Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal freelancere have feriepenge?

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Køge
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 28
Fra  Planfoto Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

At dømme efter dtte indlæg: http://freelance.inforce.dk/sw6096.asp

vurderer SKAT oftest, at freelancere er lønmodtagere:

Told og Skat vælger i de fleste tilfælde at registrere freelancere som lønmodtagere. I hvert fald er det svært at opnå skattemæssig status som selvstændig med adgang til de fordele, det indebærer.

Du kan her læse, hvad skattemyndighederne lægger vægt på, når de inddeler freelancere i selvstændige og lønmodtagere og få gode råd om, hvordan du får Told og Skat til at anerkende dit arbejde som selvstændig virksomhed.

 

MVH

Jens

 

Fra Køge
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 28
Fra  Planfoto Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu fået svar fra SKAT. De henviser i øvrigt til pjecen "Selvstændig eller Erhvervsdrivende" - den kan googles.

SKAT siger at jeg højst sandsynligt vil blive beskattet som Honorarmodtager, dvs. IKKE som selvstændig. A-kassen siger, at det er beskatningsformen der bestemmer hvad A-kassen synes jeg er. I så fald kan jeg godt freelance som efterlønner.

Det er jo dejligt - for så kan jeg freelance og som efterlønner og på den måde bruge efterlønnen som en slags garanteret mindesteløn, alt imens jeg "varmer op" til at måske at blive selvstændig, dvs. starte en virksomhed. Forudsætningen er så, at jeg kan finde et firma, der tager opgaverne ind og så i øvrigt beder mig udføre dem - på freelance basis. Og den side af sagen skal jeg nu nok få løst. Jeg kan f.eks.  købe aktier i en sådan virksomhed og få udbytte af det - for det er vel ikke ulovligt at købe aktier, når man er på efterløn, vel?

 

MVH

Jens

Side 2 ud af 2 (12 indlæg)