Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyt fragtfirma koncept. Kan det bruges?

Side 5 ud af 6 (52 indlæg)
Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg syntes heller ikke lige jeg kan finde den store revolution i det her.

Fragt er dyrt nok i forvejen
Du køber tom plads hos eksisterende fragtfirmaer. = Du bliver mellemmand mellem fragtfirmaet og firmaet som skal have sendt pakken.

Hvis fragtfirmaet var for dyr at bruge for firmaet i forvejen, hvorfor skulle det så blive billigere, når du bliver mellemmand på den forsendelse?

Hvis du skal gøre noget bedre som fragtfirma, så efterlyser vi dette:

Tilbagemelding når:

  • en forsendelse er gået i stykker
  • en forsendelse ikke kan lokaliseres
  • en forsendelse bliver forsinket
  • en forsendelse er delvis ødelagt (hvis flere varer i samme)
  • en forsendelse er leveret
  • en forsendelse ikke kunne leveres, pga. kunden ikke var hjemme

At fragtmanden (i bilen) gider ringe til kunden inden levering

At fragtmanden gider stille varerne indenfor i trappeopgangen (typisk i KBH)

At det ikke er mig som leverandør, som skal bevise at fragtmanden IKKE har leveret mine varer til min kunde.

At fragtmanden evt. tager et billede af varerne, efter de er stillet af hos kunden. (kun ved varer som "må stilles"

At fragtmanden ikke tager 50kr. eks. moms. for "privat levering"

At der er lidt mere flexibel plads på fragtbrevet til en meddelelse, til chaufføren.

Danske Fragtmænd overlader det til min kunde, at give mig besked om, at varerne ikke er kommet frem eller gået i stykker osv. Det syntes jeg er rigtig dårlig service.

Jeg tror kun du kan konkurrere på servicen, ikke prisen.
Så er det lige dét, om webshopejerne syntes fragten er dyr nok i forvejen... Jeg gør!

Mvh

Michael Haahr

Tilmeldt 8. Jun 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:25
Hvor mange stjerner giver du? :

LANTHER:
Parcel Transport:

Det nye er ikke at reducere udgifterne, det gør alle. Men min måde at gøre
det på og effekten af det. Jeg kan ikke beskrive nærmere om hvordan jeg har
lavet det, da det er en forretningshemmelighed.

 

Mvh., Kurt



Du kan vel se, at det er svært at forholde sig til dine oplysninger, når du holder de væsentlige detaljer skjult.

Ingen firmaer tror på, at en nystartet distributør kan gøre det bedre end de eksisterende transportører.

Derfor er det meget svært at se, hvad du kan gøre bedre end de andre..

mvh

Ja, det kan jeg godt se og har også tidligere nævnt, at min indgangsvinkel til denne tråd har været misvisende. Det beklager jeg og det vil jeg rette op på.

Jeg mener, at alle kan forbedre sig. Især for et nyt fragtfirma er det vigtigt, at kunne tilbyde noget, som enten de store ikke gør, eller tilbyde en højere service til kunder, som de store ikke vil have med at gøre. Jeg ved godt, at de store ikke direkte siger til en kunde, at de ikke er velkommen, men indirekte siger de det med høje priser og lavere service. 

Det er ikke på alle områder, at jeg kan gøre det bedre, men "kun" ligeså godt som eksisterende gode fragtfirmaer. Som jeg tidligere har nævnt, har jeg taget det bedste fra de eksisterende fragtfirmaer og selv udviklet, hvor jeg mener at de ikke gør det godt nok. Jeg ser ingen grund til at ændre på noget, som fungerer tilfredsstillende.

I en periode på flere år, har jeg fulgt tråde om distribution her på Amino. Og det er ikke mit indtryk, at der generelt er tilfredshed med eksisterende fragtfirmaer. Flere har nævnt præcis de samme ting, som jeg selv gik og var irriteret over. Jeg var villig til at skifte fragtfirma med det samme, men på det tidspunkt var der ikke nogen alternativer.

Jeg ser positivt på konkurrence og det fryder mig, at der endelig er ved at ske nytænkning på distributionsområdet (ikke kun mig). Uanset om et nyt fragtfirma får succes eller ej, kan jeg håbe på at det rokker ved de store, så det i sidste ende alligevel bliver kunderne (afsender og modtager), som får gavn af det. E-handel i særdeleshed, er meget afhængig af fornuftige priser på fragt og som det er i øjeblikket for især små og specielle kunder, skaber fragten ikke merværdi. Disse kunder mister dagligt omsætning pga. for høj fragtomkostning. Det er bl.a. det jeg laver om på.

