Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man på nogen måde komme til at hæfte personligt og økonomisk for et SMBA????

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Hans Stokholm Kjer:
Jeg er ikke revisor eller jurist, men jeg har opfattet det med fritagelsen for personlig hæftelse sådan her

Fint beskrevet HansYes

 



Jeg synes egentlig, du beskriver det tusind gange bedre, Henrik :-)

Hans

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Det kan sagtens være, at Jack har oplevet dette

Jacks beskrivelse svarer meget godt til praksis omkring hvad der sker med både aps og smba. Men det er vigtigt at adskille selskab og ledelse. Der kan godt være ledelsesansvar -f.eks. manglende overholdelse af pligter overfor det offentlige.

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i lang tid været meget skeptisk over for SMBA'er. For det første fordi der førhen ikke har været særligt mange SMBA'er og derfor er der ikke en særlig stor retspraksis omkring SMBA'er. Den anden grund er at der stilles nogle specielle krav til SMBA'er. Så vidt jeg husker er det noget med at man skal være mindst ejere og begge skal være aktive i selskabet eller noget i den stil. Det korte og det lange er at man via diverse profoma ordninger så har prøvet at omgå disse krav, men hvis det kan bevises at selskabet ikke har opfyldt kravene så kan kreditoren gå direkte efter jer. Derfor ville jeg altid tage fat i en advokat som ikke selv sælger SMBA'er vel at mærke og sikre mig at selskabet blev stiftet efter alle kunsten regler.

For resten hvis det er manglende indsendelse af årsregnskab, så er det ledelsen der får bøden på 5.000 kr. og ikke selskabet.

Mit bedste råd er at betale med det samme og få den sag ud af verden og komme videre med jeres forretning.

Kan dog godt forstå at I er sure.

Tilmeldt 13. Mar 12
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar, det sætter jeg pris på!

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Cicoor Host & Saas ApS:
Derfor ville jeg altid tage fat i en advokat som ikke selv sælger SMBA'er vel at mærke og sikre mig at selskabet blev stiftet efter alle kunsten regler.

Så en advokat som "sælger" ApS'er men ikke SMBA'er, vil give den bedste rådgivning?

SMBA kan være en ganske udmærket selskabskonstruktion til visse formål. Det store problem de senere år for SMBA-konstruktionen har været, at konstruktionen har været anvendt til ulovlige formål, og derfor er der en særlig opmærksomhed på SMBA'er. (Hvilket i sig selv i min verden kan være tilstrækkelig grund til at fravælge SMBA).

Erhvervsstyrelsen fortolker gældende lov sådan, at et SMBA skal adskille sig væsentligt fra et kapitalselskab, hvilket dog strider imod den teoretiske opfattelse af SMBA'er. Juridisk teori påstår, at der er (næsten) fuld "aftale"frihed, når et SMBA skal stiftes. Og vi mangler en principiel afgørelse fra Højesteret inden der (efter min opfattelse) foreligger en endelig afklaring.

Men som rådgiver er jeg generelt tilbageholdende med at anbefale SMBA, selvom det er "noget jeg sælger".

Fra Hong Kong
Tilmeldt 6. May 08
Indlæg ialt: 675
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jens Baagøe Thomsen, advokat (L):

Cicoor Host & Saas ApS:
Derfor ville jeg altid tage fat i en advokat som ikke selv sælger SMBA'er vel at mærke og sikre mig at selskabet blev stiftet efter alle kunsten regler.

Så en advokat som "sælger" ApS'er men ikke SMBA'er, vil give den bedste rådgivning?

SMBA kan være en ganske udmærket selskabskonstruktion til visse formål. Det store problem de senere år for SMBA-konstruktionen har været, at konstruktionen har været anvendt til ulovlige formål, og derfor er der en særlig opmærksomhed på SMBA'er. (Hvilket i sig selv i min verden kan være tilstrækkelig grund til at fravælge SMBA).

Erhvervsstyrelsen fortolker gældende lov sådan, at et SMBA skal adskille sig væsentligt fra et kapitalselskab, hvilket dog strider imod den teoretiske opfattelse af SMBA'er. Juridisk teori påstår, at der er (næsten) fuld "aftale"frihed, når et SMBA skal stiftes. Og vi mangler en principiel afgørelse fra Højesteret inden der (efter min opfattelse) foreligger en endelig afklaring.

