Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring ved oprettelse af ApS af ApS kapital og særligt af STIFTELSESomkostninger

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46511
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg starter nyt ApS op. Jeg forestiller mig at ApS kapitalen bare bogføres som 80.000 kr under Egenkapital primo i Status og Bank ApS konto i Drift.

Hvad med stiftelsesesomkostinger. Jeg mener at vide, at de ikke er fradrag i drift, men der er moms fradrag. Hvordan bogføres de rent praktisk - gerne vise med forslag til konto navn og debet/kredit?

Jeg forestiller mig, at de f.eks. 3000 kr. kommer ind i status i mellemregning og i drift som udgift i drift under adm) som stiftelses omkostninger. Så kommer momsen på den konto automatisk at blive beregnet korrekt - og så LÆGGER JEG DE 3000 kr. til det skattemæssige resultat når året er gået, så de ikke giver fradrag skattemæssigt

Er det OK eller er der bedre forslag?

venligst en altid taknemmelig Amino

John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Lyder korrekt.

Dog ville jeg bogføre de 80 tkr. under en konto, der hedder ApS-kapital, idet den er bundet.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der moms på oprettelsesgebyret? For det kan jeg ikke se ud fra den faktura jeg har fået på EOGS på 670 kr.

Nu er det således, at jeg har bogført de 670 kr. under gebyrer (uden moms). Men hvis der ikke er fradrag for det, så skal det vel fjernes. Hvordan gøres det bedst? Eller skal man blot lægge 670 kr. til årets resultat, som John skriver.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Der er moms på stftelseshonorar.....ikke på gebyr.

Yes....gebyr tillægges.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 25. Nov 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:08
Hvor mange stjerner giver du? :

hej Peter - revisor.

at pengene er bundet, betyder det så at man ikke kan anvende aps-kapitalen til at købe inventar for eksempelvis?

Hvad sker er egentlig hvis man opretter et aps og smider 80k ind - der går 1 md uden der sker nogen aktivitet - man ønsker at trække pengene ud igen => skal man da betale skat af de 80K?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

1. Kapitalen må bruges i selskabet

2. Nej ikke  af 80 k.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 1. Feb 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Jeg er selv i gang med at starte et ApS, og vi har samlet kapital til stiftelsen. Vores plan har været, at disse penge skulle benyttes til opstart af en applikation. Men nu bliver jeg helt i tvivl om, hvorvidt dette overhovedet er lovligt og muligt? For efterfølgende har jeg læst mig til, at hele kapitalen på 80.000 kr. skal blive i selskabet, og at der skal reageres og indkaldes til generalforsamling, såfremt blot halvdelen er tabt.

Jeg håber du kan hjælpe mig med at be- eller afkræfte, hvorvidt den samlede kapital kan benyttes til at iværksætte vores projekt af en mobil applikation?

Med venlig hilsen

Michael Laursen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jamen i bruger vel kapitalen i selskabet og ikke privat.

Den må bruges til dselskabets drift, udvikling mv.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 1. Feb 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

 

Ja, det gør vi naturligvis! Men i teorien kan selskabets egenkapital være 0, når året er omme. Det hele er naturligvis tænkt som en investering, så der kan blive lavet kontrakter med selskaber omkring reklame og markedsføring mv.

Jeg vil bare sikre mig, juridisk og regnskabsmæssigt, at der ikke er noget til hinder for, at hele kapitalen i princippet investeres fra begyndelsen - naturligvis med et afkast for øje på sigt?

Hilsen Michael

 

 

 

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved at du investere bliver din egenkapital ikke 0 ? 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)