Vi har en webshop, hvor en pæn del af omsætningen kommer fra udlandet. Da fragten er forholdsvis høj, hvis ikke man køber for et vist beløb, er ordrerne ofte forholdsvis høje, og det er sket, at der er nogen, der er sluppet afsted med at snyde os, og vi har mistet en sum penge. Derfor er vi nu begyndt at sende en email ud til førstegangskunder, der bestiller for over et vist beløb, hvor vi beder om, at de verificerer dem selv, før vi kan sende deres varer, enten ved at betale via bankoverførsel eller ved at sende en mail med billede af det anvendte kreditkort + billedlegimation. Problemet er, at det er besværligt for kunderne, og de derfor falder fra, og vi går glip af omsætning, og nu er der så også en kunde, der føler sig utryg ved at skulle sende ovennævnte kortdetaljer. Så mit spørgsmål er: Har I nogle gode idéer eller erfaringer med selvsamme problem? Jeg læste mig frem til et sted herinde, at man skal have 3D Secure, og det har vi også haft, men en del kunder brokkede sig, og vi kunne se, vi mistede mange salg pga. det, så det er taget ned igen, men hvis det er den eneste løsning, så må vi jo tilbage til det... Jeg søger både råd overordnet til vores sikkerhed men også til, hvad jeg kan forlange af overnævnte kunde. Er det ikke sikkert, hvis man kun tager et billede af forsiden af kortet, hvor sikkerhedskoden ikke sidder? + billedlegitimation?
På forhånd tak :) |
Det er jo ikke anderledes i en webshop end det er i et supermarked, - at gøre det let for kunderne at handle åbner for en tabsmulighed.
I virkeligheden er det en kalkule: Hvad koster sikkerhedsforanstaltningerne på bundlinien holdt op mod hvad svindet koster forretningen på bundlinien.
Det tilter jo ofte, fordi man reagerer følelsesmæssigt på den slags tyveri, men løsningen er jo egentlig nem nok. Hvis det kan betale sig at lade nogen slippe uden at betale, - så lad dem!
En forretning er ikke en opdragelsesinstution, en lokal politistation eller en politisk højborg, - men indtægter minus udgifter lig med fortjeneste.
Michael