Men som rådgiver er jeg generelt tilbageholdende med at anbefale SMBA, selvom det er "noget jeg sælger".

ved du om der er nogen forskel på personlig hæftelse når vi sammenligner SMBA & ApS ?

Altid lidt længere fremme..... helt præcist 6 timer ;-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jack:
ved du om der er nogen forskel på personlig hæftelse når vi sammenligner SMBA & ApS ?

Der er vel for så vidt ingen tvivl om den personlige hæftelse er lige begrænset ved begge selskabstyper. I forhold til tråden er det afgørende spørgsmål om der er forskel på praksis omkring ledelsesansvar i et smba i forhold til gældende praksis i kapitalselskaberne.

/Henrik 

Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 110
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en rigtig træls situation i er havnet i, da den netop illustrerer problemet med offentlig forvaltning og de mange regler som for mange er svære at gennemskue. Vi skal netop arbejde for at nedbringe barrierer for iværksættere.

Omvendt så taler vi her om en afgift der er blevet pålagt. I har ikke indsendt selvangivelse og prisen er en afgift på 5.000 kr. der gælder uanset om i er ejere i et SMBA, Aps eller A/S. Afgiften sendes til de ansvarlige for virksomheden - selv bestyrelsen. Der er intet andet at gøre end at betale. Påstande og formodninger tæller ikke - kun fakta og dokumentation tæller. Det er nok læresætningen for enhver iværksætter.

Så jo, når visse spilleregler ikke overholdes, så er hæftelsen personligt og hvis 5.000 kr. er afgørende og giver andledning til en diskussion, så burde oprettelse af et selskab med begrænset ansvar ikke være en mulighed. For hvis det ikke er Skat der ikke bliver betalt , hvem kunne det så være? En anden kreditor? Måske en leverandør her fra Amino der leverede en webshop løsning? Eller materialer til klinkken?

Så derfor er løsningen med et minimum indskud i et selskab med begrænset ansvar som f.eks. ApS fornuftigt. Andre løsninger og indlæg her, hvor der bruges mere tid på at diskutere muligheder for at undgå tab uden indskud og risiko, end på at finde løsninger til at fremme selve projektet og salget samt indtjening skulle måske lige vendes engang ekstra før der trykkes på "OK" så indlægget sendes.

 

 

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

MortenRams:
Omvendt så taler vi her om en afgift der er blevet pålagt. I har ikke indsendt selvangivelse og prisen er en afgift på 5.000 kr. der gælder uanset om i er ejere i et SMBA, Aps eller A/S. Afgiften sendes til de ansvarlige for virksomheden - selv bestyrelsen. Der er intet andet at gøre end at betale. Påstande og formodninger tæller ikke - kun fakta og dokumentation tæller. Det er nok læresætningen for enhver iværksætter.

Ikke helt korrekt, der er tale om et "skattetillæg" der indregnes i den afsluttende skatteansættelse i forbindelse med selskabets selvangivelse. Beløbet kan iøvrigt udgør max. kr. 5.000,00.

Hvorvidt SKAT ved en lukning af selskabet ved en konkurs eller tvangsopløsning vil forsøge at gøre ledelsen personligt ansvarlig herfor er meget uvidst, om end stærkt tvivlsomt, men det er absolut en mulighed.

Tonny

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46479
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Jack:
Havde det været et ApS sker der intet, hvis du (...)


Den slags råd ville jeg med kyshånd tage imod fra en advokat eller revisor, som gav dem i en rådgivning under ansvar.
Men når det kommer fra en anonym profil på nettet, ville jeg forholde mig meget skeptisk til de

Der er slet ikke tvivl om, at en direktør (og en valg bestyrelse) i et ApS og eller A/S i høj grad KAN gøres ansvarlige for frister i forhold til det offentlige - og en lang række sager. De er jo beskyttet i forhold til kreditorer, men de er ikke per automatik beskyttede i forhold til manglende overholdelse af regler - Jeg har bekendte der to gange har fået afgift, fordi deres direktør ikke indsendte selskabs selvangivelse til tiden, og der var ikke andet at gøre end at betale. Det var personerne der fik boden (som vist ikke var så høj som 5000 kr den gang)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)