Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af konkurrerende virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er tidligere sælger (funktionær) i en virksomhed, hvorfra jeg er blevet fyret.

Jeg ønsker at opstarte egen virksomhed, men hvordan er reglerne for at starte en konkurrerende virksomhed? Jeg er og har ikke været bundet af nogen konkurrence klausul.

Må jeg henvende mig til kunder fra tidligere firma eller må de henvende sig til mig?
Er der en tidsfrist for hvornår man ikke længere er bundet af tidligere firma?

Jeg har læst noget om at jeg først kan komme i klemme, hvis jeg har henvendt mig til en kunde fra tidligere firma og tidligere firma kan påvise et mistet salg (tab af fortjeneste) og derved kan gøre krav på erstatning for det mistede.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig videre herfra?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er fyret og du ingen konkurrenceklausul har, skulle der ikke være nogle begrænsninger.

I så fald skal dit daværende firma virkelig kunne bevise, at du har siddet i en meget vigtig og betroet stilling og forøvrigt har fået kassen for det. Og så er det endda meget tvivlsomt om de ville kunne vinde en sag.,

Tilmeldt 11. Dec 06
Indlæg ialt: 506
Fra  Duftladen - Vi er billig med parfume Duftladen.dk Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Er man ikke uanset hvad omfattet af frx. markedsføringsloven der siger, at man ikke må tage kundelister etc. med og bruge dem i et andet firma ?

Fra Kirke Eskilstrup
Tilmeldt 23. May 10
Indlæg ialt: 32
Fra  i-strategi.dk Skrevet kl. 11:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop vendt problemstillingen med min advokat, der siger:

At du er underlagt markedsføringsloven, så du må IKKE kontakt de kunder, du har haft i dit gamle firma. - Men de må gerne kontakte dig.

Har hørt om en sag (på 3.-4. hånd), hvor man skulle have brugt udskrift fra firmatelefon til at føre bevis/modbevis.

 

/Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Klaus Egebjerg:

Er man ikke uanset hvad omfattet af frx. markedsføringsloven der siger, at man ikke må tage kundelister etc. med og bruge dem i et andet firma ?

Det er korrekt. Men jo an på hvilken branche trådstarter er i. Hvis det kan påvises at det udfra kundelister denne har opstartet nyt firma, er der naturligvis et problem.

Men hvis han finder kunderne via f.eks. De Gule Sider kan et firma jo ikke have eneret på disse kunder...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas T. Sloth:

Jeg har netop vendt problemstillingen med min advokat, der siger:

At du er underlagt markedsføringsloven, så du må IKKE kontakt de kunder, du har haft i dit gamle firma. - Men de må gerne kontakte dig.

Har hørt om en sag (på 3.-4. hånd), hvor man skulle have brugt udskrift fra firmatelefon til at føre bevis/modbevis.

 

/Thomas

Jeg tror ikke man forenkle det så nemt. Jo meget an på omstændigheder: Jobbeskrivelse, kundetyper, firmatype etc...

Tilmeldt 24. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle de gode og hurtige svar.

Så man må altså gerne udsende tilbuds aviser og andet reklame ud til samme kunder, hvis kundelisten f.eks er en branche liste fra eniro.

Branchen vil være den samme som tidligere stilling.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Meego:

Tak for alle de gode og hurtige svar.

Så man må altså gerne udsende tilbuds aviser og andet reklame ud til samme kunder, hvis kundelisten f.eks er en branche liste fra eniro.

Branchen vil være den samme som tidligere stilling.

Naturligvis må du det - det er mange år siden stavnsbåndet blev ophævet. Og du er i hvert fald helt sikker, hvis du ikke bruger "att.:"

Tilmeldt 24. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil det sige at man altså også kunne ringe alle kunder op fra en liste og tilbyde at blive tilmeldt et nyhedsbrev (email), stadig forudsat at man ikke kontakter sine "gamle" kontaktpersoner direkte.

Problemet opstår vel stadig først den dag at min tidligere arbejdsplads mister omsætning?

Det er sådan at jeg fra min tidligere arbejdsplads godt må fortsætte med at handle med mine gamle kunder, men jeg må bare ikke sælge samme eller konkurrerende produkter til disse.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)