Mvh., Kurt

Tilmeldt 8. Jun 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten (tumulten):

Jeg vil ikke virke negativ men forstår stadig ikke helt hvordan du kan give vognmanden en udvidet tidshorisont, hvis du samtidig lover at modtageren kan få det til en bestemt tid. 

Det er ikke negativt, men konstruktiv feedback. Normalt leveres fra dag til dag. Jeg har en leveringstid på 2 hverdage, hvilket giver vognmanden en ekstra dag til at udlevere forsendelsen. Han får dermed bedre mulighed for at planlægge udlevering i f.eks. yderområder. Jeg lover at modtageren har forsendelsen senest 2 hverdage efter afhentning. 

Mvh., Kurt

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 15:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Parcel Transport:
Det er ikke negativt, men konstruktiv feedback. Normalt leveres fra dag til dag.
Jeg har en leveringstid på 2 hverdage, hvilket giver vognmanden en ekstra dag
til at udlevere forsendelsen. Han får dermed bedre mulighed for at planlægge
udlevering i f.eks. yderområder. Jeg lover at modtageren har forsendelsen senest
2 hverdage efter afhentning


Normalt kan andre transportører også tilbyde det samme billigere, akkurat som Post Danmark også kan tilbyde.

Webshops kunder forventer varen bestilt idag og leveres igår, så derfor bliver det svært at sælge flere dages leveringer.

Mange webshops har også leveringstider 2-3 dage og din oveni giver næsten en uges leveringstid, hvilket jeg som kunde ville være utilfreds med og vælger andre shops der gør det hurtigere.

Jeg forstår godt pointen "yderområder" idet jeg selv bor på Samsø, som absolut er yderområde, men her leveres også dag til dag af alle transportudbyderne.

mvh

 

Tilmeldt 8. Jun 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Haahr:

Hej.

Jeg syntes heller ikke lige jeg kan finde den store revolution i det her.

En revolution er det ikke. Det er en anderledes og mere effektiv måde at gøre det på, med en højere grad af service til prisen.


Fragt er dyrt nok i forvejen
Du køber tom plads hos eksisterende fragtfirmaer. = Du bliver mellemmand mellem fragtfirmaet og firmaet som skal have sendt pakken.

Hvis fragtfirmaet var for dyr at bruge for firmaet i forvejen, hvorfor skulle det så blive billigere, når du bliver mellemmand på den forsendelse?

Nej, det er misforstået. Jeg køber overskudskapacitet hos vognmænd, ikke fragtfirmaer. 

Hvis du skal gøre noget bedre som fragtfirma, så efterlyser vi dette:

Tilbagemelding når:

  • en forsendelse er gået i stykker. Ja, hvis det opdages når chaufføren er der.
  • en forsendelse ikke kan lokaliseres. Ja, systemet har indlagt "leveres senest dato" hvorefter pakken automatisk efterlyses og afsender/modtager adviseres.
  • en forsendelse bliver forsinket. Ja, systemet har indlagt "leveres senest dato" hvorefter pakken automatisk efterlyses og afsender/modtager adviseres.
  • en forsendelse er delvis ødelagt (hvis flere varer i samme). Ja, hvis det opdages når chaufføren er der.
  • en forsendelse er leveret. Ja.
  • en forsendelse ikke kunne leveres, pga. kunden ikke var hjemme. Nej, chaufføren ringer til modtager og aftaler ny tid. Først efter flere forgæves forsøg på levering, underrettes afsender.

At fragtmanden (i bilen) gider ringe til kunden inden levering. I første omgang, kun hvis det ønskede leveringstidspunkt ikke kan efterkommes.

At fragtmanden gider stille varerne indenfor i trappeopgangen (typisk i KBH). Det har jeg ikke været opmærksom på. Det er jeg nu.

At det ikke er mig som leverandør, som skal bevise at fragtmanden IKKE har leveret mine varer til min kunde. Nej, bevisbyrden ligger hos fragtfirmaet.

At fragtmanden evt. tager et billede af varerne, efter de er stillet af hos kunden. (kun ved varer som "må stilles". Det vil være urealistisk. Jeg overvejer, at undlade denne service, da modtager reelt fraskriver sig enhver rettighed ved bortkomne forsendelser. I stedet vil jeg hellere satse på at udlevere når modtager er på adressen. Er det en service du bruger meget?

