Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er jeg i momshimlen? Momsfritagelse

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er på vej hjem mod det danske land her i maj og der skal derfor gøres klart med hensyn til regnskab og moms.

Mine 3 største indtægtskilder er:

- Salg af apps i App Store - Så vidt jeg har forstået er salg af apps momsfrit da Apple er placeret i Irland?

- Adsense - Samme regler

- Salg af min bog - Hvis bi-branche er sat som "forfatter"? kan det lade sig gøre med momsfritagelse?

Alle svar er velkomne.
Skal have en bogholder, men rart at have styr på dette før helvede går løs :)



Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Philip Mahler:

- Salg af apps i App Store - Så vidt jeg har forstået er salg af apps momsfrit da Apple er placeret i Irland?

- Adsense - Samme regler

Ja, momsfrit.

Læs evt. http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1909189

Philip Mahler:

- Salg af min bog - Hvis bi-branche er sat som "forfatter"? kan det lade sig gøre med momsfritagelse?

Momspligtigt.

At producere, markedsføre og forhandle bøger er ikke forfattervirksomhed. Det er forlagsvirksomhed, hvilket ikke er momsfritaget.

Hvis du havde skrevet en bog, og derefter solgt den videre til et forlag, så havde det været momsfrit.

 

Tilmeldt 9. Aug 11
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var da totalt luksus. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Tak for det, var også mine formodninger ville bare sikre mig, det skal jo gøres efter bogen.

Et sidespørgsmål hvis du har overskud. Når man nu skal hyre en ekstern bogholder hvad skal man forberede og gøre klar til ham/hende ved første momsafregning?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Dine bilag og kontoudtog fra banken.
Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Philip

Start med sætte alle dine bilag i rækkefølge efter dato. Bagefter gennemgår du dine kontoudtog og tjekker at alle bilag er der. Du kan eventuelt skrive bilagsnumre på kontoudtoget for at gøre det rigtig let. Kontoudtog bør selvfølgelig også sidde i datoorden.

Du udarbejder en debitorliste, samt kreditorliste hvis dette er relevant - Du er velkommen til at kontakte mig for nogle standarder :).

Hvis dette sidder i mappen burde du umiddelbart være rigtig godt kørende.

Mange hilsner.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du udarbejder en debitorliste, samt kreditorliste hvis dette er relevant - Du er velkommen til at kontakte mig for nogle standarder :).

Hvad skal du bruge dette til i forbindelse med momsangivelsen?

Iværksætter Revisoren :

Start med sætte alle dine bilag i rækkefølge efter dato. Bagefter gennemgår du dine kontoudtog og tjekker at alle bilag er der. Du kan eventuelt skrive bilagsnumre på kontoudtoget for at gøre det rigtig let. Kontoudtog bør selvfølgelig også sidde i datoorden.

Umiddelbart vil det være hurtigere (=billigere for dig), hvis du lader bogholderen selv klare nummereringen.

Hvis du kan digitalisere dine bilag (pdf/jpeg), så vil sorteringen og håndteringen generelt også blive meget hurtigere for bogholderen.

 

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart vil det være hurtigere (=billigere for dig), hvis du lader bogholderen selv klare nummereringen.

Hvis du kan digitalisere dine bilag (pdf/jpeg), så vil sorteringen og håndteringen generelt også blive meget hurtigere for bogholderen.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være billigere at lade bogholderen gøre det, men vi har vel vores forskellige rutiner :).

Grund til at du skal opgøre en debitorliste såvel som en kreditorliste er momsen skal indregnes i den rigtige periode. Indtægter og omkostninger skal indregnes i den periode disse vedrører.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Iværksætter Revisoren :

Umiddelbart vil det være hurtigere (=billigere for dig), hvis du lader bogholderen selv klare nummereringen.

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være billigere at lade bogholderen gøre det, men vi har vel vores forskellige rutiner :).

Min rutine er, at når jeg sparer tid, så sender jeg den besparelse videre til kunden. Helt i orden, at vi ikke har samme rutine dér.

Hvis kunden nummererer bilag, uden at bogføre dem, så skal bogholderen sørge for at bilagene bogføres med netop det nummer, som kunden har givet - og det tager unødvendig ekstra tid.

Hvis bogholderen selv skal nummerere, så kan han/hun lade bilagene autonummerere, og dermed spare rigtig meget tid.

Iværksætter Revisoren :

Grund til at du skal opgøre en debitorliste såvel som en kreditorliste er momsen skal indregnes i den rigtige periode. Indtægter og omkostninger skal indregnes i den periode disse vedrører.

Enig i, at momsen skal periodiseres.

Men hvorfor vil du bede kunden om at lave den opgørelse? Alle oplysninger får du jo på bilagene, og det giver sig selv i forbindelse med indtastningen.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46508
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Hvis du kan digitalisere dine bilag (pdf/jpeg), så vil sorteringen og håndteringen generelt også blive meget hurtigere for bogholderen.

Tjo - ja hvis de er sparet under den dato de er modtaget - men hvis trådstarter digitaliserer alle ved at scanne ind idag, så skal den stakkels bogholder til at åbne en masse pdf/jpg filer og læse hvad date der står på dem, så hvis det er faldet, vil jeg anbefale at trådstarter bare sorterer dem efter den dato de har på sig (modtaget dato om ikke andet) og ikke skriver noget men giver stakken til bogholderen, som så ikke skal til at åbne digitaliserede filer

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)