Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man gerne tage et år ''fri'' efter 9. klasse?

Side 3 ud af 6 (59 indlæg)
Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lovgivningen skal jeg ikke gøre mig klog på, men er det sådan, at du gerne må stoppe efter 9. klasse vil jeg kraftigt overveje det. Dog ville jeg starte op stille og roligt nu - så kan du få styr på alle de kedelige ting, såsom bogholderi og tilladelser, inden det for alvor kommer i gang. Ydermere ville jeg sørge for at skabe mig et netværk, som jeg kunne trække på. Hvis du først starter på alt dette, den dag du dropper ud af folkeskolen, får du sværere ved at udrette en masse på kun ét enkelt år.

Hvis du ellers klarer dig godt i folkeskolen, ville jeg ikke være særlig nervøs for at holde et iværksætterår. Rigtig mange af dine kammerarter er sikkert startet et år senere i skole, har fødselsdag på et uheldigt tidspunkt, tager 10-klasse eller skal måske gå en årgang om på deres ungdomsuddannelse.

/ Emil

Fra København
Tilmeldt 14. Mar 11
Indlæg ialt: 240
Fra  Lasse Freestyle Fodbold Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil Blücher:

Dog ville jeg starte op stille og roligt nu - så kan du få styr på alle de kedelige ting, såsom bogholderi og tilladelser, inden det for alvor kommer i gang. Ydermere ville jeg sørge for at skabe mig et netværk, som jeg kunne trække på. Hvis du først starter på alt dette, den dag du dropper ud af folkeskolen, får du sværere ved at udrette en masse på kun ét enkelt år.

Godt svar. Det var også det jeg tænke på at gøre. Som du selv nævner, ville det tage rigtig lang tid, hvis jeg først begyndte på alt det ''kedeligt'' og praktiske, når jeg er gået i ud af 9. 

Emil Blücher:
Hvis du ellers klarer dig godt i folkeskolen, ville jeg ikke være særlig nervøs for at holde et iværksætterår.

Klarer mig godt i de fleste og største fag. Dansk, Matematik, Engelsk, Samfundsfag osv. Så det ville ikke rigtig være noget problem. Dog halter det lidt med alle natur fagene. Men som iværksætter, betyder det vel heller ikke det store, at man kender til biavl, når man har med webshops at gøre, eller lign. 

Book Danmarks bedste freestyle fodbold jonglører til dit event! Underholdning i topklasse - Mere info på..

WWW.FODBOLDTRICKS.DK 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Yeah ofc, det hedder et Sabbat år og det er der skam nogle der tager. Men jeg har dog hørt at efter et år på sabbatår og man så er startet på den der nye udd der ikke?  der er vidst større chance for at droppe ud. Det ihvertfald hvad jeg har hørt
 

Tilmeldt 20. Aug 08
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så vidt jeg husker fra egen studievejleder i 9. klasse, har du ikke længere krav på optagelse på i hvert fald de gymnasiale uddannelse, med mindre du søger ind direkte efter 9. eller 10. klasse. Men jeg ved dog ikke, om dette sætter begrænsning på optagelse i virkeligheden, men det kan være, du får svære ved at blive optaget på netop det gymnasie du ønsker.

Fra Holte
Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 552
Fra  Herreaccessories.dk Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Kalkar:

Dog halter det lidt med alle natur fagene. Men som iværksætter, betyder det vel heller ikke det store, at man kender til biavl, når man har med webshops at gøre, eller lign. 

Hahaha, genialt! :D

Jeg er selv lige startet på HHX, og regner da også med at starte en webshop mens jeg går der. Men jeg er heller ikke træt af skolen endnu. Smile

Hvis du kunne starte noget op før du skal videre, så du har noget i gang allerede ville det nok være smartere (synes jeg). Så kan dine forældre osv. også  se at du ikke bare vil lave ingenting, og hvis der kommer gang i forretningen, før du er færdig med 9., kan de også se at det måske ikke er så dumt igen.

Med venlig hilsen

David Bograd

Ung grafiker med meget erfaring og de rigtige priser.

Tjek Bograddesign.dk for mere info! 

Fra Borup
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 213
Fra  Autohenter.dk Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Jeg tror lige du skal tage dine forældre en del mere ind over dine tanker.

Jeg kan i al fald fortælle dig, at her i huset, der ville det på ingen måde blive godtaget at husets hjemmeboende 17-årige skulle tage sig et sabbat-år i stedet for at uddanne sig.

I al fald ikke hvis han også forventede at bo hjemme og blive forsørget her.

Det giver for mig på ingen måde nogen mening at du ikke skulle kunne klare både skole og opstart af virksomhed ved siden af. Og så forkælet at "skoletræt" skal være en lovlig grund til at gøre det, det håber jeg sgu ikke at nogen er.

Klem ballerne sammen!

Fra Havdrup
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 1305
Fra  Blücher Media Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

John Sahl:
Det giver for mig på ingen måde nogen mening at du ikke skulle kunne klare både skole og opstart af virksomhed ved siden af. Og så forkælet at "skoletræt" skal være en lovlig grund til at gøre det, det håber jeg sgu ikke at nogen er.

Hej John

Det er der faktisk mange herinde på forumet som har formået. Lad os lige prøve at vende den om 180 grader: Hvad er det bedste tidspunkt at få erfaringer som iværksætter? Nu, eller om 10-15 år hvor man kan risikere at stå med bolig, bil, kone og børn? Nej, worst case scenariumet er mildere nu, inden man begynder at have store økonomiske poster, hver måned.

/ Emil

Tilmeldt 21. Apr 10
Indlæg ialt: 613
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Kalkar:
Umiddelbart hælder jeg helt klart mest til at tage et år uden skolen. Og som Emil også skriver, så er et år jo ikke særlig lang tid igen. Hvis jeg skulle på HHX, ville jeg jo alligevel i mellemtiden, i form af at jeg begyndte at drive virksomhed, læse en masse som omhandlede handelsfagene. 

Selvstudium er cool nok, men nu er det jo ikke for sjovt så mange af os vælger at gå i skole og uddanne os. Der er mange ting man ikke kan lære ved at læse i en bog.

Men som andre nævner ville jeg nok også tage snakken med de gamle inden du selvstændigt beslutter dig for at springe ud i det som verdensmand i en alder af 15, for det kræver velvilje fra deres side, og havde du været mit barn, havde du fået et nej..

Fra Borup
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 213
Fra  Autohenter.dk Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Emil Blücher:
Det er der faktisk mange herinde på forumet som har formået. Lad os lige prøve at vende den om 180 grader: Hvad er det bedste tidspunkt at få erfaringer som iværksætter? Nu, eller om 10-15 år hvor man kan risikere at stå med bolig, bil, kone og børn? Nej, worst case scenariumet er mildere nu, inden man begynder at have store økonomiske poster, hver måned.

Jeg siger ikke at han ikke skal springe ud som selvstændig, jeg siger bare at han skal passe sin skole, og gøre det ved siden af. For selvfølgelig skal han da tage chancen, men der er ingen grund til at springe ud uden hverken livrem, seler eller faldskærm.

Fra Slagelse
Tilmeldt 20. Oct 10
Indlæg ialt: 342
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vigtigt at have en uddannelse i baggrunden. Man ved aldrig hvad der kan ske?

Men at prøve at drive virksomhed ved siden af sit studie kan sagtens lade sig gører. Hvis man planlægger sin tid og ikke er for doven ;)

Intet er jo som sagt for sent i livet om det så er uddannelse eller prøve at bide skeer med virksomhed. 

Mvh.

Kristian lim Andersen

Side 3 ud af 6 (59 indlæg)