Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afklaring af spørgsmål omkring bil i virksomheden

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har en lille enkeltvirksomhedsordning som udfører nogle konsulent opgaver for diverse firmaere. Indtil nu har jeg kunnet klare mig uden bil, men denne går ikke længere. Inden vi forstætter, skal det lige siges, at jeg aldrig haft bil og derfor heller ikke ved noget som helst omkring skattereglerne. Jeg er i det hele taget ikke godt bekendt med alle regnskabsbegreberne, så de forklaringer I forhåbentlig vil komme med, må meget gerne være skåret ud i pap, og et praktisk eksempel vil være guld værd :-)

Bilen skal udelukkende anvendes i virksomheden. Det er udgangspunktet. Alt efter reglerne, og hvor dyrt det vil blive, kan det være at jeg også vil anvende den privat. Men I første omgang synes jeg vi skal betragte det som om at bilen kun skal anvendes i virksomheden.

Jeg er I en lidt speciel situation, fordi jeg prøver at undgå at trække mere end 150.000 kr. ud af virksomheden om året. Derfor anvender jeg Virksomhedsordningen, for at spare resten af overskuddet op i virksomheden. Personligt skal jeg altså helst ikke beskattes af mere end de 150.000 kr.

 

Hvis vi starter med anskaffelse af bilen. Skal jeg købe bilen privat, af egen lomme, eller skal jeg købe den i virksomheden? Jeg vil helt klart foretrække at kunne købe den i virksomheden.

Bliver jeg beskattet af noget privat? Hvis det er muligt, og jeg køber en bil i virksomheden til 200.000 kr., hvor meget bliver jeg så beskattet af privat - hvis jeg bliver beskattet?

Og hvis det ikke er muligt at købe bilen i virksomheden, og jeg køber den privat, kan jeg så trække noget fra, eller?

Når jeg så har anskaffet mig bilen, og eftersom den kun bruges i virksomheden, går jeg ud fra at jeg kan betale alt benzin/diesel i virksomheden? Og hvordan med drift omkostninger? Hvis den skal på værkstedet, kan jeg så betale regningen i virksomheden?

Jeg forsøger at finde den billigste løsning - set fra min private økonomi. Jeg vil helst hvis alle udgifter kan holdes i virksomheden - men jeg frygter at det ikke er så simpelt. Jeg ved ikke om I har fået nok information til at kunne svare på spørgsmålene. Hvis ikke, så må I endelig sige til, og jeg vil forsøge at uddybe det.

 

På forhånd tusind tak for hjælpen!

 

Mvh. Tommy

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du kan fint købe bilen i virksomheden, hvilket ikke får indflydelse på VSO.

Alle omkostninger+afskrivninger kan trækkes fra i virksomheden.

Hvis der skal regnes på privat/erhvervskørsel mangler der oplysninger om

kørsel km privat/erhverv p.a.

Desuden om det er en gulplade eller hivdpladebil.

 

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Det lyder jo rigtig godt.

Men men, jeg synes ofte at der er snak om en masse komplekse regler, og at man skal passe meget på ikke at få et skattesmæk - netop fordi at de kan være svære at gennemskue.

Men I princippet siger du bare, at jeg kan gå ned til forhandleren og købe en bil, og køre rundt i den (dog ikke privat). Alt sammen kører jeg over firmaet og dermed får det ingen indflydelse på min privatøkonomi. Er dette korrekt? Og hvor blev de "komplekse" regler af? :-)

Jeg går ud fra, at jeg skal føre kørebog, således jeg kan bevise, at den kun er blevet kørt i, i virksomheden?

Er det kun i det tilfælde hvor jeg blander privat brug af bilen ind i det, at reglerne bliver komplekse? Kan du forklare lidt om dette?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Du behøver ikke føre kørebog, når du kun kører erhverv.

Med hensyn til privat/erhverv er der en del scenarier, osm jeg synes at du selv

skal studere.

