Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af Firma når man har folkeregisteradresse i andet land

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

 

Jeg vil gerne starte en enkeltmandsvirksomhed i DK, men da jeg har folkeregister adresse i Sverige kan dette ikke lade sig gøre siger E&S.

Alternativerne er enten APS, men da jeg ikke har 80.000  er det ikke umiddelbart realistisk. Eller det andet alternativ som er at oprette et I/S sammen med en person som har folkeregister adresse i DK.

Personen ville i så fald være stråmand og skulle ikke have del i evt. overskud.

De personer som jeg evt kunne overtale til at stille op for mig har ikke selv noget firma og ville derfor få en udvidet selvangivelse.

Mit spørgsmål er så hvordan fungerer det i praksis hvis det er mig som beholder hele overskuddet. Skal stråmanden indberette indtjening, omkostninger osv på sin selvangivelse og kan han/hun risikere at skulle betale skat af et evt. overskud?

Håber der er nogen som kan hjælpe, har selvf. kontaktet skat men de har det med at smide en videre til deres "såkaldte" eksperter som så ikke lige er på arbejde i dag, og da jeg er ret utålmodig spørger jeg simpelthen her.

Mvh

Mads

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mads!

Du kan godt oprette enkeltmandsfirma i DK, selvom du har folkereigsteradresse i Sverige.

Dog kræves der en såkaldt "fiskal repræsentant" i DK.

MvH

Peter

Fra München
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kommer jeg lige ind her ..


Hvad med skattepligt?

Hvis du er boende i sverige og har din indkomst m.m. der. Så har du ingen skattepligt i Danmark.

Hvis man opretter et firma, og pludselig laver indkomst i landet, starter skattepligten så ikke igen ?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil den fiskale repræsentant ikke hæfte personligt på vegne af udlandsdanskeren, når der er tale om en enkeltmandsværksomhed?

Er det ikke værd at overveje et SmbA i stedet? Papirarbejdet koster nok lidt, men der er modsat et ApS ikke noget krav om indskud.

 

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man bor i Sverige og er skattepligtig der, men ikke i Danmark, så vil det at oprette et enkeltmandsfirma i Danmark (eller et fast driftssted i Danmark af en udenlandsk virksomhed) som udgangspunkt ikke medføre at fuld skattepligt til Danmark indtræder for ejeren. Hvis virksomheden får et fast sted i Danmark f.eks. en kontoradresse, et butikslokale eller låner et kontor hos en kunde og der foregår drift i lokalerne igennem et ikke ubetydeligt tidsrum f.eks. mere end 6 måneder, vil den udenlandske virksomhed som udgangspunkt få et fast driftssted i Danmark og der skal betales skat til Danmark af det overskud som knytter sig til virksomheden i Danmark. Er der tale om en enkeltmandsvirksomhed, vil det være ejeren personligt som bliver begrænset skattepligtig til Danmark.

En fiskal repræsentant i Danmark vil hæfte for eventuelle kildeskatter af løn udbetalt til virksomhedens medarbejdere for arbejde udført i Danmark.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige snakket med E&S igen, denne gang kunne jeg sjovt nok godt få lov at oprette et firma selvom jeg har adresse i Sverige. Jeg skulle bare have fat i en anden formular. 

Så vidt jeg kan se på formularen kræver det ikke engang en postadresse i DK.

Fra Skanör, Sverige
Tilmeldt 12. Oct 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Shadwell_Army:

Har lige snakket med E&S igen, denne gang kunne jeg sjovt nok godt få lov at oprette et firma selvom jeg har adresse i Sverige. Jeg skulle bare have fat i en anden formular. 

Så vidt jeg kan se på formularen kræver det ikke engang en postadresse i DK.

 

Kan du ikke lige sende et link til den formular?

 

På forhånd tak

 

bixen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Esben..er du sikker på, at en udlændig efter 6 måneder med butik i DK...bliver begrænset skattpligtig til DK,

selvom han har bopæl i udlandet?

Har du evt. en henvisning?

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Oct 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg har nogle spørgsmål, da jeg er lidt i samme situation, med den forskel, at jeg er bosat udenfor EU, samt har firma dèr igennem 12 år.

Jeg er blevet tilbudt...af et dansk familiemedlem...at være med i et dansk firma, som vi så skal starte op sammen. Jeg har ingen som helst intentioner om, at flytte tilbage til DK, da jeg har familie og firma at sørge for dèr, hvor jeg bor .

Det kommende firma skal beskæftige sig med handel og service i forskellige former.

Da jeg ikke længere er inde i div. ny regler på området, vil jeg gerne , om nogen sagkyndige på området, evt. kan komme med gode råd desangående.

Jeg står i den situation, at jeg...efter kontakt til skat i DK, heller ikke er blevet klogere!

så til spørgsmålene

A:  Hvilken selskabsform skal vi vælge, herunder har vi talt en del om S.M.B.A., da min kommende partner også har selvstændig virksomhed sideløbende.

B: Oplægget er, at jeg skal være direktør i det ny firma, dette vil sikkert ikke støde på vanskeligheder, da jeg i en kortere årrække var direktør for et APS i DK, hvor jeg også havde domicil udenfor EU. Da jeg , i det daglige ikke vil være tilstede fysisk i DK. , udelukkende i forbindelse med kundekontakt, og ved løsninger af større "sager",men i tæt kontakt med partner og medarbejdere, pr. tlf og mail, vil jeg gerne vide, hvordan det vil være muligt...rent lovmæssigt...at dele evt. overskud, samt få mit vederlag for min indsats udbetalt.

C: Vil det støde på problemer, hvis mit firma i udlandet evt. låner det ny firma f.eks. 100000 kr, mod en part i det?. Eller vil det være bedre at lade mit udenlandske firma være "moderfirma", stadig med det danske firma som en selvstændig enhed, da det vil være det danske firma som skal stå for tilladelser, skat, forsikringer o.a. i det daglige.

D: Behøver jeg at ...som...direktør...være fysisk tilstede ved Generalforsamling, eller kan jeg overgive min stemmeret til en herboende f.eks. pr. mail eller brev ( ved større beslutninger vil jeg selvfølgelig være tilstede, jeg tænker udelukkende på årlig forsamling).

Dette var de rent overordnede spørgsmål, der vil sikkert under opstartfasen komme flere, men i første omgang efterlyser jeg gode råd omkring ovenstående.

på forhånd tak

Finn

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)