Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

I Virksomhedspraktik som Direktør

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg får efter al sansynlighed tilbudt at komme i virksomhedspraktik, måske i 13 uger.

Jeg kender en virksomhed som er ved at gå konkurs, ejerne har stort set opgivet selv om der er store muligheder i den.

Jeg forestiller mig at jeg kommer i praktik i virksomheden og i løbet at de 13 uger får vendt skuden eller afvikler den.

Efter de 13 uger vil jeg have mulighed for løntilskud i 6 - 12 måneder.

Hvis det ikke lykkes mig vil ejerne ikke have tabt noget, hvis det lykkes mig, vil jeg kunne fortsætte i virksomheden til en normal løn.

Vil der være nogen problemer i sådan en aftale, eller er det noget jeg overser.

 

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der kan være mange ting som du overser afhængig af omstændighederne.

Fx skal du for at "vende skuden" sandsynligvis have formel tegningsret, dvs. du skal kunne indgå juriske aftaler på firmaets vegne med leverandører, kunder og medarbejdere. Normalt vil du skulle registreres som direktør for at påtage dig tegningsretten, hvilket er et ansvarspådragende erhverv. Du skal derfor sikre dig, at der ikke er "lig i lasten", da det bliver dig, som fx skal underskrive, at alle regnskaber er i orden.

Dbh. Aleksander 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Mar 10
Indlæg ialt: 695
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er meget enig med Aleksander. Det er måske også lidt stort at sigte efter praktik som direktør? :-) Eller måske er jeg bare for nordjysk...

Anyway -- en position hvor du sidder som en form for "ledende strateg" eller koordinator, er nok tættere på. I så fald vil du stadig skulle arbejde med de samme ting og forsøge at opnå de samme resultater, men du har direktøren lige over dig, som sidder med den ansvarspådragende del. Det er så også ham, som skal skrive under på diverse ting og give det endelige go/no-go. Men i kraft af, at du skal i praktik nu, er det måske også en god start?

Vh Anders Eiler

Founder @herodesk.io

 

Herodesk er et simplere og billigere helpdesk system til danske iværksættere og webshops.

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej FDB,

Er det en mulighed for dig, at købe de "gode" dele af virksomheden ud?

Hvis du kan se gode muligheder, ville der måske være mere perspektiv i det.

Med venlig hilsen,

Jan K

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,8 stjerner givet af 4 person

FDB:

Jeg får efter al sansynlighed tilbudt at komme i virksomhedspraktik, måske i 13 uger.

Jeg kender en virksomhed som er ved at gå konkurs, ejerne har stort set opgivet selv om der er store muligheder i den.

Jeg forestiller mig at jeg kommer i praktik i virksomheden og i løbet at de 13 uger får vendt skuden eller afvikler den.

Efter de 13 uger vil jeg have mulighed for løntilskud i 6 - 12 måneder.

Hvis det ikke lykkes mig vil ejerne ikke have tabt noget, hvis det lykkes mig, vil jeg kunne fortsætte i virksomheden til en normal løn.

Vil der være nogen problemer i sådan en aftale, eller er det noget jeg overser.

Jeg må lige starte med at sige, at du får 5 point af mig for din kreativitet, vilje til at gøre noget anderledes og positive ånd.

Dernæst vil jeg bare sige, at du løber en alvorlig risiko ved at springe ud i et sådant projekt. Jeg kan lige nævne de ricisi, der springer mest i øjnene, men de er ikke udtømmende og slet ikke et forsøg på at yde juridisk rådgivning - højst lidt venlig uforbindende vejledning:

1) Løntilskuddet går til virksomheden og ikke til dig. Dvs. hvis virksomheden konkurses, så vil du som direktør ikke få udbetalt din løn fra Lønmodtagernes Garantifond på lige fod med alle andre medarbejdere i virksomheden.

2) Virksomheder må ikke drives efter "håbløshedstidspunktet". Håbløshedstidspunktet er det tidspunkt, hvor virksomheden med tilhørende gældsbyrder ikke vil komme til at kunne genere et overskud. Hvis en ledelse vælger at fortsætte driften efter dette tidspunkt vil kreditorer kunne rette Deres krav mod ledelse, hvis kravet er opstået efter håbløshedstidspunktet.

3) Enhver nødlidende virksomhed skal lægge en plan for, hvordan den kommer ud af den nødlidende situation. Hvad har du af forudsætninger for at lægge en sådan plan? Typisk bliver en sådan plan lagt i samarbejde med virksomhedens revisor og advokat (som dermed påtager sig ansvaret for planen). Hvis der ikke er taget højde for alle mulige aspekter i planen, risikerer direktøren at komme til at hæfte for gæld, som opstår i forbindelse med rekonstruktionen.

Men hvis du tænker: "Ok, fint. Det går nok" så held og lykke med det. Jeg vil gerne være med til dit projekt, hvis ejerne synes om idéen.

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Du vil lave en turnaround hos pågäldene virksomhed?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Aleksander:

Normalt vil du skulle registreres som direktør for at påtage dig tegningsretten

Han kan vel gives prokura?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er vel vanskeligt at forestille sig at vor ven her registreres som virksomhedes officielle direktør. For det første giver det en masse ansvar som man da ikke i en virksomhedspraktik vil ha på sig, for det andet må ejeren da risikere en bunke rod og ansvar, hvis han på et tidspunkt hvor alt ser sort ud - bare giver roret til en praktikant og friskriver sin direktør (som måske er ejer samtidigt)

Det må være noget med, at direktøren (nok ejeren) fortsætter med det officielle ansvar men giver en form for prokura til trådsstarter og i øvrigt tror så meget på denne, at han lader denne træffe beslutninger han ikke selv har magtet.

Alt andet lyder som russisk rolette for alle parter - men jeg synes som andre, at det er er frisk initiativ

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En ildsjæl med krudt i røven og udsigt til at kunne forsørge sig selv er måske lige det en virksomhed på falitens rand mangler ... jeg er enige med de andre i tråden, du skal ikke være officiel direktør, det dur ikke. Men rigtig meget ansvar kan sagtens uddelegeres uden at du personligt kan tegne virksomheden, og direktøren kan også udstede en fuldmagt til dig hvis han stoler på det.

Jeg syntes det lyder fedt, og jeg syntes bare du skal "go for it" hvis du kan få kommunen/a-kassen til at godkende det .. og min erfaring siger mig at ligeså længe de kan se at du muligvis kan få et fast job igennem praktikken så godkender de det :)

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Han kan vel gives prokura?

Jo, men med mindre der følger en lang ansvarsfritagende tekst med den prokura, så sidder han alligevel med et medansvar, hvis skuden stadig ikke vendes. Kan den tekst formuleres 100% ansvarsfritagende? Hvis ja, så er det måske ok.

Men hvorfor så ikke blot blive executive advisor for direktionen? Rådgiv direktionen mht. beslutninger og lad dem beholde tegningsret og ansvar.

Mvh. Aleksander 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)