Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kopi eller ikke kopi?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor langt må man gå?

Jeg er igang med at lave en ny sko kollektion, og er blevet i tvivl omkring, HVOR LANGT man må gå.

Jeg er i tvivl om hvor meget man må "kopiere" de allerede solgte sko som er på markedet, da jeg tænker at der jo ikke er nogen grund til at opfinde den helt dybe tallerken hver eneste gang. Jeg tænker selv, at det kun er hvis designeren har et HELT specielt kendetegn, at man ikke må lave en tro kopi, men blive inspireret, Jeg tænker mere på, at man kan købe 1000 forskellige basic stiletter med platou, som alle er næsten identiske.

Nogen som ved hvor grænsen går, før man får designerne på nakken, for jeg vil jo gerne følge deres succes, uden at kopiere dem :)

Mange tak

VH Line

Tilmeldt 12. Jan 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke jurist, men jeg tror da, at så længe du hverken bruger deres mærker eller kopierer patenterede ting, så er der frit slag.

Nogle, der er uenige?

Tilmeldt 30. May 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Fantastisk :) mange tak for dit svar :)

Ved du hvordan man præcis ser hvilke ting der er patenterede?

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

yep jeg er uenig....

Designeren der har lavet en sko (eller alle andre produkter) har rettighederne til designet.

 

For at undgå retssager om plagiat/kopiering skal der være minimum 10% forskel på den oprindelige og på kopien. Og det er 10% af udseendet der skal være anderledes.

 

Hvordan man så konstaterer om der er 5 eller 20% forskel på et udseende er til gengæld en gråzone som jurister indgår mange forlig i...

Fra Skanderborg
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

yep jeg er uenig....

Designeren der har lavet en sko (eller alle andre produkter) har rettighederne til designet.

For at undgå retssager om plagiat/kopiering skal der være minimum 10% forskel på den oprindelige og på kopien. Og det er 10% af udseendet der skal være anderledes.

Hvordan man så konstaterer om der er 5 eller 20% forskel på et udseende er til gengæld en gråzone som jurister indgår mange forlig i...

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Line

Jeg har haft et taskefirma og designet tasker hertil, så kender lidt til det. Du kan som udgangspunkt ikke kopiere andre på nogen måde. De har samtlige rettigheder til deres design. Ligesom du vil opnå rettigheder til dine designs, når du designer dine sko.

Du kan fx ikke snuppe detaljer, som er unikke. eller specielle kendetegn fra kendte mærker. Fx du kan ikke tage en klassisk sort stilet, lægge en knaldrød sål på og i øvrigt kalde den Christina Orangotang. Folk vil være i tvivl om det er Christian Louboutin. Du må nok gerne lave en stilet som har en rød sål - men igen, hvis man kan blive i tvivl om det er CL, så kan du blive mødt med krav fra deres advokater.

Hovedregel er, at hvis man kan være i tvivl om designet stammer fra et andet mærke, er du på grænsen.

Her kommer så undtagelsen: Funktioner, egenskab, detaljer, som er basale eller generelle, kan man ikke have ophavsretten til. Dvs. du kan uden problem lave en sko, som indeholder de mest almindelige ting, som fx hæl, spidse, runde, lynlås etc.

Derfor: Bliv gerne inspireret af andre, men kopier dem ikke direkte. Sørg for at der er nogen kendetegn, som gør DIN stilet speciel - så du slipper for at havne i en dum situation :-)

Jeg håber, at det var svar nok. Ikke en gang advokat kan give dig et "endeligt" go om noget er for tæt eller langt nok fra et design, så vær altid på den sikre side. Se mit svar som "vejledende" - der er mange nuancer i dit spørgsmål...

Toke Kruse

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Toke Kruse:

Du kan fx ikke snuppe detaljer, som er unikke. eller specielle kendetegn fra kendte mærker. Fx du kan ikke tage en klassisk sort stilet, lægge en knaldrød sål på og i øvrigt kalde den Christina Orangotang. Folk vil være i tvivl om det er Christian Louboutin. Du må nok gerne lave en stilet som har en rød sål - men igen, hvis man kan blive i tvivl om det er CL, så kan du blive mødt med krav fra deres advokater.

 
Som Morten skriver over dit indlæg, så skal designet variere 10-15%. Og du blander lidt designbeskyttelse og trademark sammen. Dit eksempel er ligeledes ret dårligt, da det faktisk er lovligt, og du krænker ingen, som du ellers påstår...
 
Jeg bruger altid disse 2 eksempler til at forklare folk om det.
 
Alle kender Diesel. På alle Diesel jeans er der en skrå bar i en af forlommerne. Der står "Diesel Industries + noget mere" og der er logo mm. Denne bar har Diesel design beskyttet. Dvs INGEN må have sådan en skrå bar i forlommen. Har du det, så krænker du Diesel, og du kan være sikker på problemer...

Alle kender også Burberrys kendte Novacheck tern. Dette er design beskytte, men kun, hvis der er en speciel længde imellem de enkelte linier i ternet. Dvs du kan omgås denne beskyttelse, hvis du ændre afstanden mellem linierne i ternet, og så krænker du ikke længere Burberry. Dog har de beskyttet en af farverne i ternet, mener det er den røde, hvis jeg husker rigtigt...
 
Så man kan faktisk lave designs, som lægger sig meget op af originalerne, så længe man ikke krænker deres varemærker!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Super du supplerer med din viden - det vil helt sikkert gavne Line.

Den regel på 10-15% (som jeg i øvrigt ikke har set i nogen lovsamling) er jo ekstra subjektiv og i mine øjne ubruglig, når man som designer skal designe et par sko. Derfor kom jeg med et supplerende eksempel, der var mere konkret i forhold til spørgsmået for denne tråd.