Prøv evt. at kigge lidt her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=4721&vId=0

Om det så er en god idè at køre bilen i firmaet kan jeg ud fra dine oplysninger ikke

svare på.

 

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Siden du linker til henviser til "Søg på skat.dk". Altså bare en søge formular. Var det meningen, eller har du et mere specifikt link?

Men bruger jeg udelukkende bilen i sammenhæng med virksomheden er der ingen regler jeg skal være opmærksom på?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Tommy.

Nej..det var bevidst.....for at vis hvor mange aspekter/nuancer mv. der er.

Så god søgelyst.

Sålænge du kun kører erhverv, skal du kunne dokumentere udgifterne(bilag), og det er så det.

 

MvH

Peter

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Jun 08
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Formålet med dette indlæg var nu et forsøg på at få hjælp til alle de informationer som SKAT har omkring området. For en ikke-regnskabskyndig synes jeg de er meget svære at gennemskue.

 

Hvordan foregår det så hvis jeg leaser en bil i firmaet - er det, det samme?

Forsikringen går jeg ud fra skal stå i firmaets navn (og betales her). Er dette korrekt?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Tommy

 

Jeg vil ikke anbefale dig at følge Peters råd.

Hvis du kun er ejer af én bil, vil der være en meget stor sandsynlighed for, at SKAT anser den for at være til rådighed for dig privat, hvilket så vil indebære beskatning efter reglerne for "værdi af fri bil".

Derudover vil du med den anskaffelsessum og fordeling af kørsel privat/erhverv formentlig have størst fordel ved anskaffe den som privat og herefter kunne få skattefri kørselsgodtgørelse for de erhvervsmæssige kilometre med kr. 3.67 pr. kilometer.

Jeg har nogle links til nogle beregningsmodeller på min profil, som du med fordel kan anvende ligesom der findes mange flere, hvis du søger på nettet.

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ud fra indlægget har jeg ikke rådet trådstarter til noget, idet fordeling kørsel

erhverv/privat ikke kendes.

Der skal naturligvis en konkret beregning til, som jeg også skriver.

 

MvH

Peter

Fra Limassol
Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Man skal være meget påpasselig hvis man anvender en bil til udelukkende erhvervsmæssig anvendelse i en enkeltmandsvirksomhed. Hvis virksomheden drives fra hjemmet, er det endog meget svært at dokumentere, at bilen ikke anvendes privat. Selv om det ikke er et krav, at der føres kørebog ved udelukkende erhvervsmæssig anvendelse, ville jeg gøre det for ikke at risikere problemer senere hen.

Men - som Peter skriver - der skal beregninger til. Og derfor tillader jeg mig (igen! - som nogle aminoer måske vil tænke) at henvise til et regneark, jeg har lavet. Der er korte beskrivelser af skatte- og momsreglerne - og så får du beregnet skattefradrag, skattefri befordringsgodtgørelse eller beskatning af fri bil - alt efter de kriterier, du vælger. Dermed kan det støtte dig i, hvilken bil du skal købe, og hvilke ordninger, der bedst kan betale sig for dig.

Du starter med at vælge, om bilen er på gule eller hvide plader, bilens totalvægt, om den er købt eller leaset og om din virksomhed er virksomhedsskatteordningen - og om bilen skal indgå i VSO eller ej.

Herefter indtaster du skøn over bilens pris (eller leasingydelser), fordeling af kilometer privat/erhvervsmæssigt, skøn over driftsomkostninger, vægtafgift og forsikring, og bingo - så kan du se de skatte- og momsmæssige konsekvenser.

Se regnearket her: http://www.regnskabsmail.dk/Skat/Skattedokumenter/Biler%20skat%20og%20moms.asp?

Du skal oprette dig som bruger for at se arket, men det er ganske gratis og uforpligtende - og du kan frit gøre brug af regnearket under alle omstændigheder.

/Lars

Lars Greve Hansen

www.regnskabsmail.dk

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)