Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

De stjæler heletiden mine billeder. Hvad gør jeg? Har du et advokat lign. brev du vil dele?

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 06:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Med al respekt, de fleste som har lyst til at føre juridisk krig, er enten advokater eller folk som ikke kender til virkeligheden - nemlig at overordentlig mange retssager er meningsløse, når man indkalkulerer tidsforbrug, tankevirksomhed og omkostninger. Det ligger ikke i menneskets natur at give op uden kamp, og der er meget langt mellem modparter som uden videre erklærer, at de har dummet sig og tager ansvaret.

Connery.dk sagen tog temmelig lang tid at gennemføre, og endte alligevel "kun" med en erstatning på godt 30.000 kr. selvom det endda drejede sig om nøgenfotos. I den forbindelse er det værd at bemærke, at sagen blev ført af en fagforening, som interesserer sig mere for princippet end smålig skelen til tidsforbrug, tankevirksomhed eller omkostninger.

Jeg er sikker på, at fotografen i den pågældende sag grundlæggende er glad for udfaldet og "oprejsningen". Erstatningsbeløbet udgør imidlertid en typisk månedsløn for mange mennesker, og det kunne være interessant at høre fotografen svare på, om hans synes, at pengene står mål med alt hans tidsforbrug og alle hans omkostninger. Jeg tvivler på, at han siger ja. Der har været afholdt en række møder, brugt tid på dokumentation, indsigelser, forberedelser til retsmøde osv. osv. Taxametret tikker hele tiden, og husk på, fotografen kunne have brugt den samme tid på gode, konstruktive og fremadrettede aktiviteter med indtjening i. Jeg har endnu ikke mødt nogen, som bliver kreative og inspirerede af at føre retssager mod andre, tværtimod bliver man i en periode nemt til "manden med sagen".

Jeg kan sagtens forstå man bliver vred, når andre folk kopierer ens gode arbejde, men kopister udgør sjældent nogen større trussel, udover mod ens ego, netop fordi de ikke kan ret meget andet end at kopiere. Derfor synes jeg ens ressourcer er bedre brugt på at komme endnu længere i ens egen udvikling, frem for at sætte tiden i stå, mens man fører sag. Tro mig, jeg ved hvad det her i praksis går ud på.

Men selvfølgelig - er man mere interesseret i principper end at udvikle sig selv, og er der virkelig mulighed for at gøre en stor gevinst, så bare klem på :-)

Tilmeldt 29. Jan 07
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 07:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selv oplevet at nogen har stjålet mine billeder. Heldivis er ophavsrets loven meget klar på dette punkt. Jeg har kontaktet tyven og gjort opmærksom på at de har gjort sig skyldig i tyveri og derfor vil modtage en regning på erstatning, samt påkrav om at fjerne indholdet øjeblikkeligt med henvisning til ophavsrets lovens §1. Det har altid virket og de har betalt regningen med det samme. Skulle det mod forventning ikke virke, så er det tyveri, som kan anmeldes til politiet.

*** Fotograf Claus Lavendt - Professionel reklamefotograf ***

*** www.lavendtphoto.com ***

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 07:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder som om der er et problem som kunne løses rimeligt systematiseret.

En forretningsmulighed måske?!

Eller en politiker der kunne tage det op? Der kan vel ikke være interesse i at man ikke kan drive internethandel i Danmark uden at det er det Vilde Vesten. 

Tilføjelse:
Jeg har gjort opmærksom på problemet til én politiker her:
http://www.amino.dk/forums/t/126799.aspx

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må fortsat erkende, at jeg mener de fleste af de indlæg i denne tråd i stor stil overvurderer den indsats man som klient skal lægge i en retssag som den nævnte. 

Hvis der er tale om billeder for 45.000 kr. (nu er det bare for at have noget at gå ud fra), så vil det i første omgang koste 4.500 kr. i salær og 500 kr. i retsafgift til retten for at få sagen ført, hvis jeg første den. 

Den indsats man som klient skulle lægge ville i første omgang være at beskrive problemer og henvise til billederne samt at dokumentere at man ejer billederne. Men når man er nået til det punkt hvor man har lavet denne post på amino, så har man også allerede et rimelig klart overblik over situationen, så det burde ikke være den mest omfattende omgang.

