Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

forretningsplan/pitch - hvordan ved man om det spiller?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sidder her som enhver anden iværksætter wannabee og forsøger at få alle mine fantastiske ideer nedfældet i en lækker powerpoint så jeg kan overbevise en BA om at smide en pose penge og erfaring(netværk efter iderne.

Og jeg er vel som alle andre overbevist om lyksaglighederne ved de dybe tallerkner jeg sidder og mumler in i min computer de sene nattetimer...

MEN hvordan bliver man egentlig sikker på sin sag? hvem pitcher man op imod inden man med bævende hjerte viser sit lille barn frem mod den hårde virkelighed og lader en business angel fælde sin hårde dom? hvordan undgår man at blive indforstået med sig selv og ikke få forklaret ideen godt nok?

Har forsøgt at lufte tanke ved et preseed arrangement - og her faldt min elevator tale helt fra hinanden og konsulenten fokuserede på et enkelt eksempel jeg brugte .... og misforstod herefter totalt hvad jeg snakkede om.

Kort sagt - hvem skal man sparre med og få sat ord på konceptet så det står krystal klart når man præsenterer det?

  • Thorborg har ikke tid
  • Maersk svarer ikke på mine emails
  • Amino forum vil sikkert bare sige tak og selv udvikle det
  • konen synes bare jeg skal droppe det pjat og passe mit arbejde
  • vennerne nikker bare og synes det er fedt - whatever I say
  • det lokale iværksætter kontor på komunen vil sikkert heller ikke fatte klaphat når jeg nu ikke snakker om at åbne en frisør-biks

Så hvad gør I andre? lukker øjnene og håber det bedste? synes snart jeg er ved at gå i den faldgrube der hedder at cirkle omkring den varme grød...at jeg ikke bare kommer igang med lortet men hele tiden finder på undskyldninger til hvorfor jeg ikke smider det afsted til en BA

/Jakob

...og hvorfor fabler jeg om BA? tjaaah kan se jeg mangler penge til at udvikle skidtet og erfaring i forretning.

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hep

"Sikker på sin sag?": Du bør lave mere end en PowerPoint, så får du også en bedre fornemmelse for dit projekt. Min erfaring fra begge sider af bordet siger mig, at du som minimum skal have 4 ting klar, før du approacher en investor:

1) en forretningsplan, som detaljerer hele dit projekt
2) et 5-års budget, hvor perioden frem til break-even er i måneder
3) en super powerpoint, som opsummerer forretningsplanen
4) et antal hensigterklæringer eller helst preorders fra kommende kunder

Benefits er, at din evaluering stiger, hvis du har ovenstående materiale på plads. Du vil i arbejdet med din forretningplan opdage, af nogle af dine antagelser enten ikke holder eller er for svage. Dit budget vil resultere i hårde konklusioner som fx: Kan jeg skabe en værdistigning i selskabet på 5 år, som er attraktraktiv nok for en investor? Fx bør webprojekter kaste en faktor 10 af sig, afhængig af risikoen i projektet. Kan dit projekt generere en omsætning i år 5, som medfører en værdistigning i selskabet med faktor 10? Kan du sandsynliggøre det?

Der er efter min mening ingen gratis kvalitetshjælp at hente, du bør indregne hjælp i denne fase i dit investeringsbehov (som du bliver nødt til at finansiere selv). Alternativt kan du teame op med en partner, som er lige så begejstret for idéen som du er, og som kan dække dine kompetencehuller.

Dbh. Aleksander :-)

Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Faldt lige over dit indlæg og vil lige komme med mit syn på sagen.

Jeg er enig i Aleksanders betragtninger, men i mange tilfælde er det umuligt at komme så langt, at man har div. hensigtserklæringer samt preorders på plads.

Du skal helt sikkert "grave dybere" end en powerpoint og komme igang med en reel forretningsplan som netop indeholder konceptbeskrivelser, budgetter (min 3 år), muligheder for break-even og hvorledes du agter at komme derhen. Derudover skal du kunne overbevise en muligt investor om at du er den rigtige til at forvalte hans penge så projektet bliver en succes. Her tænker jeg på erfaring og muligheder for at supplere med div. kompetencer der, hvor du selv har huller.

Når du føler at du er ved at være på plads med forretningsplanen, vil jeg anbefale at du finder en sparringspartner (mentor), som kan gennemgå den med en investors briller og derved få den løftet op på næste niveau.

Derudover er det ligeledes vigtigt at du, som Aleksander skriver, giver projektet noget prespektiv i forhold til potentiale og indtjeningsmulighederne. I sidste ende skal det være attraktivt for en investor at smide sine penge efter dit projekt. Se det som dine egne penge og hvad der skal til for at du vil investere penge i dit eget projekt.

Der vil helt sikkert være muligt "show stoppere" i projektet og det er ligeledes vigtigt at få dem frem i lyset samt en løsning på disse.

Sidst men ikke mindst er det bare og klø på og ikke være bange for at dele din ide i et lukket forum eller med personer som du har tillid til. Det er den eneste måde du vil få kontruktiv feedback på ideen.