At fragtmanden ikke tager 50kr. eks. moms. for "privat levering". Præcis. Det har jeg imøde-kommet med den ekstra dags levering, som gør at privatlevering ikke er dyrere.

At der er lidt mere flexibel plads på fragtbrevet til en meddelelse, til chaufføren. Det har jeg taget højde for og på mine fragtbreve kommer desuden også et kvitteringsfelt.

Danske Fragtmænd overlader det til min kunde, at give mig besked om, at varerne ikke er kommet frem eller gået i stykker osv. Det syntes jeg er rigtig dårlig service. Ja, det er det også. Jeg har lavet det sådan, at der er en stor grad af advisering i mit system, som holder dig og modtager underrettet om nævneværdige hændelser igennem hele forløbet. For ikke at oversvømme afsenders inbox med adviseringer, sendes disse til afsenders konto hos mig.

Jeg tror kun du kan konkurrere på servicen, ikke prisen.
Så er det lige dét, om webshopejerne syntes fragten er dyr nok i forvejen... Jeg gør! For nogle vil jeg ikke kunne gøre det billigere, mens jeg for andre vil kunne. Det afhænger af mængde, pris i forvejen og hvor stor en grad af håndtering der er ved forsendelserne.

Mvh

Michael Haahr
Maler-maling.dk

Det er virkelig gode input du kommer med og jeg har kommenteret dem ovenover for nemhedens skyld. Mine kommentarer er understreget.

Mvh., Kurt

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hatten af for bedre forslag...

men.........

Det er da rent tidsrøveri ved højlys dag, at en stakkels chauffør skal pålægges alle disse opgaver måske på over 300 pakker daglig!!

Kan godt se pointen i bedre service, men det koster tid og tid og det har man ikke for meget af i forvejen på en daglig tur.

Endvidere er tid lig med penge og ville fordyre transportørens transport væsentligt med disse tårnhøje lønninger en chauffør får idag.

At planlægge bestemte tidsafleveringer kan absolut ikke lade sig gøre rent planmæssigt, idet det er umuligt at forudse antal pakker der skal læsses inden turen, traffikkøer, færdselsuheld eller bilnedbrud, så der er for mange bolde at tage hensyn til.

Jo, en leverandør har ansvaret som nummer 1 for at en forsendelse fungerer optimalt, for han kan vælge transportøren og når kunden har modtaget sin pakke er leverandørens pligt overfor kunden væk.

Er der knas, er det altid leverandøren i samarbejdet med transportøren der skal udrede, hvad der er sket i henhold til aftale.

Hvis en pakke ikke dukker op til en tidsfrist på grund af bilnedbrud, ville jeg da korse mig på den automatiske system der måske afterlyser 200 pakker der ikke blev leveret på grund af bilnedbrud til tiden..

Hvad ville der ikke ske i en vinter som denne med masser af sne og blokerede veje, ja EDB systemet ville bryde ned på grund af alle disse efterlysninger og hvem skulle bruge en masse tid på at undersøge, hvor pakkerne egentlig befinder sig..



Mon ikke de etablerede aktører har taget højde for disse spørgsmål, men fundet dem for tunge i pengeløbet.

mvh

 

Tilmeldt 8. Jun 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

LANTHER:
Parcel Transport:
Det er ikke negativt, men konstruktiv feedback. Normalt leveres fra dag til dag.
Jeg har en leveringstid på 2 hverdage, hvilket giver vognmanden en ekstra dag
til at udlevere forsendelsen. Han får dermed bedre mulighed for at planlægge
udlevering i f.eks. yderområder. Jeg lover at modtageren har forsendelsen senest
2 hverdage efter afhentning


Normalt kan andre transportører også tilbyde det samme billigere, akkurat som Post Danmark også kan tilbyde.

Webshops kunder forventer varen bestilt idag og leveres igår, så derfor bliver det svært at sælge flere dages leveringer.

Mange webshops har også leveringstider 2-3 dage og din oveni giver næsten en uges leveringstid, hvilket jeg som kunde ville være utilfreds med og vælger andre shops der gør det hurtigere.

Jeg forstår godt pointen "yderområder" idet jeg selv bor på Samsø, som absolut er yderområde, men her leveres også dag til dag af alle transportudbyderne.

mvh

For at få det billigere hos Post Danmark, skal du op i en årlig mængde som de færreste kan imødekomme. Hvis du så når mængden og dermed rabatten, kan du stadig få det billigere andre steder. Det som Post Danmark klarer sig på, er servicen og den er ikke for god altid, efter min mening.

