Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man starte dansk enkeltmandsvirksomhed med bopæl i udlandet?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er nu så småt ved at have alt andet klar til start af min virksomhed, men mangler endnu selve registreringen af denne. Har udskudt denne del lidt, da jeg har svært ved at gennemskue reglerne på området.

Jeg vil helst starte en enkeltmandsvirksomhed, da jeg ikke har hele indskuddet til et APS på egen hånd, og jeg vil helst starte op uden at skulle optage lån hvis muligt.

Men kan jeg starte en dansk enkeltmandsvirksomhed, når jeg har min bopæl i Sverige?

Jeg har haft kontaktet SKAT omkring dette for noget tid siden, og svaret jeg fik var nej. Jeg har siden hen fundet denne debat på Sunddebat.com, hvor netop denne problematik bliver diskuteret (på side 2 og 3). Her er svarene modstridende, nogle siger at det på ingen måde kan lade sig gøre og/eller er ulovligt, andre siger at det absolut er muligt og at de selv har gjort dette.

Derfor bliver jeg nu i tvivl om hvorvidt det svar jeg fik fra en af SKAT's medarbejdere er korrekt eller ej, da jeg ved af erfaring at der kan være forskel på svaret, afhængigt af hvem man stiller spørgsmålet til derinde.

Er der nogle af Jer kloge Aminoer der kan hjælpe mig med at opklare dette lidt og be- eller afkræfte om det vil være muligt for mig, eller om jeg er "tvunget" til at starte et APS i stedet?

De bedste hilsener

Amaris

Fra Fløng
Tilmeldt 31. Dec 09
Indlæg ialt: 25
Fra  KayRen Parcel Service Skrevet kl. 03:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Ved ikke om jeg hører til den "kloge" del af Amino meeen Wink

Selvfølgelig kan du det, har selv gjort det for et par mdr. siden. Bor selv i Malmö.

Du skal bruge denne blanket:

http://www.virk.dk/myndigheder/stat/EOGS/Registrering_af_udenlandsk_virksomhed_-_start_-_40110

og denne:

http://www.virk.dk/myndigheder/stat/EOGS/ikke-haeftende_repraesentant_-_bilag_ved_registrering_af_udenlandsk_virksomhed

Du skal bruge en person (familie, ven....) med fast bopæl i dk (den ikke hæftende repræsentant) hvor du kan havde din virksomhedsadresse (kontor whatever)

Smartest med "fast driftsted" - så bliver du behandlet som enhver anden dansk virksomhed.

Du skriver bare hvis du har brug for at få noget uddybet Big Smile

Mvh

Søren

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 03:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren.

Perfekt svar, mange tak for det. Det bekræfter hvad mange af de på Sunddebat har skrevet, og også det jeg håbede på at høre.

Tusind tak for at tage dig tid til at svare mig, og tak for links til diverse blanketter, det er yderst værdsat og en stor hjælp!

Det er muligt at jeg kommer i tanke om en ting eller to jeg gerne vil have uddybet nærmere (når jeg engang har fået sovet og klokken ikke lige er halv fire om natten længere, hehe), i så fald tillader jeg mig lige at skrive til dig. Men vil lige starte med at kigge nærmere på blanketterne i første omgang.

Og så vil jeg da i øvrigt ønske dig god vind med din virksomhed, det er jo så også forholdsvis nyt kan jeg forstå.

Med ønsket om en god nat/morgen...

~ Amaris

Tilmeldt 28. Dec 05
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Amaris,

Bor også i Sverige og har lige været igennem hele møllen. SKAT skal du ikke høre på, E&S er noget mere medgørlige.

Kan bekæfte at Sørens procedure fungerer. Du skal desuden indsende noget personlig dokumentation (kopi af pas).

Jeg skrev mine forældres adresse i Jylland, men da jeg i mellemtiden har fået kontor på Frederiksberg, har jeg fået rettet firmaadressen hertil.

Held og lykke med det hele!

Tjena!

Joakim

Nye indlæg på min online marketing blog hver tirsdag

Tilmeldt 28. Dec 05
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amaris,

Bor også i Sverige og har lige været igennem hele møllen. SKAT skal du ikke høre på, E&S er noget mere medgørlige.

Kan bekæfte at Sørens procedure fungerer. Du skal desuden indsende noget personlig dokumentation (kopi af pas).

Jeg skrev mine forældres adresse i Jylland, men da jeg i mellemtiden har fået kontor på Frederiksberg, har jeg fået rettet firmaadressen hertil.

Held og lykke med det hele!

Tjena!

Joakim

Nye indlæg på min online marketing blog hver tirsdag

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor starter du ikke en svensk virksomhed? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Joakim.

Tak for dit indlæg, dejligt at få bekræftet at det fungerer. Wuhuu! I så fald vil jeg ikke lade mig spise af med et nej ;)

Ha' en trevlig dag!

De bedste hilsener

Amaris

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael.

Det er da også et helt godt og reelt spørgsmål. Det er dog ganske simpelt fordi jeg gerne vil sælge på det danske marked, og for at kunne det skal jeg inden for min branche have et forhandlernummer, og dette forhandlernummer kan jeg kun få hvis jeg har en dansk registreret virksomhed.

Med ønsket om en dejlig dag...

~ Amaris

Fra Fløng
Tilmeldt 31. Dec 09
Indlæg ialt: 25
Fra  KayRen Parcel Service Skrevet kl. 03:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er også det ved det, at hvis man starter en svensk virksomhed og stadigvæk har en dansk arbejdsgiver kan det give visse problemer/vandskeligheder mht. Skatteverket (læses arbejdsgiverbidrag).

Og da mange ny startede stadigvæk er almindelig lønslave i starten så er det relevant Wink

Jeg har i hvertfald gjort det (dansk virkesomhed) fordi jeg kun gider "lege" med et skattevæsen.

/Søren

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 04:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det er helt rigtigt at det kan give nogle problemer Søren. Den oplysning jeg indtil videre har fået fra SKAT, er dog at jeg stadig vil blive betragtet som havende fast driftssted i SE, og derfor vil skulle svare svensk skat.

Men der findes altså en blanket som man kan få sin danske arbejdsgiver til at underskrive, så de slipper for at få ørene i maskinen. Kan desværre ikke huske hvad den hedder på stående fod, men kan lige smide et link når jeg en gang har fået det gravet frem, i fald andre skulle stå og have brug for det.

~ Amaris

EDIT: Hvilke aktiviteter har du i DK Søren, siden de åbenbart betragter dig som havende fast driftssted her så?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)