Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil eller privat?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har et spørgsmål, som nok er blevet berørt lidt tidligere:

Jeg har et Tømrerfirma som enkeltmandsvirksomhed, ingen ansatte. Som det er nu, er kassevognen privat ejet og jeg får kørselsgodtgørelse. Jeg er træt af det med kørebogen og overvejer også om det overhovedet er den bedste løsning rent økonomisk. Bilen er samtidig vores eneste private bil, men fordelingen er nok omkring 15% privat og 75% erhverv.

Jeg kører ca. 20000km erhvevskørsel om året.

Jeg tænkte på om firmabil, hvor jeg så bliver beskattet af fri bil, men jo så kan få fradrag af udgifter på bilen, var en bedre løsning? Bilen har en værdi af ca. 80000-100000kr. Ved firmabil-løsningen, ville jeg så ikke også spare på "misundelses" afgiften?

Er der evt. andre bedre løsninger?

 

På forhånd tak for eventuelle svar.

Mvh Jakob

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der findes flere udmærkede beregningsmodeller på nettet eller se min signatur.

Her kan du indtaste dine særlige forhold og få en klar indikation af, hvor den ene eller anden model vil være fordelagtig.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Antaget at det nævnte niveau for personlig kørsel contra firmakørsel er korrekt, vil det næppe være nogen fordel med firmabilordningen.

Det du vinder på at kunne fratrække udgifter, taber du igen ved kilometerpengene.
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jakob,

Det vil ikke kunne svare sig at blive beskattet af fri bil i din situation, med det kørselsbehov du beskriver. Du vil blive beskattet af 25% af 160.000 kr. årligt, selvom din bil ikke er så meget værd.

Kørebogen kan du erstatte med en elektronisk løsning, såsom Autolog (www.autolog.dk), eller en PDA, som registrerer din kørsel via GPS. På den måde kan du slippe for at skulle tænke på kørebogen hele tiden.

Når du bruger din bil både privat og erhvervsmæssigt skal du kun betale 50% privatbenyttelsesafgift.
Læs mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817348

Husk også, at du allerede i dag, har mulighed for at fradrage momsen fuldt ud på driften (brændstof, autoværksted, service, reservedele, mv.) af din bil, selvom du trækker kørselsgodtgørelse ud for de erhvervskilometer du kører, og selvom du ejer bilen privat.
Læs mere her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?thisId=96076.204298#96078

Har du i øvrigt brug for hjælp til at få gennemgået dine muligheder for fradrag, så hjælper jeg dig gerne. Send mig en privat besked, så tager vi den derfra.

 

Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Tak for dit svar, det var virkelig et kompetent svar, som kan bruges til noget!

Kan jeg så rette tingene med tilbagevirkende kraft? Det er udgifter til drift, 50% af privatbenyttelsesafgiften og hvad med købet af bilen for ca. 2 år siden?

Ang. fradrag for drift, skriver du fuldt fradrag, men det ser ud til at skat skriver "delvist fradrag(forholdsvis efter et skøn)" ??

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob,

Jakob Didriksen:

Tak for dit svar, det var virkelig et kompetent svar, som kan bruges til noget!

Dejligt at høre! Big Smile

Jakob Didriksen:

Kan jeg så rette tingene med tilbagevirkende kraft? Det er udgifter til drift, 50% af privatbenyttelsesafgiften og hvad med købet af bilen for ca. 2 år siden?

Du får intet momsfradrag ved købet af bilen, så den kan du ikke korrigere.

Udgifter til drift kan du godt rette med tilbagevirkende kraft. Så skal du have åbnet din selvnagivelse for 2010 igen, og lave rettelser til dit regnskab. Derudover er der også rettelser til dit momsregnskab. Prøv at ringe til SKAT for at høre nærmere.

For at få nedsat din privatbenyttelsesafgift, så er jeg ret sikker på, at du skal have det registreret på motorkontoret. Om det kan lade sig gøre med tilbagevirkende kraft tror jeg ikke er muligt. Men tag en snak med dem og hør! (post gerne resultatet her, så vi andre kan blive klogere!).