Webshop kunder er ikke de mest tålmodige kunder i verden og dog. For hvis de kan se en fordel ved at vente og ikke skal bruge varen hurtigt, er de også tålmodige. En fordel kunne være en lavere vare pris, en lavere fragtpris eller en bedre service. Jeg kørte et lille forsøg i min tidligere webshop, hvor jeg netop gjorde en lidt længere leveringstid lidt billigere. Ca. 60% valgte den billigere løsning og samtidig forøgede jeg min omsætning, sammenlignet med samme periode året før. Jeg vil godt derhen, hvor jeg kan blive et alternativ til et eksisterende fragtfirma og derved lade modtager afgøre hvilke fragtfirma der vælges. Det er i høj grad også en service til modtager.

Hvis du mener, at nogle webshops først afsender varen efter 2-3 dage, så er det rigtigt at mine 2 hverdages leveringstid kommer oveni. Men der må ligge helt specielle betingelser bagved, som gør at nogle webshops først afsender efter 2-3 dage. 

Det er ikke korrekt at alle fragtfirmaer leverer til ikke-brofaste øer. Jeg har tilfældigt set på wupti.com's handelsbetingelser og her fremgår det bl.a., at de benytter "Bring, GLS, DPD, Post Danmark, Danske Fragtmænd, Budstikken o.a." og "Såfremt varen leveres med Post Danmark, leverer wupti.com i hele DK, med undtagelse af Grønland og Færøerne. Ved brug af andre transportører leveres i hele Danmark, med undtagelse af ikke brofaste øer". Deres leveringstid er iøvrigt formuleret sådan: "wupti.com estimerer normalt en leveringstid på max. fire hverdage med forbehold for eksterne forhold...." Nu ved jeg, at det er den længste leveringstid som skal oplyses og derfor vil nogle (måske endda de fleste) af deres forsendelser være fremme hurtigere, men når de har kunder til max. 4 hverdages levering, kan en leveringstid på 2 hverdage vil også bruges. Det må være logisk.

Jeg har valgt, ikke at tilbyde levering til ikke-brofaste øer. Jeg mener ikke, at denne ekstra udgift skal pålægges de andre forsendelser. Levering tilbydes i stedet til færgeleje. Samsø er iøvrigt en dejlig ø, men tidligere blev turist potentialet slet ikke udnyttet. Jeg kender ikke forholdene i dag,  men det er også en anden snak.

Mvh., Kurt

Tilmeldt 8. Jun 10
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

LANTHER:
Hatten af for bedre forslag...

men.........

Det er da rent tidsrøveri ved højlys dag, at en stakkels chauffør skal pålægges alle disse opgaver måske på over 300 pakker daglig!!

Kan godt se pointen i bedre service, men det koster tid og tid og det har man ikke for meget af i forvejen på en daglig tur.

Endvidere er tid lig med penge og ville fordyre transportørens transport væsentligt med disse tårnhøje lønninger en chauffør får idag.

Chaufføren pålægges ikke ekstra arbejde eller ekstra tidsforbrug. Han udfører sit arbejde, næsten som han plejer og systemet klarer resten.

At planlægge bestemte tidsafleveringer kan absolut ikke lade sig gøre rent planmæssigt, idet det er umuligt at forudse antal pakker der skal læsses inden turen, traffikkøer, færdselsuheld eller bilnedbrud, så der er for mange bolde at tage hensyn til.

Jeg ved at en bestemt tidsaflevering vil blive svær, men ikke umulig. Det skal ses som et ønske om levering på et bestemt tidspunkt, ikke et krav. Kan tidspunktet ikke imødekommes, ringer chaufføren til modtager og aftaler en ny tid.

Det er ikke umuligt at forudse antal pakker som skal læsses. Både antal, samlet vægt og samlet volumen fremgår i mit system, som vognmanden/chaufføren har adgang til. De andre bolde i luften er uforudseelige, så de vil naturligvis kunne ændre leveringstidspunktet, men i sådanne tilfælde, vil chaufføren ringe til modtager og aftale en ny tid.

Jo, en leverandør har ansvaret som nummer 1 for at en forsendelse fungerer optimalt, for han kan vælge transportøren og når kunden har modtaget sin pakke er leverandørens pligt overfor kunden væk.

Det mener jeg er helt forkert. Det er afsenders ansvar at indpakke forsvarligt og påføre korrekte informationer om modtager. Men det er fragtfirmaets ansvar at forsendelsen kommer frem i uskadt tilstand. Gør den ikke det, er det fragtfirmaets ansvar at underrette både afsender og modtager. Ved e-handel ophører afsenders forpligtelser iøvrigt først 14 dage efter at modtager har fået forsendelsen.

