Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ide: Ansættelse som konsulent

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Normal 0 21 false false false DA X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4

Hej

 

Jeg har gået og brainstormet på en ide, men jeg har ingen anelse om hvor realistisk den er, og om den overhovedet kan betale sig.

 

Jeg har i dag et fast job, og jeg har arbejdet i virksomheden i 5 år. Min tanke er at jeg skulle lave en aftale med min arbejdsplads om, at jeg skulle oprette en enkeltmands konsulentvirksomhed. Jeg skulle derefter ”ansættes igen” til at udføre mine nuværende arbejdsopgaver, til samme løn og samme vilkår osv.

 

Dvs. for min arbejdsplads vil der ikke være nogen forskel. De skulle stadig betale samme løn, og får samme arbejdsopgaver udført på præcis samme måde.

Fordelen ved det hele skulle være fradrag af forskellige arbejdsredskaber. Det kunne være IT udstyr, mobiltelefoner osv.

Jeg bor så tæt på min arbejdsplads at jeg ikke får noget kørselsfradrag. Hvis jeg lavede ovenstående løsning, ville jeg vel kunne få en firmabil, og registrere den så den også kunne bruges privat. Ville jeg også kunne få nogle fordele af dette?

Sidst men ikke mindst, er der så en bagatelgrænse for hvornår det kan betale sig at gøre det? Vil mine fordele være så forsvindende små, at det ikke er besværet værd eller?

 

Jeg håber at I kan give mig lidt nyttige input

 

/NoMercy

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som konsulent, skal du huske at du selv sørger for pension, feriepenge og at du typisk ikke har betalte sygedage.

Derudover skal du også huske på, at din "arbejdsgiver" kan forsvinde, altså vælge dig fra. Her skal du have skrevet dit opsigelsesfrist ind i en kontrakt for samarbejdet.

Hvis det er for at få computer, mobil osv. så tror jeg ikke det kan betale sig - hvis jeg skal kunne se en idé i det, så er det at du kan få flere kunder end din nuværende arbejdsgiver.

/Kim

Fra Herning
Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 585
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hej No Mercy

Hvis du fører dette ud i livet, laver du et stort selvmål.

Du går glip af feriepenge og sygedagpenge hvis du skulle blive syg samt arbejdsmarkedspension, alt i alt ca. et tillæg til din løn i omegnen af 20%

Din arbejdsgiver vil klappe i sine hænder og tage imod tilbudet med kyshånd.

Desuden mister du dit optjente opsigelsesvarsel.

Desuden vil skat ikke godkende en sådan aftale, men anse dig som lønmodtager.

de bedste hilsener

Anders Mikkelsen

Nr1

 

 

 

Fra Vejle
Tilmeldt 5. Nov 09
Indlæg ialt: 99
Fra  KanKom Online Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej NoMercy

En væsentlig forskel på de to ansættelsesformer er i hvert fald, at du i et fast job har en lang varslingsperiode, hvis firmaet ønsker at fyre dig. Som konsulent kan du fyres fra dag til dag!

Så husk lige at tage det med ind i dine overvejelser Cool

Mvh. Jonas

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej NoMercy

Jeg er enig med de andre indlæg i, at der skal rigtigt meget til for at konstruktionen bliver godkendt af Skat, men helt umuligt er det ikke, men det afhænger af hvordan kontrakten udformes, hvad dine opgaver er, hvor selvstændigt de udføres og særligt om du får andre hvervgivere mv.

Hvis Skat accepterer løsningen, skal du som nævnt af de andre have en væsentlig højere løn end du har nu for at dække div. ulemper. Udover de ovennævnte kan man i disse tider også nævne, at du som lønmodtager er dækket af lønmodtagernes garantifond.

Hvis det du går efter er firmabil, og fradrag for diverse goder, så er en mere farbar vej måske at tale med din arbejdsgiver om en bruttolønsreduktion, hvor du går ned i kontantløn mod at få goderne. Resultatet kan være helt fornuftigt, men en række betingelser skal være opfyldt, herunder at lønreduktionen skal ske over mindst 12 måneder og at din arbejdsgiver skal have en risiko på ordningen (f.eks. at han fortsat hænger på udgiften hvis du siger op inden for de 12 måneder). Herudover vil ordningen kræve noget administration, så det kan sikkert ikke svare sig at gå igang med det, hvis det drejer sig om at du skal have en mobil, men hvis han har flere ansatte, som han ønsker at gøre noget godt for er det bestemt værd at overveje.

For dig er fordelen, at du ikke skal betale skat af den kontante løn du ikke får (det er lige så godt som et fradrag som selvstændig). Men mange goder er skattepligtige, f.eks. vil en fri telefon udløse multimedieskat (hvor du skal beskattes af 3.000 kr. om året, men det skulle du også, hvis du var selvstændig og trak telefonudgifter fra i firmaet). Så kunsten er at finde goder, som beskattes lempeligt. F.eks. multimedier (hvis man får både telefon, bredbånd og PC), Fri bil (i nogle tilfælde, men her skal der regnes på dine private tal, f.eks. bilens pris, antal km. privat og erhvervsmæsssigt, forventede afskrivninger, pris på forsikring mv.). Hvis du bor til leje er fri bolig et rigtigt godt gode, men det kræver at din arbejdsgiver kommer til at stå på lejekontrakten og hæfter over for udlejer.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar, det lyder ikke som en særlig favorabel løsning for mig :)


Men det var da værd at undersøge, tak for det

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)