Hvis andre har erfaring med privatbenyttelsesafgift med tilbagevirkende kraft, så lad os høre...

Jakob Didriksen:

Ang. fradrag for drift, skriver du fuldt fradrag, men det ser ud til at skat skriver "delvist fradrag(forholdsvis efter et skøn)" ??

Hvis din bil vejer under 3 ton, så er der fuldt fradrag. Det gør de fleste privatbiler.

Hvis din bil vejer 3-4 ton, så er der kun delvist fradrag - dvs. en beregnet nøgle ud fra din kørsel. Den kan du først beregne ud fra din kørebog, når året er gået, og derfor skal du i din årsafslutning tage højde for at korrigere momsen på driften for din privatkørsel.

Eksempel, hvis du har kørt 5.000 km privat og 20.000 km erhvervsmæssigt. Så kan du fradrage 20.000/25.000 = 80% af momsen, da den vedrører erhvervsmæssig aktivitet.

Men fuldt fradrag, hvis bilen vejer under 3 ton.

 

Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Hvis din bil vejer under 3 ton, så er der fuldt fradrag. Det gør de fleste privatbiler.

Hvis din bil vejer 3-4 ton, så er der kun delvist fradrag - dvs. en beregnet nøgle ud fra din kørsel. Den kan du først beregne ud fra din kørebog, når året er gået, og derfor skal du i din årsafslutning tage højde for at korrigere momsen på driften for din privatkørsel.

Eksempel, hvis du har kørt 5.000 km privat og 20.000 km erhvervsmæssigt. Så kan du fradrage 20.000/25.000 = 80% af momsen, da den vedrører erhvervsmæssig aktivitet.

Men fuldt fradrag, hvis bilen vejer under 3 ton.

Martin E. Jensen:

Du får intet momsfradrag ved købet af bilen, så den kan du ikke korrigere.

Udgifter til drift kan du godt rette med tilbagevirkende kraft. Så skal du have åbnet din selvnagivelse for 2010 igen, og lave rettelser til dit regnskab. Derudover er der også rettelser til dit momsregnskab. Prøv at ringe til SKAT for at høre nærmere.

For at få nedsat din privatbenyttelsesafgift, så er jeg ret sikker på, at du skal have det registreret på motorkontoret. Om det kan lade sig gøre med tilbagevirkende kraft tror jeg ikke er muligt. Men tag en snak med dem og hør! (post gerne resultatet her, så vi andre kan blive klogere!).

Hvis andre har erfaring med privatbenyttelsesafgift med tilbagevirkende kraft, så lad os høre...

 

Jeg har nu set at min varevogn vejer 3t total, så den går lige med under de "små" bilerBig Smile

Så jeg kan fradrage momsen fuldt på driften og med tilbagevirkende kraft. Jeg kontakter Skat mht. hvordan dette gøres, samt ang. privatbenyttelsesafgiften... Jeg poster svaret her.

 

 

Fra København
Tilmeldt 20. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Fra  Didriksen Byg Moderne Energi Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Kom til at tænke på om Skat måske ikke tillader fradrag af driftudgifter m.m med tilbagevirkende kraft, når bilen er kørt 100% privat mht. privatbenyttelsesafgift jf. registreringsattesten...

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Didriksen:

Kom til at tænke på om Skat måske ikke tillader fradrag af driftudgifter m.m med tilbagevirkende kraft, når bilen er kørt 100% privat mht. privatbenyttelsesafgift jf. registreringsattesten...

Du har jo ført kørebog, og kan dermed forelægge din kørsel for SKAT. Jeg forestiller mig ikke, at det vil være noget problem, men kun SKAT kan give os det endelige svar.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jakob Didriksen:

Jeg har nu set at min varevogn vejer 3t total, så den går lige med under de "små" bilerBig Smile

Så jeg kan fradrage momsen fuldt på driften og med tilbagevirkende kraft. Jeg kontakter Skat mht. hvordan dette gøres, samt ang. privatbenyttelsesafgiften... Jeg poster svaret her.

Dejligt... Yes

Ja, det kunne være rart at høre om noget praktisk erfaring med det.

 

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)