Har vi nogle eksperter der tør at byde ind
Jeg tør godt kalde Henrik for ekspert - og mig selv. Og heldigvis er vi enige.
Der er simpelthen indsat to paragraffer momsbekendtgørelsen om elektroniske fakturaer, § 45 og §45a. Reglerne vedrørende EU-handel findes i § 45a.
Det er en generel forudsætning for at anvende elektroniske fakturaer, at
- Køberen er indforstået hermed
- Fakturaen overholder de almindelige fakturakrav
Når vi så kommer til fakturering over landegrænser så er det i henhold til de fælles EU-regler en betingelse, at fakturaerne ægthed mmm. sikres gennem
- en elektronisk signatur, eller
- elektronisk dataudveksling (EDI).
Der kan benyttes andre metoder til elektronisk fakturering (eksempelvis en god gammeldws PDF), forudsat der er en sikker procedure, som tilgodeser, at kravene til ægthed og integritet overholdes.
Myndighederne i udsteders land skal acceptere metoden, og den virksomhed, der udsteder fakturaen, skal faktisk indhente accept fra myndighederne.
Alt ovenstående er reelt bare klippet fra Momsvejledningen: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=171717&vId=203353.,
Så nej: Det er ikke et krav, at der skal ligge en original papirfaktura. I hvert fald ikke på købers side - og kender jeg irerne ret, så kan Google gøre som det passer dem. Sorry, ku' ik la' vær.
Vh
Lars