Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

vedr. firmabil

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Nogen som ved hvordan det er med firmabil når man ikke er moms reg.

Er ved at starte et lille et mands anlægsfirma op men kun som et ekstra job så har valgt ikke at være moms reg.

Mit spørgsmål er kan jeg indreg. en firmabil hvor jeg køre halv privat og halv firma ?

på forhånd tak..........................................

Fra Jyllinge
Tilmeldt 31. Mar 11
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det kan du, så vidt jeg ved, godt. Men i det øjeblik du også anvender den til privat kørsel, så skal du beskattes af det.

Så man skal sætte sig ned og regne lidt på, hvad der bedst kan betale sig. Men der er det nok smart, hvis du tager en revisor med på råd, som kan vejlede dig i din nøjagtige situation.

Jeg mener også at have hørt, at man skal have en vis omsætning, for at SKAT ikke begynder at kigge dig efter i sømmene. Netop for at folk ikke bare kan have deres bil i firmaregi, så de kan trække regninger mv. fra i skat.

Og i det du taler om ikke at være momsregistreret, så formoder jeg ikke du p.t. forventer en voldsom omsætning. Så det kan godt være at SKAT retter deres søgelys i din retning, hvis du har bilen i firmaet.

Et alternativ er måske at holde kørebog, så du i stedet kan udbetale kørepenge til dig selv, for at bruge en privat bil til firmakørsel.

Men tag fat i en revisor, det er helt klart smart.

Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for svaret..... men mente ikke 100% firma bil men halv af hvert  Firma/privat

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg tror du blander koncepter lidt sammen.

Du kan ikke splejse med dit firma om at købe en bil. Du kan splejse med dit firma om at lease en bil - men det er noget andet.

når du siger 50% privat/50% erhverv så tror jeg du mener selve brugen af den - men enten firmaet eller du er nødt til at eje bilen.

Hvis firmaet ejer bilen skal du svare skat af det når du bruger den. hvis du ejer bilen kan du få kørepenge når du kører i den erhvervsmæssigt (efter kørebog).

Hvis du ikke har omsætning kan du være sikker på at Skat vil være voldsomt interesserede i at få opklaret hvad firmaet skal med en bil. Det hænger jo ikke sammen at man SKAL have en firmabil for at generere en omsætning på 500kr.

kort sagt: hvis det er fordi du gerne vil have Skat til at dække dine omkostninger til privat bil så glem det, alt er prøvet og Skat har regler om alt for at undgå dette.

Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for dit hurtige svar her..... måske jeg formulere mig forkert, så prøver lige igen.

er ved at købe en varebil hvor momsen er betalt, og kan så enten indreg. den privat eller privat/erhverv...... vælger jeg det sidste kan jeg se man spare lidt reg. afgift men kan man det når man ikke er moms reg. men alligevel tjener en god skilling på at lægge fliser i ny og næ men overskrider ikke de 50000,00kr....

 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

så er jeg med :)

du kan fint som privatperson indregistrere til kombineret privat/erhverv.

Man skal blot også anvende bilen til erhverv en gang imellem. Dvs at hvis du køber den privat skal dit firma udbetale kmpenge til dig efter kørselsbog.

Jeg mener at kunne huske at du kommer i problemer hvis der ikke er erhvervsmæssig kørsel fra tid til anden, men erindrer ikke en specifik grænse.

Har selv gjort det inden jeg blev selvstændig hvor jeg fik kmpenge af firmaet (kørte lidt erhvervsmæssigt, 2-3000km/år) og der var ingen problemer i de 3 år jeg havde den...

Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

igen mange tak...... så ved du måske også om man skal informere skat om man starter op (stadig uden moms nr.) eller man blot skal påføre indtægten på selvangivelsen....

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

sorry, her er vi ude i regnskabsteknik og det har jeg valgt at betale mig fra :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja..du kan bare starte op.

Men husk momsreg. grænsen på omsætning 50 k pr, 12 løbende måneder.

Overskrider du 50K har du pligt til at momsregistrere dig.

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 5. Apr 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

tak Peter og i to andre......

lige til Peter skal jeg mon ikke føre køre bog for ikke at få problemer.....?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)