Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat af kørselsgodtgørelsen?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Køre netværk,

En af mine kunder giver et fast beløb til transport/kørsel, når jeg er på en opgave for dem. Jeg skriver beløbet på fakturaen, så det komme jo til at indgå i det overskud af min virksomhed, som jeg betaler skat af. 

Så vidt jeg ved, kan man som selvstændig ikke modtage skattefri kørselsgodtgørelse, så mit gæt er, at jeg skal trække mine udgifter til kørsel fra, men må jeg det, når jeg får (delvis) betalt min transport?

På forhånd tak for hjælpen:-)

Stig Andersen
Journalist 

Tilmeldt 25. Feb 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være ekspert, så har jeg andre steder læst mig frem til, at du godt kan få kørselsgodtgørelse når du har et enkeltmandsfirma. Reglen er vist nok, at du kan trække de faktiske udgifter til transport fra, men at Statens takster for kørselsgodtgørelse accepteres af Skat. Men du skal føre kørselsregnskab, dvs. købe dig en kørebog, som du har liggende i bilen og skriver speedometerets kilometertal når du kører og når du kommer hjem og hvor mange kilometer du så har kørt vedr. hvilken opgave.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 02:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Stig,

Stig Andersen:

En af mine kunder giver et fast beløb til transport/kørsel, når jeg er på en opgave for dem. Jeg skriver beløbet på fakturaen, så det komme jo til at indgå i det overskud af min virksomhed, som jeg betaler skat af. 

Det er helt korrekt gjort. Husk, at kørsel også skal tillægges moms, såfremt du er momsregistreret.

Stig Andersen:

Så vidt jeg ved, kan man som selvstændig ikke modtage skattefri kørselsgodtgørelse, så mit gæt er, at jeg skal trække mine udgifter til kørsel fra, men må jeg det, når jeg får (delvis) betalt min transport?

Jo, man har som selvstændig netop gode muligheder for at modtage skattefri kørselsgodtgørelse.

Du skal føre en kørebog på dine kørte kilometer, og ud fra kan du trække 3,80 kr. pr. km ud skattefrit til dækning af kørsel.

Hvis du kører udover 20.000 km for dit firma årligt, så falder satsen dog til 2,10 kr. pr. km.

Det gør ikke nogen forskel, at din kunde betaler for kørsel - ligegyldigt om beløbet er større eller mindre, end det beløb du skattemæssigt kan trække ud. Den betaling du får fra din kunde går ind i virksomhedens resultat på linie med andre indtægter, og hvis du fakturerer samme beløb som du kan trække ud skattefrit, så har du reelt modtaget skattefri kørsel fra din kunde.

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svarene. Jeg kan se, jeg skal til at føre kørselsbog OG lægge moms på ydelsen "Transport" på mine fakturaerSmile

Ud fra princippet om lillefingeren og den hele arm, stiller jeg lige et tillægsspørgsmål:

Gælder samme princip, hvis jeg tager toget til en opgave og får betalt billetten af min kunde? Det lyder næsten som lidt for god en forretning for mig(!), hvis jeg både må trække antal km x 3,80 fra og få billeten betalt (minus skat).

På den anden side får jeg jo ikke dækket mine faktiske udgifter, hvis jeg skal betale skat af kundens betaling af mine billetter. Umiddelbart ville det rigtigste - for staten og undertegnede - vel være, at jeg ikke opgiver dækningen af transportudgiften som en indtægt, men ud fra jeres svar er det næppe sådan det fungererSmile

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stig,

Du giver den bare hele armen! Surprise

Stig Andersen:

Gælder samme princip, hvis jeg tager toget til en opgave og får betalt billetten af min kunde?

Hvis din kunde køber og betaler billetten, så kan du ikke fradrage noget i din virksomhed.

Stig Andersen:

Det lyder næsten som lidt for god en forretning for mig(!), hvis jeg både må trække antal km x 3,80 fra og få billeten betalt (minus skat).

Kørselsgodtgørelse fradrages ud fra kørebogen, og da du jo ikke har kørt nogen kilometer i din bil, så har du heller ikke noget at skrive i din kørebog (som er tilknyttet til bilen).

Stig Andersen:

På den anden side får jeg jo ikke dækket mine faktiske udgifter, hvis jeg skal betale skat af kundens betaling af mine billetter.

Hvis du selv køber og betaler din togbillet, så kan du selvfølgelig fradrage togbilletten i dit regnskab. Selvom der ikke er moms på togbilletter, så skal du også huske at tillægge moms på denne ydelse, når du fakturerer den videre.

Stig Andersen:

Umiddelbart ville det rigtigste - for staten og undertegnede - vel være, at jeg ikke opgiver dækningen af transportudgiften som en indtægt, men ud fra jeres svar er det næppe sådan det fungererSmile

Det skal opgøres som en indtægt.

Da du har fradrag for alle dine omkostninger i forbindelse med køb af billetter, så jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan det kan blive en dårlig forretning for dig.

Det bliver jo en indtægt, som udlignes af en tilsvarende udgift, og dermed går i nul. Du har dermed ikke noget underskud på transaktionen.

 

Fra Aarhus
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Tusind tak for dit hurtige og ualmindelig præcise svar. Jeg vil fremover huske at:

- føre en kørselsbog (hvis jeg tager bilenSmile)

- lægge moms på den transportudgift, jeg fakturerer mine kunder for

- trække min udgift til transport fra i mit eget regnskab (faktisk pris for en togbillet eller 3,80 kr per kørt km)

Mon ikke, det var det, jeg lærte?Smile 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Stig,

Det lyder som om, at du nu har 100% styr på reglerne! Yes

Har du andre spørgsmål til drift af din virksomhed, så er du velkommen til at skrive til mig direkte.

God påske!

 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal bogføres som indtægt. Kørselsgodtgørelsen skal du have af din egen virksomhed.

Fra Århus C
Tilmeldt 23. Nov 11
Indlæg ialt: 46
Fra  Save Lives Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Stig Andersen:
- føre en kørselsbog (hvis jeg tager bilenSmile)

Nu kender jeg ikke omfanget af din kørsel, men SKAT forlanger, at der som udgangspunkt skal føres kørselsbog for hver eneste kilometer. Altså så du har en komplet oversigt over, hvad hele årets kilometre er "gået" til (hø hø)...

SKAT accepterer dog uofficielt, at hvis erhvervsmæssig kørsel er begrænset, så kan man nøjes med at skrive kilometre ved årets start og slut, og så føre kørselsbog for de erhvervsmæssige kilometre og ikke alle de private også.

Alternativt kan virksomheden købe bilen til dig, og så kan du blive beskattet af fri bil i stedet, hvis du også anvender den privat. Så har du fradrag for alle driftsudgifter til bilen. Men den mulighed kræver nok et større regnestykke og et besøg ved en revisor for at være sikker på, hvordan det skal hænge sammen.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)