Det er korrekt at modparten ville kunne komme med en række indsigelser, men de fleste indsigelser ville gå på noget i stil med "jamen det måtte vi da godt?" eller "jamen vi fandt dem jo bare på google?". Pointen er, at indsigelserne ofte er kreative, men ikke noget som klienten som udgangspunkt behøver forholde sig til. Hvis modparten i svarskriftet gør gældende at der var en aftale om brugen af billederne, så er det DERES bevisbyrde, og ikke en de sådan umiddelbart ville kunne løfte.

Det næste man som klient ville være nød til er at møde i retten og afgive en partsforklaring. Derefter behøver man ikke blive i retten. 

Hvis man vinder sagen (hvilket man jo kunne have en stærk fornemmelse for at man ville), så ville man jo ikke alene få tilkendt de 45.000 kr., men ligeledes et beløb til dækning af sagsomkostninger, hvilket vil svare nogenlunde med dét man har betalt for hjælpen i første omgang.

Ud fra den betragtning er det en relativt begrænset indsats man som klient skal yde, holdt op imod en gevinst på 45.000 kr.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

JensMyhrenThomsen:

Connery.dk sagen tog temmelig lang tid at gennemføre, og endte alligevel "kun" med en erstatning på godt 30.000 kr. selvom det endda drejede sig om nøgenfotos. I den forbindelse er det værd at bemærke, at sagen blev ført af en fagforening, som interesserer sig mere for princippet end smålig skelen til tidsforbrug, tankevirksomhed eller omkostninger.

Nu var Connery sagen blot et bevis til Christoffer på, hvem der hæfter for billederne på den omtalte modewebshop...

Og den sag har dannet grundlaget for andre afgørelser efterlignende... F.eks er Amino os ansvarlig for det indhold, som vi brugere skaber. Dvs injurier, krænkelser mm falder tilbage på Amino og ik den enkelte bruger i første omgang...

JensMyhrenThomsen:

Jeg kan sagtens forstå man bliver vred, når andre folk kopierer ens gode arbejde, men kopister udgør sjældent nogen større trussel, udover mod ens ego, netop fordi de ikke kan ret meget andet end at kopiere. Derfor synes jeg ens ressourcer er bedre brugt på at komme endnu længere i ens egen udvikling, frem for at sætte tiden i stå, mens man fører sag. Tro mig, jeg ved hvad det her i praksis går ud på.

 
Jeg tror ik, at du kender til de ressourser det kræver, at tage ordentlige billeder af tøj til en webshop. For så ville du slet ik mene det der...
Billederne for en tøjwebshop er idag 40-60% af identiciteten. Bare vis 10 forskellige piger nogle billder af tøjvarer, og inkluder billeder fra H&M, Asos og Nelly. De fleste af pigerne vil uden at blinke kunne nævne, hvilke billeder der stammer fra de omtalte firmaer. Så at påstå det intet skader eller betyder, det er vist en underdrivelse...
 
Jeg er heller ik fortaler af retssager og lignende, men nogen gange er de den eneste udvej desværre...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Odense
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 282
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Jeg tror ik, at du kender til de ressourser det kræver, at tage ordentlige billeder af tøj til en webshop. For så ville du slet ik mene det der...

Jeg er ihvertfald meget meget principielt imod at man udnytter andres hårde arbejde - specielt siden du fortæller hvor mange ressourcer det egentlig kræver.

Jeg mener ligeledes ikke at man skal finde sig i at blive trådt på på den måde. Hvilket signal sender man så ikke videre til omverdenen? og hvordan reagerer modparten ikke, hvis de får en succesoplevelse ved at træde på dig?

Fashion-Seller:
Så at påstå det intet skader eller betyder, det er vist en underdrivelse...
 

^^ så enig.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja tag fat i ham Simply Law, det var mig der i tidernes morgen ansporede ham til at lave en standard skrivelse som kunne anvendes til den slags.

Hvis ikke han har tid, så kan han måske af velvilje sende dig en kopi af skrivelsen som du kan anvende, da han jo i sin tid blev "hjulpet" på vej med ideen om at kræve penge ind den vej Smile

Køb ren argan olie her

Fra Hobro
Tilmeldt 29. Apr 08
Indlæg ialt: 229
Fra  DreamAbout.dk Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

HornskovVindberg Inkasso:
Fashion-Seller:
Jeg tror ik, at du kender til de ressourser det kræver, at tage ordentlige billeder af tøj til en webshop. For så ville du slet ik mene det der...

