af de 9 andre varianter. Teksten vil være den samme som sagt

Du skriver en løsningen kunne være kun at give "adgang" til 1 url, hvordan gør man det? Og betyder det at de 9 andre stadig "eksisterer"??

Er der evt andre der har en "smart" løsning på dette "problem"??

Tak for hjælpen indtil videre

/Casper

Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

remmertime:

Hej Casper

Tak for svar! :)

Med hensyn til produkttekster, så bliver de 10 varianter nok meget ens. Der er tale om at der i produktvisningen er en dropdown, hvor man så kan vælge en af de 9 andre varianter. Teksten vil være den samme som sagt

Du skriver en løsningen kunne være kun at give "adgang" til 1 url, hvordan gør man det? Og betyder det at de 9 andre stadig "eksisterer"??

Er der evt andre der har en "smart" løsning på dette "problem"??

Tak for hjælpen indtil videre

/Casper

Google skriver her: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=da&answer=139394

"Hvis et websted f.eks. har en række sider med samme model af en dansesko, hvor eneste forskel er farven på den afbillede sko, kan det give mening at fremhæve den mest populære farve som den kanoniske version, så Google har større mulighed for at vise den side i søgeresultater. rel="canonical" vil dog ikke være passende, hvis det samme websted blot ønsker at få en gel-sål placeret højere end skosiden."

 

 

Fra Århus
Tilmeldt 2. May 10
Indlæg ialt: 34
Fra  Billigt internet Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan klare problemet i din robots.txt fil
Søg på nettet

http://www.4gmobiltbredbaand.dk

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan,

Jeg har ikke mulighed for at få så meget i dybden med det, men via META-tags og robots.txt filen kan du blokere for en række af dine URLs.

Med venlig hilsen
Casper Schneidereit 

Tilmeldt 21. Sep 10
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Først og fremmest tak for feedback.

Vil det sige at løsningsmulighederne er:

1. Canonical URLS på alle varianter undtaget 1
Eller
2. Blokere URL'sene i robot.txt filen

Er der nogle erfaringer med om en af løsningerne er at foretrække frem for den anden?

Rådet er desuden at farverne på de URL's jeg blokere bør jeg inkludere i teksten til den resterende URL?

Har jeg forstået det rigtigt? :)

Mvh

Casper

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Skulle jeg lave noget, så ville jeg styre det via et META-tag. Det er fordi det er den nemmeste måde at programmere noget, så brugeren manuelt kan styre om en side skal indekseres eller ej. Jeg synes ikke helt det giver mening at benytte cannoncial tag, men det kommer lidt an på din URL struktur. 

Det med at sørge for at de andre farver bliver inkluderet på den indekserede version, er netop for at du ikke udelukker søgninger på evt. de andre farver + produkt. Igen det handler meget om de samlede løsning, for det er utrolig svært bare at hive en ting ud og sige: Sådan her gør du det optimalt, når man ikke ved hvad man har at arbejde med.

Det kræver en lidt grundigere gennemgang af din webshop, produkter, søgninger m.m. Men i bund og grund handler det jo om at få din shop at ranke så godt som muligt på, søgeord der giver salg. Og omvendt at lade være med udelukke andre søgeord som også have potentiale til at give salg. Kogt helt ned, så handler det "bare" om at øge din indtjening pr. besøgende fra søgemaskinerne.

Med venlig hilsen
Casper Schneideriet 

Tilmeldt 19. May 10
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 01:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Den rigtige løsning afhænger vel meget af dit site-struktur.

Mit syn på det er følgende:

Hvis du har et produkt xyz i farverne sort og gul med sort som hovedfarve.

meta-tag noindex modellen med angivelse af gul på xyz-sort:
links til xyz-gul gavner IKKE xyz-sort
søgning på xyz-gul viser xyz-sort
du skal rette på xyz-sort hver gang, der tilføjes eller slettes en farve

canonical modellen:
link til xyz-gul gavner xyz-sort
søgning på xyz-gul viser enten xyz-sort eller xyz-gul
Det er nemt at tilføje eller slette en farve.
Google anbefaler denne løsning


Jeg bruger selv canonical modellen, og det virker bare.

Med venlig hilsen
Allan Hansen
Fotograf og IT-nørd

 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)