Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal produktionsprincippet følges 100% året rundt?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et ApS og er blevet lid udfordret på hvordan den daglige bogføring skal ske. Jeg er helt med på, at det i følge loven så skal man lave sit Årsregnskab efter produktionsprincippet altså at både ens købs og salgsfaktura er bogført i de perioder det vedrører. MEN er det sådan, at man altid skal følge det princip så når fx banken efterspørger en saldobalance den 15. i en given måned så skal produktionsprincippet vær fuldt? Eller siger loven at det kun er i forbindelse med Årsrapporten? 

Er der nogen der ved det eller er der nogen der kan nogle paragraffer? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg kender ikke lige begrebet produktionsprincip!

Men indtægter/udgifter skal følges ad, iflg. bogføringsloven altid.

Det vil være god regnskabsskik.

 

MvH'

Peter

Fra København S
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Tak for dit svar - jeg har forsøgt at gennemlæse Bogføringsloven og kan ikke se der står at udgifter og indtægter til hver en tid skal følge hinanden? Er der en anden lov omkring dette? 

Fra København S
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis man snakker om periodisering af forudbetalinger skal det så altid være up to date eller er det kun i forbindelse med den skattemæssige opgørelse?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

SHNielsen:
er helt med på, at det i følge loven så skal man lave sit Årsregnskab efter produktionsprincippet altså at både ens købs og salgsfaktura er bogført i de perioder det vedrører

Jeb bliver i tvivl om du ikke forveksler periodiseringsprincippet med produktionsprincippet? Din beskrivelse tyder på, at du mener periodiseringsprincippet.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Indtægter og udgifter skal bogføres i den periode de vedrører.

Når f.eks banken spørger efter en balance så forventer de ikke nødvendigvis at det er en balance pr d.d. Du må sikre at det du præsenterer for dem afspejler et retvisende billede af viksomheden.

At medregne forventede indtægter, eller at udskyde bogføring af afholdte omkostninger ville være eksempler på et ikke retvisende billede.
Fra København S
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

SHNielsen:
er helt med på, at det i følge loven så skal man lave sit Årsregnskab efter produktionsprincippet altså at både ens købs og salgsfaktura er bogført i de perioder det vedrører

Jeb bliver i tvivl om du ikke forveksler periodiseringsprincippet med produktionsprincippet? Din beskrivelse tyder på, at du mener periodiseringsprincippet.

Det gør jeg helt sikkert - men umiddelbart hænger disse vel meget tæt sammen?

Fra København S
Tilmeldt 7. Sep 06
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 08:30
Hvor mange stjerner giver du? :

E. Mortensen:
Indtægter og udgifter skal bogføres i den periode de vedrører.

Når f.eks banken spørger efter en balance så forventer de ikke nødvendigvis at det er en balance pr d.d. Du må sikre at det du præsenterer for dem afspejler et retvisende billede af viksomheden.

At medregne forventede indtægter, eller at udskyde bogføring af afholdte omkostninger ville være eksempler på et ikke retvisende billede.

Ok så hvis jeg modtager en upfront betaling på 25% af et projekt i fx oktober men selve projektet først bliver leveret i december så skal det bogføres som omsætning i december - MEN her kommer den svære (tror jeg) hvad så med de omkostninger der har været direkte knyttet til projektet som fx foranalyse, planlægning, salg osv. der har været i oktober?   

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Teoretisk indtægtsfører du opgaven i takt med at den udføres (igangværende arbejder). Dette kommer så til at harmonere med de omkostninger du så også har løbende på opgaven.

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)