I har helt ret. Det kræver virkelig noget at tage produkt billeder af modetøj, og det er jo også omkostningsfuldt. Så hvis mine konkurrenter kan stjæle mine billeder og slippe for udgiften til fotograf, så har de jo langt bedre muligheder for at få success end jeg rent økonomisk.

HornskovVindberg Inkasso:
Jeg mener ligeledes ikke at man skal finde sig i at blive trådt på på den måde. Hvilket signal sender man så ikke videre til omverdenen? og hvordan reagerer modparten ikke, hvis de får en succesoplevelse ved at træde på dig?

Jeg vil slet slet ikke finde mig i at blive trådt på! Man skal følge loven, det skal vi alle, så jeg har besluttet mig for at ved fremtidige sager tages der affære med det samme. Jeg er dog samtid enig med flere af indlæggene om at det ikke må fulde i hovedet, og stresse en og gøre en negativ. Der skal ikke bruges tid på at tænke over retsager og alt muligt fra min side af, derfor har jeg lavet en aftale med en flink amino der ringede, som gerne vil stå for den del, mod en procent af den erstatning han kan skaffe. Så det er Win win.. Nu cure no pay. Så jeg ser frem til der dukker nye billeder op på nettet nu, så han kan komme efter dem.

Ang vandmærke i billedet er det som tidligere nævnt ikke en mulighed da jeg tilbyder magasiner osv. at downloade et stort højtopløselig billede til brug i magasiner og lign, dog skal de henvise til mig hvis de benytter det.

Jeg er i gang med at undersøge muligheder for Digital signatur dog på billederne. Jeg er faldet over noget der hedder DigiMarc. Det er noget med man ligger et usynligt vandmærke ind på sine billeder. Hvis så det samme billedet med dette usynlige mærke dukker op et andet sted online, så vil man få besked om det. Dette gælder selvfølgelig ikke hvis de tager screenshots af billedet.

Det var lige en update herfra.

Simon

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Vi er i det mindste enige om at være uenige :-)

Eftersom jeg har en mand ansat på fuld tid til bl.a. at lave billeder til hjemmeside og tryk, foruden jeg har investeret i et pænt veludstyret fotostudie, så kan det næppe helt udelukkes, at jeg godt ved, hvilke ressoucer det kræver at lave lækre billeder.

Men faktisk så forstår jeg jer så udmærket, for jeg har haft præcist de samme tanker, holdninger og meninger selv. For nogle år siden ville jeg have skrevet stort set det samme, som I skriver nu. Mine erfaringer fra min egen og flere andres virksomheder, har imidlertid fået mig til at ændre holdning. 

I dag ser jer det mere som et kompliment, når vores designs, kampagner og ideer bliver kopieret. Så ved jeg, at jeg er på rette spor, og jeg ved, hvor jeg har konkurrenterne - nemlig bagude. Bruger jeg min energi på at føre sager og rette krav, så risikerer jeg, at jeg kommer bagud ved at tvinge konkurrenterne til originale tanker.

Uanset hvilken synsvinkel man vælger at anlægger på tingene, drejer det sig mest af alt om aktivt at tage stilling til, hvad man vil bruge sin tid, sine tanker og sine penge på. Jeg synes det giver mig mest at bruge ressourcerne fremadrettet, men den strategi er ikke nødvendigvis den rigtige for alle. Får man mere ud af at føre sag end at udvikle sig selv, så kan det måske være et bedre valg. 

Det virker lidt som om, min holdning er blevet udlagt derhen, at jeg er imod at rette ethvert krav eller undgå enhver juridisk proces. Dette er ikke korrekt - jeg kan selv fortsat godt finde på at gøre krav eller føre retssag, men der skal virkelig være en oplagt sag med stor mulighed for et positivt  udfald, ikke mindst økonomisk. Er jeg det mindste i tvivl, vil jeg til enhver tid finde en anden løsning eller opgive ideen.

Nogle mennesker lever for og af at kræve deres ret, og jeg respekterer, at de selvfølgelig har et andet udgangspunkt. Får de selvsamme mennesker al magt som de har agt, så kan det være, vi ender med at få amerikanske tilstande i Danmark, hvilket kan have den effekt, at erstatningerne for alvor bliver værd at bevæge sig efter. Om det så er værd at tilstræbe, afhænger af øjnene der ser. For min del kan jeg sige, at jeg ikke savner et samfund, hvor folk ikke finder sig i noget som helst, og hvor nogle ligefrem ser frem at blive krænket, så de kan komme efter modparten.

