det er billigere at sætte pakken på en palle og bede Freja Transport at komme med en bylastbil og køre den ud end at betale 1525. Det er hvad jeg betalte for 4stk 2,30 meters euro paller fra nordv.Sj til Greve, ja og inkl. moms..... |
Vi har en erhvervsaftale med Post DK, men har ikke forsendelser nok til at benytte Web systemet, så vi får tilsendt labels og hver måned en fakturaspecifikation, så vi kan se, hvilket track&trace nr. der hører til de respektive numre på fakturaen.
På den specifikation står målene på alle pakkerne opgivet, og jeg har som forsøg prøvet at lave en udregning på 4 siders specifikationer, svarende til 114 pakker - for at se forskellen på min nuværende pris, og den pris jeg skal betale pr. 1. april.
Ud af de 114 pakker vejer kun 4 af dem rent fysisk over 5 kg.
Prisen for de 114 pakker i december i år var på 7514 kr. svarende til et gennemsnit på 65,91 kr.
Pr. 1. april koster disse 114 forsendelser 9862 kr. Det svarer til en prisstigning på 31,25% eller 20,59 kr. pr. pakke. Pris 86,50 pr. pakke. Dette er ren erhvervsaftale.
Sender jeg dem som privat vil de samme pakker koste 9215 kr. Altså sparer jeg 647 kr,. hvis jeg ikke har en erhvervsaftale.
Bruger jeg min erhvervsaftale på alle pakker indtil 5 kg. volume og køber private pakkelabels til alle forsendelser over 5 kg - så vil den samlede pris for de 114 pakker være 8583 kr.
Så vil den samlede stigning i forhold til 2010 være 1069 kr./14,23% eller 9,38 kr. pr. pakke udregnet på disse 114 pakker. Pris pr. pakke 75,29 kr.
Dette er naturligvis den mest økonomiske løsning, men jeg tænker at Post Danmark opdager finten og opsiger min erhvervsaftalen på den baggrund.
Det hænger bare ikke sammen, at man først bliver tudet ørerne fulde med, at man skal emballere ordentligt, så pakkerne kan holde til den hårde behandling, de får gennem maskiner og bure under transporten. Når man så emballerer, så tingene kan holde til det, så skal man straffes for det.
At postulere man laver ændringerne for at stoppe firmaerne i at smide små ting i store kasser med al for meget luft i kasserne som resultat, er simpelthen bare så flabet.
Emballage og kassefyld er en kæmpe omkostning for de fleste webshops, og her i butikken forsøger vi altid at "skræddersy" kassen til den enkelte forsendelse, men det er altså propumuligt at have kasser, der passer præcist til hver en kombination af varer.
Vores webshop er ikke af en størrelse, der kan presse hverken GLS eller andre transportfirmaer i pris, og derudover har vi langt til et GLS depot, så det er nok urealistisk at anvende dem til vore pakker, selvom vi gerne ville. Så vi "hænger" nok på Post DK. Enten det eller også må vi simpelthen opgive - smide håndklædet i ringen, og sige at det var sjovt, så længe det varede.
Pernille Fjeldgaard
Santashop.dk