Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

80 / 20 reglen

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender du 80 / 20 reglen?

Du bruger 80 % af din tid på det 80 % af dine kunder. Men det er de 20 % af dine kunder, som køber for 80 % af din omsætning.

Denne regel gælder på mange områder...

Fx 20 % af eleverne er altid aktiv og rækker fingeren op. Men læren bruger i dag 80 % af sin tid på de 80 % mindre aktive.

Hvad nu hvis læren i stedet brugte 80 % af sin tid på de 20 %, som rækker fingeren op, vil de 20 % bliver så dygtige at de kunne lære de 80 % mere end hvis læren brugte sin 80 %?

Til dette spørgsmål tror jeg svaret er; JA

Spørgsmål 2 er så om de 20 % af eleverne måske bliver 80 % bedre og opnå bedre resultater til gavn for samfundet.   

Til dette spørgsmål tror jeg svaret er, JA

Hvorfor er det så at vi ikke anvender dette i praksis?

Det er der måske 2 svar på.

1. Kun 20 % af lærerne ønsker forandring, men de 80 % af lærerne sidder på magten.

2. 80 % af forældrene har elever som ikke rækker hånden op og de er bange for at det går ud over deres barn. ( Forældre råd, skolebestyrelser m.m.)

Jeg mener at 80 % af alle folkeskoler kunne trænge til nye måder at tænke på.  

Nu er jeg spændt på om det er 80 % af alle på Almino brugerne som giver mig ret eller om det kun er 20 % af Almino brugerne som giver mig ret. 

Men hvis 20 % af jer går ud og prøver at påvirke de 80 % af skolerne så er vi på rette vej. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Når jeg læser dit indlæg, så kan jeg ikke lade vær med at tænke kommunisme.

At straffe de stærke, for at de svage skal have en chance.....helt ærligt, så ser jeg det som enden på vores samfund, som vi allerede har været så meget igang med.

Men at 80% ikke rækker hånden op, er også fordi at man ikke orker den fysiske bevægelse. Jeg kan selv huske da jeg gik i folkeskolen, og sad med fødderne oppe på bordet, og nærmest var nullert i søvn af en ligegyldig læres monotome stemme leje, der ikke gav andet end en trang til mere søvn.

Og når man så blev spurgt, og skulle bruge 5 min på at vågne, så kunne jeg typisk svaret.

Så det har ikke noget med at markere sig. for at kunne tingene. Det er lidt de fordomme der er. Med at folk markerer ikke, fordi at de ikke kender svaret. Det er den med dovenhed, og at man ikke skal sætte sig i centrum.

/Kenneth

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3338
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Der er lidt magi over den 80/20 regel.

Jeg vil da gerne gætte ja på at dine antagelser har en vis grad af sandfærdighed.

Folkeskolen er et forfærdeligt sted. Først bruger man 20% af sit liv på at gå i den, - og 80% på at forsøge at glemme det.

Herefter knokler 20% af befolkningen for at brødføde 80%. For 80 er et større tal end 20.

20% af befolkningen føler sig ret- eller uretmæssigt langt overlegne når de sammenligner sig med resten af befolkningen.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kenneth:

Når jeg læser dit indlæg, så kan jeg ikke lade vær med at tænke kommunisme.

At straffe de stærke, for at de svage skal have en chance.....helt ærligt, så ser jeg det som enden på vores samfund, som vi allerede har været så meget igang med.

Måske du liiige skulle læse op hvad kommunisme handler om ... det der er ihvertfald noget vås: http://da.wikipedia.org/wiki/Kommunisme

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt tror jeg, der skal mere gennemgribende forandringer til i folkeskolen, end at lærerne bare skal opgive 80% af eleverne og satse alt på den sidste femtedel. Det giver ikke voldsomt meget mening i min optik. 

de 80% af elverne har jo også noget at byde ind med - de skal måske bare motiveres på en anden måde end gennem traditionel klasseundervisning

Fra Hobro
Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 568
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi skal ikke opgive 80 % af eleverne men først have fokus på at hjælpe dem som selv vil. Men i en klasse er det ikke kun læren der kan undervise. Hvis man sætter en go og dårlig elev sammen vil den gode lære den dårlige meget. Så jo mere den gode har lært jo mere hjælp til den enkelte. På en måde får man 20 % mini lærer.

En del af det at lære er også at kunne formidle viden videre. Man kan have nok så dygtig lære hvis han/hun ikke formår at bringe sin viden videre. Elever har en anden måde at fortælle på og det er der helt sikkert nogen som kunne drage fordel af.

Ja Jørgen der er magi over 80/20 . Magi som måske kan gøre Danmark til et land fyldt med 20 % folk. Danmark overlever kun hvis vi er iblandt de 20% bedste  i verden.  

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Den teori forudsætter at det er sejt at være "minilærer" risikoen for at den knap så kvikke elev får forstyrret den mere kvikke er nøjagtig lige så stor. 

i virkeligheden er de der "magiske teorier" INTET værd i den virkelig verden, hvor det som regel er bedst at arbejde med realiteter og fakta.

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

I Norge var/er man dygtige til at lade eleverne arbejde på mange forskellige niveauer.

Så en del af de dygtige elever fik således lov til at arbejde dybere/videre med emner selvstændigt, i stedet for slavisk at skulle gennemgå et emne for 3 gang.

De blev udfordret på deres højere niveau, og således gav det også mere tid til de svageste.

Win - win i mine øjne :)

 

Fra Viby J
Tilmeldt 7. Aug 09
Indlæg ialt: 578
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

De fleste som er dygtige i folkeskolen, forbliver da også "dygtige" livet igennem. Og hvorfor bruge mere tid på dem, det er da ikke i folkeskolen at man lærer raketvidenskab. Det er da lige så vigtigt at få de svage med, så vi ikke ender med 80% samfundstabere. For der er nok igen mindst 20% af de 80% procent som har potentialet til at blive som de andre 20%. Tror mennesket er meget mere komplekst en så, at man kan løse det så simpelt.

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 3 (22 indlæg)