Jeg har et ApS og er blevet lid udfordret på hvordan den daglige bogføring skal ske. Jeg er helt med på, at det i følge loven så skal man lave sit Årsregnskab efter produktionsprincippet altså at både ens købs og salgsfaktura er bogført i de perioder det vedrører. MEN er det sådan, at man altid skal følge det princip så når fx banken efterspørger en saldobalance den 15. i en given måned så skal produktionsprincippet vær fuldt? Eller siger loven at det kun er i forbindelse med Årsrapporten?
Er der nogen der ved det eller er der nogen der kan nogle paragraffer?
Tak for dit svar - jeg har forsøgt at gennemlæse Bogføringsloven og kan ikke se der står at udgifter og indtægter til hver en tid skal følge hinanden? Er der en anden lov omkring dette?
er helt med på, at det i følge loven så skal man lave sit Årsregnskab efter produktionsprincippet altså at både ens købs og salgsfaktura er bogført i de perioder det vedrører
Jeb bliver i tvivl om du ikke forveksler periodiseringsprincippet med produktionsprincippet? Din beskrivelse tyder på, at du mener periodiseringsprincippet.
Indtægter og udgifter skal bogføres i den periode de vedrører.
Når f.eks banken spørger efter en balance så forventer de ikke nødvendigvis at det er en balance pr d.d. Du må sikre at det du præsenterer for dem afspejler et retvisende billede af viksomheden.
At medregne forventede indtægter, eller at udskyde bogføring af afholdte omkostninger ville være eksempler på et ikke retvisende billede.
er helt med på, at det i følge loven så skal man lave sit Årsregnskab efter produktionsprincippet altså at både ens købs og salgsfaktura er bogført i de perioder det vedrører
Jeb bliver i tvivl om du ikke forveksler periodiseringsprincippet med produktionsprincippet? Din beskrivelse tyder på, at du mener periodiseringsprincippet.
Det gør jeg helt sikkert - men umiddelbart hænger disse vel meget tæt sammen?
Indtægter og udgifter skal bogføres i den periode de vedrører.
Når f.eks banken spørger efter en balance så forventer de ikke nødvendigvis at det er en balance pr d.d. Du må sikre at det du præsenterer for dem afspejler et retvisende billede af viksomheden.
At medregne forventede indtægter, eller at udskyde bogføring af afholdte omkostninger ville være eksempler på et ikke retvisende billede.
Ok så hvis jeg modtager en upfront betaling på 25% af et projekt i fx oktober men selve projektet først bliver leveret i december så skal det bogføres som omsætning i december - MEN her kommer den svære (tror jeg) hvad så med de omkostninger der har været direkte knyttet til projektet som fx foranalyse, planlægning, salg osv. der har været i oktober?
Teoretisk indtægtsfører du opgaven i takt med at den udføres (igangværende arbejder). Dette kommer så til at harmonere med de omkostninger du så også har løbende på opgaven.