Mvh Rasmus

 

CACTUS  mod tømmermænd - www.cactusgroup.dk

Kvalitets golfrejser til fornuftige priser - ClassicGolf 

Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 540
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så findes der desuden "iværksætter-støtte" i (i hvert fald) København. Det er det som mange tror er rede penge, der bliver udbetalt men i virkeligheden er nogle timers rådgivning med erfarne iværksættere, der netop kan svare på den slags/rådgive. 

Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar

Jeg har selvfølgelig tænkt mere over det end en powerpoint - det var ment som det "executive summary", som jeg læser efterspørges overalt (fair nok at man ikke gider læser 50siders forretningsplan fra gud og hvermand)

Heldigvis kan mine koncepter alle genere den faktor 10 som er den gyldne gris alle ønsker - men igen der er jo tal som er rent fiktive på dette niveau.

Ja jeg må nok skrive det så færdigt som jeg kan, og så evt først pitche det til connectdanmark og høre deres input.

igen, tak for jeres tid - og forhåbentlig kan I snart for glæde af det ene koncept som er lige i øjet til alle aminobrugerne :-)

mvh

Jakob

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jakob

Mit svar bliver lidt blandede bolcher, for ud over de idéer jeg har til, hvordan du kommer videre med din præsentation, ser jeg også nogle advarselslamper blinke - ret voldsomt endda.
Men vi starter lige med det, du spørger om.

072dpi:
- og her faldt min elevator tale helt fra hinanden og konsulenten fokuserede på et enkelt eksempel jeg brugte .... og misforstod herefter totalt hvad jeg snakkede om.

Se, hvis konsulenten mister fokus under din elevatortale, skyldes det, at den ikke fungerer. Derfor skal du have skåret din projektbeskrivelse til, så den er til at forstå.
En helt enkel test af din præsentation er kassetesten. Hvis dit budskab ikke kan forklares ved at tegne nogle kasser på et stykke papir, er det for kompliceret.
Jeg har skrevet et blogindlæg som uddyber dette: http://www.amino.dk/blogs/kjersogdin/archive/2010/11/25/sig-det-med-gode-kasser.aspx
Så før du testpitcher op mod en konsulenttype igen, så skal du ud og have fat i nogle gode kasser.
Derefter vil jeg foreslå dig at testpitche op mod én fra dit lokale erhvervsservicecenter. Hvis du ikke kan begejstre ham, så får du også svært ved at begejstre andre. Din egen begejstring skal smitte. Man skal kunne læse i dine øjne, at du vil følge dette projekt HELT til dørs uanset, hvad det skal koste. Og den begejstring kan du ikke fake. Den skal være ægte (det er den nok også) - men hvorfor bruger du ord som "wannabe" om dig selv? Det har en negativ og selvudslettende klang, som smitter af på hele dit udtryk. "kommende" er meget bedre - og hvem siger, at du ikke allerede er iværksætter - dit barn er godt nok ikke født endnu, men du har da et foster i maven, som næres ved dit blod, ikke?

Og så til alarmklokkerne.
Du vil sikkert indvende, at "det var bare for sjov", men hvis du har læst bare et par linjer af Sigmund Freud, så ved du, at ingen ord kommer af ingenting. Fortalelser kommer indefra. Ofte laver man sjov med det, som provokerer ens angst.

Du skriver:

072dpi:

konen synes bare jeg skal droppe det pjat og passe mit arbejde



Og hun har ret!
Hvis du ikke har din famililes opbakning til at lægge 130% af din energi i udviklingen af din virksomhed, så kan du godt glemme alt om at opbygge den begejstring, der kræves for at begejstre andre.
Så grundlæggende har du tre muligheder: Glem det, få konen til at være mere begejstret end du selv eller drop konen.

Du skriver også:

072dpi:

det lokale iværksætter kontor på komunen vil sikkert heller ikke fatte klaphat når jeg nu ikke snakker om at åbne en frisør-biks

Du tror formentlig, at du taler sjovt og nedværdigende om en tænkt medarbejder på iværksætterkontoret. Det gør du ikke. Du taler nedværdigende (og ikke engang sjovt) om dig selv.
For det første kommer du ingen vegne med en negativ holdning til folk, som er sat i verden for at hjælpe dig. Det kan godt være, at du har mere styr på netop din idé, men hvis du ikke er parat til at lytte til råd fra andre, så har din idé ingen værdi - for så når du aldrig ind i bevidstheden på den, du vil pitche for. Drop den arrogante atitude - den slår dit projekt ihjel (også selvom du sikkert er parat til at påstå, at det bare var en "frisk bemærkning" - ingen ord kommer af ingenting.
Desuden er du også her tilbage ved dit oprindelige problem. Hvis du ikke er i stand til at forklare dit projekt, så er det altså dig, der gør ét eller andet forkert. Når det er dig, der har et strategisk formål med en samtale, så er samtalens fokus dit ansvar. Du kan være heldig, at den anden arbejder med, men ansvaret er dit - det er jo kun dig, der har noget at tabe.

Konklusionen vil jeg overlade til Asbjørn Riis:

 

Venlig hilsen

Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

... altså det der indlejring - det skal jeg vist på kursus i...