Nu bliver jeg nok uvenner med nogen, men jeg mener så afgjort, at det er helt fint, at det både er svært, dyrt og langvarigt at føre sag ligesom at erstatningerne gerne må være små. Det får de fleste til at afholde sig fra aktiviteter, som bedre og billigere kan løses i mindelighed, og som samfundsmæssigt er noget af det mest uproduktive og uudviklende der findes. Vi får byttet rundt på nogle penge, men i forhold til tidsforbruget bliver vi samlet set fattigere. Om det er et problem, afhænger igen af øjnene der ser. Jeg er f.eks. også tilhænger af, at arveafgiften mellem generationer skal sættes massivt i vejret, men den holdning er der vist heller ikke forfærdeligt mange, som deler. Jeg håber bare, mine forældre får brugt hver en øre i tide.

Jeg har højt til loftet, og i nogles øjne måske også for højt. For et par år siden rendte en uærlig medarbejder med kundekartoteket. Det kunne jeg godt være meget vred og bitter over, ligesom jeg også kunne have brugt en masse energi på at føre sag. Jeg valgte imidlertid at se på det positive - nemlig at en person der kun kan skaffe kunder ved at stjæle dem, nok ikke er værd at bekymre sig over. Og ganske rigtigt blev personen aldrig en trussel. Sådan er anatomien i småfuskere og kopister - som sagt, det eneste de egentligt er rigtigt gode til, er at provokere. 

For mig har det virket at lægge fornærmelsen og ærekærheden i baggrunden, og alene fokusere på, hvad jeg menneskeligt og økonomisk får mest ud af. Det føles en kende uvant i starten, men bliver hurtigt en vane :-)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15000
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 01:58
Hvor mange stjerner giver du? :

JensMyhrenThomsen:

I dag ser jer det mere som et kompliment, når vores designs, kampagner og ideer bliver kopieret. Så ved jeg, at jeg er på rette spor, og jeg ved, hvor jeg har konkurrenterne - nemlig bagude. Bruger jeg min energi på at føre sager og rette krav, så risikerer jeg, at jeg kommer bagud ved at tvinge konkurrenterne til originale tanker.

Lad os overføre ovenstående til Simons tilfælde...

Konkurrenterne er på samme niveau som ham, de har samme lækre fotos som ham, men de kan sælge varerne 20% billigere end Simon, da de lige har fjernet den mest omkostningstunge post i budgettet...
Så hvor er det lige, at Simon vinder? Det eneste jeg kan finde er på posten "omkostninger til fotograf"!

JensMyhrenThomsen:

Nogle mennesker lever for og af at kræve deres ret, og jeg respekterer, at de selvfølgelig har et andet udgangspunkt. Får de selvsamme mennesker al magt som de har agt, så kan det være, vi ender med at få amerikanske tilstande i Danmark, hvilket kan have den effekt, at erstatningerne for alvor bliver værd at bevæge sig efter. Om det så er værd at tilstræbe, afhænger af øjnene der ser. For min del kan jeg sige, at jeg ikke savner et samfund, hvor folk ikke finder sig i noget som helst, og hvor nogle ligefrem ser frem at blive krænket, så de kan komme efter modparten.

Det handler ik altid om at få sin ret... Men i Simons tilfælde, der lyder problemet som om, at det drejer sig om MANGE billeder. Altså hverken 1, 2 eller 10, men mange flere...

Vi har haft en lignende problem, hvor nogle kopierede vores tekster. Noget så simpelt kostede os en placering på side 1, som nummer 3 på søgeordet Diesel solbriller og Diesel sunglasses, til en placeing på side 11 og side 14.
Omregnet så kostede det over 100 unikke besøgende om dagen, og det kostede også en del i omsætning. Og det var bare på en sølle tekst! At tekster og billeder ik kan sammenlignes grundet Googles og søgemaskinernes måde at opgøre placeringer på, det ved jeg udemærket, men man skal hverken undervurdere tekst eller billeder... Og som tidligere skrevet, så er billeder i en tøjwebshop idag over 50% af imaget! Ellers tjek kendte sider som H&M, Asos, Topshop, GinaTricot mm...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)