I samme slag, giver det mening, for eksemplets skyld, at nævne et varemærke, som jeg gætter på Line kender - så det var lettere at relatere sig til. Jeg blander ikke tingene sammen - jeg beskriver tingene i en helhed, som kunne være relevant i forhold til spørgsmålet :)

Uden at der skal gå for meget juristeri i tingene, så var min pointe, at Line skulle fokusere på sit eget design og undgå at lægge sig for tæt op af kendte mærker. Om mit eksempel er dårligt eller godt, må være op til den enkelte. Din subjektive vurdering, at det IKKE vil krænke vil jeg ikke satse på i Lines tilfælde. Det er jo lige netop det samme som dine to egne eksempler. Og det er det, som gør designrettigheder så ekstrem svær - det er jo ikke som et ordmærke, hvor du ikke må kalde dig et identisk navn. Hvor tæt er en vurdering - en vurdering, som man ikke har lyst til at stå over for, som nyopstartet designer :-)

Anyway - Line må tage det, som hun kan bruge.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Line - lyt trygt til Toke, den er helt korrekt. Jeg har selv arbejdet med design og branding i MANGE år i et selskab med omsætningsniveau 350 mio, og jeg kan helt bekræfte, at der ikke er en 100% entydig definition på grænsen for kopi, men den er godt beskrevet af Toke.

Det du kan være sikker på det er, at hvis en større virksomhed føler sig trådt på tæerne, så kan du få utroligt mange ærgrelse med trusler og juridisk bøvl, og til slut, komme af med mange penge om du er lidt uheldig.

I mode kopieres der meget. Det er langt billigere at lade de store sætte moden, og så komme som "fast follower" 3 mdr efter med noget lignende. Man sparer hele design processen og kan kopiere teknik og andet - og så skrue lidt ned for ambitionerne i materialer - og komme med noget lignende til halv pris. 

Nogen gange går det godt, de dygtige "fast followers" lærer hvor de skal lægge ændringer for at undgå retssager, andre gange går det galt.

Hold dig på den sikre side hvor du ikke er i tvivl om hvorvidt det er en andens design. 

Om du har konkurrentens navn på etiketten er en helt anden sag. Det kan sagtens være kopi uden, men med, så er du jo ude i direkte svindel + taber jo en kopisag med det samme.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14999
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Toke Kruse:

Den regel på 10-15% (som jeg i øvrigt ikke har set i nogen lovsamling) er jo ekstra subjektiv og i mine øjne ubruglig, når man som designer skal designe et par sko. Derfor kom jeg med et supplerende eksempel, der var mere konkret i forhold til spørgsmået for denne tråd.

Så lad os tage et par eksempler, så du kan se det...

Vi har en denne Nike solbrille model: http://www.customfit.eu/nike-counter-ev0237-p-2490.html

En "konkurrent" som sælger look a likes har denne model (den jeg ville linke til er self udsolgt nu tsk tsk, så vi tager en der ligger tæt på): http://coolshop.no/produkt/2880

Forskellen er meget minimal, men der foreligger ingen krænkelser! Dolce&Gabbana har nemlig ingen trademark på ordet DG, og de har heller ingen rettigheder til selve designet.

Og sådan er det med alle de solbriller på den side. Jeg kan sidde og sige præcist, hvilket mærke der har lavet originalen til stortset alle... Det er mega tydeligt!

Så man kan altså lave modeller, som ligger meget meget tæt på originalen uden at krænke dem, så længe man holder sig fra varemærker og detaljer som er design beskyttet...

Toke Kruse:

I samme slag, giver det mening, for eksemplets skyld, at nævne et varemærke, som jeg gætter på Line kender - så det var lettere at relatere sig til. Jeg blander ikke tingene sammen - jeg beskriver tingene i en helhed, som kunne være relevant i forhold til spørgsmålet :)

Jamen dit eksempel kunne jo ik rigtig bruges. Der er intet ulovligt i at lave en stillet med rød bund og kalde den Christina Orangutang. Hvor er det krænkelsen sker?

Toke Kruse:

Uden at der skal gå for meget juristeri i tingene, så var min pointe, at Line skulle fokusere på sit eget design og undgå at lægge sig for tæt op af kendte mærker. Om mit eksempel er dårligt eller godt, må være op til den enkelte. Din subjektive vurdering, at det IKKE vil krænke vil jeg ikke satse på i Lines tilfælde. Det er jo lige netop det samme som dine to egne eksempler. Og det er det, som gør designrettigheder så ekstrem svær - det er jo ikke som et ordmærke, hvor du ikke må kalde dig et identisk navn. Hvor tæt er en vurdering - en vurdering, som man ikke har lyst til at stå over for, som nyopstartet designer :-)

 
Enig men det er nemmere sagt end gjort... Der er jo en grund til, at CL er populært.
Mine eksempler er konkrete, som du selv kan slå op. Du kan selv tjekke, at de detaljer er beskyttet, som jeg skrev det. CL var heller ik den første, som lavede sko/stilletter med rød bund. Det er bare ham, som er blevet verdens kendt på det...
Jeg vil give dig helt ret i, at designrettigheder er en meget subjektiv og underlig størrelse, da det hele tiden er en vurderingssag, om noget ligger for tæt på. Derfor skal man følge sin sunde fornuft, og evt søge ekspertråd, hvis man er i tvivl. Og ja man kan lave egne designs, men det er også den sværeste vej at gå, og sjældent er ens eget design unikt, med mindre der er tale om prints... For alle får inspirationen et eller andet sted fra, og typisk sker det fra et andet mærke enten bevidst eller ubevidst...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)