Prøver igen:

 

Hans

Tilmeldt 18. Jan 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans

Ja bolcher er altid godt - også de blandede.

Jeg vil ikke gå ind i en debat omkring brugen af det skrevne ord i mit indlæg, men blot konstatere at du svarer ud fra de sparsomme oplysninger jeg giver. Fx mit punkt om det lokale erhvervscenter i kommunen, her har jeg faktisk allerede haft kontakt, og svaret var: "det lyder da meget fint" - og så havde de ikke mere at sige, og de havde vitterligt ikke mere input at komme med da det lå uden for deres kompetence. Fred være med det. Bare ikke særligt brugbart ifht noget feedback på mit pitch.

Det jeg sådan set efterspurgte var nu bare lidt input til hvordan andre havde shoppet rundt efter feedback til deres projektbeskrivelse. Og ikke en kritik af tonen i mit indlæg. Jeg forstår at det er DIT levebrød - at formulere tekster - der kan jeg jo kun konstatere at du bruger din tid på at kritisere min "friske" tone. Men fair nok du har jo selv skrevet et lille indlæg om kassetænkningens dyder. Det spøjse er jo sådan set at jeg blev fanget i konsulentens kassetænkning og ikke kunne slippe ud af den igen. Kasse konceptet virker jo kun hvis modtageren forstår kassen man prøver at tegne. Kommer man med noget nyt der ikke passer ned i de kasser han kender forsøger han jo at finde en kasse selv han kan lægge den i - i mit tilfælde blev det en kasse der hed "regnskabsprogram", selv ville jeg vægte den kasse som værende mindst vigtig for projektet, han troede det VAR projektet.

Anyway, tak for svaret Hans, jeg håber du selv kan bruge det til noget, om ikke andet fik du vel luftet dine egne fordomme.

/Jakob

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob

Det er ikke en debat om din tone, men Hans har en pointe med det han skriver. Du burde tage det til efterretning.

Mht. kassetænkning, så sidder jeg i samme situation: Min forretningsidé opererer indenfor en meget snæver niche og ikke mange investorer har den fornødne indsigt i denne niches problemstillinger. Her er det, at man må gøre op med sig selv, om man vil have penge fra en sådan type investor eller ikke. Hvis man synes, at der er knaphed på risikovillig kapital på kapitalmarkedet, ja så bliver man nødt til at sætte sig i stand til at kommunikere i øjenhøjde med mennesker, som ikke har den fornødne indsigt i det man beskæftiger sig med.

Hvis man mener, at der er masser af kapital derude, ja så gælder det jo bare om at shortliste de investoremner, som præcis ved hvad man taler om og gå efter dem.

En anden mulighed er, som I vores situation, at lade dine potentielle kunder sælge din idé for dig overfor investor. Tag eventuelt en fremtrædende kunde med til investormødet, så investoreren kan høre om problemet og hvorfor kunden mener at netop din løsning er den rigtige. Det vil rykke.

Holder din idé, så kan du nemt finde en fremtrædende kunde og få en preorder bare på dín verbale udlægning af produktet.

Mht. forretningsplan, så vil du i 8 ud af 10 investorhenvendelser blive bedt om at fremsende din forretningsplan før de vil mødes med dig. Ved at du ikke vil lave en 10-15 siders forretningsplan udelukker du allerede 80% af de potentielle investorer. Igen okay, hvis du har en opfattelse at, at der er rigelig med risikokapital derude.

Dbh. Aleksander

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob

Det vigtige i dette indlæg er skrevet med lilla -resten er bare forklarende omsvøb.

Jeg beklager, at du blev stødt på manchetterne over min kommentar - tanken med den var absolut ikke at kritisere dig - blot at vække til eftertanke. Når jeg nu ser dit svar, kan jeg se, at jeg begik samme fejl, som du har begået i din formidling - og det er lidt dumt, når nu jeg er professionel formidler.

Både du og jeg burde lytte til Søren Kierkegaards kendt citat om at hjælpe:

At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der.

Jeg havde ikke sikret mig, at du var parat til at høre om de underliggende signaler i din tekst - på trods af at en opmærksomhed på netop disse signaler kan gøre dig bedre til at pitche, når du en dag rent faktisk står i den berømte elevator.

Så glem alt, hvad jeg skrev om din tone og dine underliggende budskaber, og lad mig skære ind til benet og fortælle, hvordan du gør dit pitch bedre:

Vær bevidst om, at du alene bærer ansvaret for en vellykket kommunikation i denne sammenhæng. I strategisk kommunikation er det ALDRIG modtagerens skyld, at han ikke forstod det - lyt til Kierkegaard og find din lytter der hvor HAN er og begynd dér - og ikke der hvor DU SELV er.

Det er kedeligt, at du ramte en inkompetent medarbejder på dit lokale erhvervsservicecenter. Jeg synes, du skal bede han chef om at tale med en anden i stedet - ellers opdager chefen jo aldrig, hvor dårlig denne medarbejder er.

Venlig hilsen

Hans

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)