Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

God veletableret forretning - og hvad så ?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle kyndige vejledere...

 

Jeg står nu i den situation, at jeg er nødt til at vælge en retning for fremtiden.

De sidste 10 år har jeg kørt min virksomhed op ( uden dog at slide mig selv ihjel )  med konstant vækst.  Det betyder, at min virksomhed nu er blandt de førende i branchen på landsplan.  Der er dog stadig et spring til de førende i branchen.

Jeg kunne i princippet lade forretningen vokse gradvist som hidtil, men ambitionerne er større nu end tidligere.  Derfor ønsker jeg at booste virksomheden fra en nuværende omsætning på ca. kr. 8-10 mio. til en højere omsætning i form af at sprede og øge aktiviteterne til også at omfatte grene af branchen - samt naturligvis ekspandere på selve hovedforretningen.

Jeg er ikke i tvivl om, hvorledes forretningen skal styrkes og ekspandere yderligere.

Men jeg er mere i tvivl om, hvordan fremgangsmåden skal være:

* Skal jeg finde en partner - og dermed dele ansvaret ?

* Skal jeg gå i banken og bede dem låne mig til at ekspandere ?

* Skal jeg dele virksomheden op og sælge fra - og geninvestere med disse midler ?

* Skal jeg finde en anden ( sund ) virksomhed i en beslægtet branche og fusionere ?

Umiddelbart er det simple svar jo banken.  Men som virksomheden drives i dag, så er det ikke muligt at ekspandere uden hjælp udefra - altså dele ansvaret op.  Derfor hælder jeg mest til at finde en partner, der kan købe sig ind i virksomheden og drive den sammen med.  Dels for at få friske inputs og dels fordi en partner bør have den rette motivation for at ekspandere.

Men hvor finder man en partner, der har risikovilligheden, evnerne og motivationen ???

Jeg har 6-7 gange afvist de førende i branchen, der har budt på virksomheden, da jeg ikke har været parat til at sælge ud af "arvesølvet".  Problemet i denne branche er, at der ikke findes mere end 1 el. 2 potentielle købere pga. omsætningen og min nuværende position i branchen.  Skal virksomheden sælges, så skal omsætningen langt højere op, der vil gøre det attraktivt for investeringsselskaber.

Virksomheden er indenfor servicebranchen og omsætter som sagt for kr. 8-10 mio. med et resultat på ca. kr. 3 mio. / år.  Omsætningen er fordelt på ca. 4000 fakturaer / år ( 2.500 kunder ).  Kundegrupperne svinger lige fra landets førende virksomheder til hr./fru Jensen.

Branchen kan bedst sammenlignes med låseservice ( Uden at det er denne branche ) og størstedelen af omsætningen er på faste serviceaftaler.

 

Seriøse svar - tak !

Fra Aalborg
Tilmeldt 10. Aug 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Allerførst tillykke med de flotte resultater. Jeg er ikke den mest kompetente til at give dig svar og der komemr sikkert også nogle på banen med meget mere erfaring, men alligevel vil jeg lige byde ind med hvad jeg lige umiddelbart tænker.

Nu kender jeg ikke specifikt din kundegrupper, men jeg synes du skal vende det rundt og sige hvad du har lyst til.

Har du noget gæld i virksomheden i dag? For det er ikke blevet nemmere at låne pengene i banken. Hvis du får for meget ved at låne pengene synes jeg du skal overveje en partner, men her skal du være opmærksom på villigheden fra din side til at sælge ud af dit hjertebarn. Der skal virkelig være enighed om hvordan et samarbejde skal være.

En anden ting jeg også synes du skal overveje er om du er iværksætter eller parat til at kun at styre det. For hvis som jeg læser det kan du sælge noget ud og så stadig udvikle så kan du dyrke din iværksætterånd. Får du partner eller fusionere ender du nok nemt som leder og så lade andre udvikle. 

Håber det giver mening det jeg har skrevet. Og kan sætte lidt tanker i gang..:)

Tilmeldt 8. May 06
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Virksomheden skylder ikke en krone nogen steder.

Selv køretøjerne er købt / betalt kontant.

Det er en kernesund forretning hele vejen igennem.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)