Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Etaberingskonto, Ejendom og Aps

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Oct 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Scenariet er som flg. Jeg sidder med en Etableringsopsparing på 200k som bare står til en beskeden rente på 1%. Nu er situationen den at min kone og jeg har købt nyt hus, og min gl. hus er sat til salg. Prisen er lav men det er jo købers markedet i disse tider, så min tanke var at etablere et ejendomsselskab, skyde de 200k eller mere i det, købe min gl. hus af os selv (privat) Udleje huset i 2-4 år, for derefter at sælge det.

Huset pris er 1,4mill og med 200k - 300k, kan huslejen sættes relativt lavt. (rækkehus)

Er 100% sikker på at jeg vil kunne få en bedre pris for det til den tid. Sandsynligvis ml. 100k-200k. mere. (alternativt, kan jeg holde huset på private hænder men, så står de 200k, jeg vil gerne have dem i gang med at arbejde)

Nu er jeg i tvivl om, det er legalt at bruge etableringsopsparingen til at finansiere et bolig køb, jf. banken kan de bruges som indskud i et selskab. evt. Aps.
Derefter kan ejendomshandlen foretages. Der er naturligvis flere regler der skal opfyldes. Så som Kontohaveren eller dennes ægtefælle skal deltage med en personlig arbejdsindsats i et ikke uvæsentligt omfang, jf. lovens § 5, stk. 2-4. Ved en ikke uvæsentlig arbejdsindsats forstås mindst 50 timers beskæftigelse pr. måned. For sæsonbetonede virksomheder skal arbejdsindsatsen dog alene være de 50 timer pr. måned i sæsonen. Kravet om kontohaverens eller ægtefællens personlige arbejdsindsats gælder for det indkomstår, hvori indskud anvendes til forlods afskrivning (normalt etableringsåret) og for det følgende indkomstår. Ved etablering af virksomhed i selskabsform gælder kravet for det indkomstår, hvor indskud anvendes til erhvervelse af aktier eller anparter i et selskab, og for det følgende indkomstår. Det er tilstrækkeligt, at kontohaveren, dennes ægtefælle eller begge i forening opfylder arbejdskravet. Mon ikke dette kan opfyldes, efter som at der er en del administration arb. Og div. i takt med denne type forretning, Så er der jo vicevært forpligtigelser mv.

Er dette realistisk at udføre en sådan transaktion. Er der nogen mere erfaring i dette eller kender nogen til en dygtig revision som kan hjælpe med dette som kender regler mv.
Mange tak for et hvert svar
God vind
mvh
A

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det godt nok virkelig "off-topic" det her :) 

 

Men hvor ligger rækkehuset ?. Smile

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej det er ikke legalt. Af den simple grund at I ikke vil kunne opfylde arbejdstiddskravet. Om I så havde en udlejningsejendom med 10 lejligheder ville det ikke være nok.  

Det næste er jo at I i dag kan sælge huset skattefrit fordi I har beboet det. Den avance selskabet måtte få ved et senere videresalg bliver derimod skattepligtig. Umiddelbart ville jeg udleje ejendommen personligt og lægge det ind i virksomhedsordningen eller kapitalafkastordningen.

Du skal også være opmærksom på det ikke er hele etableringskontoen der beskattes ved ophævelse i utide fordi du kun har fået fradrag som ligningsmæssigt fradrag. Beskatningen er gradueret afhængig af hvornår indskud er foretaget.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 13. Oct 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Beklager, hvis jeg har lagt indlægget forkert. Sad

Huset l Odense, I nærheden af Universitet, det kommende supersyghus og Fynbyen.  

 

Er der et bedre sted at poste det?

Tænkt at det er start af selvstændigvirksomhed, bare lidt alternativt mht. fremgangsmåden.

 

mvh

A

Tilmeldt 13. Oct 10
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, troede dog ikke jeg ville falde på den lov.
Pengene er indbetalt over 5 år

år 1:30k, år 2:45k, år 3:55k, år 4:45k og år 5:25k.  

Jeg prøver at få fat på skat og høre hvor meget jeg skal svare i skat på kontoren, hvis pengene trækkes ud til anden formål.

Formålet var at få realiseret friværdien i huset til indskud i det nye hus. Samtidig med at få etab. pengene i arb.

Igen tak for feedback

A

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)