Er der knas, er det altid leverandøren i samarbejdet med transportøren der skal udrede, hvad der er sket i henhold til aftale.

Det afhænger af hvilken type knas. Er pakken forsvundet under fragtfirmaets ansvar, er det naturligvis fragtfirmaet som skal udrede overfor afsender. Og bevisbyrden ligger hos fragtfirmaet.

Hvis en pakke ikke dukker op til en tidsfrist på grund af bilnedbrud, ville jeg da korse mig på den automatiske system der måske afterlyser 200 pakker der ikke blev leveret på grund af bilnedbrud til tiden..

Så må du korse dig. Leveres forsendelserne ikke indenfor de 2 hverdage, bliver vognmand/chauffør gjort opmærksom på det og de skal redegøre for grunden til forsinkelsen. Dette gør samtidig, at både afsender og modtager adviseres om forsinkelsen.

Hvad ville der ikke ske i en vinter som denne med masser af sne og blokerede veje, ja EDB systemet ville bryde ned på grund af alle disse efterlysninger og hvem skulle bruge en masse tid på at undersøge, hvor pakkerne egentlig befinder sig..

Chaufføren ved hvilke pakker han har med og han ved om han kan nå at levere indenfor tidsfristen. Kan han ikke det, melder han forsinkelsen i systemet på alle de pakker han har med på én gang.  

Mon ikke de etablerede aktører har taget højde for disse spørgsmål, men fundet dem for tunge i pengeløbet.

Jo, lige præcis og det er der jeg kommer ind i billedet for jeg har fundet en simpel måde at håndtere et komplekst forløb.


mvh

Har tilføjet mine kommentarer ovenfor med understreget tekst.

Mvh., Kurt

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Parcel Transport:

Det er ikke korrekt at alle fragtfirmaer leverer til ikke-brofaste øer. Jeg
har tilfældigt set på wupti.com's handelsbetingelser og her fremgår det bl.a.,
at de benytter "Bring, GLS, DPD, Post Danmark, Danske Fragtmænd, Budstikken
o.a." og "Såfremt varen leveres med Post Danmark, leverer wupti.com i hele
DK, med undtagelse af Grønland og Færøerne. Ved brug af andre transportører
leveres i hele Danmark, med undtagelse af ikke brofaste øer". Deres leveringstid
er iøvrigt formuleret sådan: "wupti.com estimerer normalt en leveringstid
på max. fire hverdage med forbehold for eksterne forhold...." Nu ved jeg, at det
er den længste leveringstid som skal oplyses og derfor vil nogle (måske endda de
fleste) af deres forsendelser være fremme hurtigere, men når de har kunder til
max. 4 hverdages levering, kan en leveringstid på 2 hverdage vil også bruges.
Det må være logisk.


Jeg har valgt, ikke at tilbyde levering til ikke-brofaste øer. Jeg mener
ikke, at denne ekstra udgift skal pålægges de andre forsendelser.
Levering tilbydes i stedet til færgeleje. Samsø er iøvrigt en dejlig ø, men
tidligere blev turist potentialet slet ikke udnyttet. Jeg kender ikke forholdene
i dag,  men det er også en anden snak.


Mvh., Kurt



Jo, mange leverer til brofaste øer via extern vognmænd.

Når nogen skriver levering til ikke-brofaste øer, så menes der normalt, at hvis firmaet har egne biler eller hyrer andre biler til udkørsel mellem brofaste landsdele.

Disse egne biler eller hyrede biler ville være for dyre at servicere små øer i Danmark, hvor man skal med en færge.

At man har daglige leveringer med Danske Fragtmænd, DPD, GLS, DHL, BRING og PostDanmark giver ikke dyrere fragtomkostninger til blandt andet Samsø.

Hvorfor Wupti.com skriver det, ved jeg ikke, for jeg har tit bestilt og fået leveret frit her til Samsø, så mon ikke det er en form for forbehold de kan bruge i særlige tilfælde.

Nej, jeg ved stadig ikke hvorfor man skulle vælge din løsning i forhold til andre aktører.

mvh

 

Tilmeldt 24. Feb 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kurt

Bortset fra at du har en eller flere aftaler med transportører er det egentlig Consignor du beskriver - jeg går ud fra at du kender Consignor?

Hvad er det du mener dit koncept gør bedre.

Hilsen

Stig

 

 

 

 

Side 5 ud af 6 (52 indlæg)