Jeg har et spørgsmål vedrørende viderefakturering af udlæg, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.
Situationen er denne:
Jeg arbejder pt. på en opgave, hvor jeg som (momsregistreret) webudvikler fungerer som underleverandør til et reklamebureau.
Reklamebureauet har designet et website for en af deres kunder, og ønsker at bruge mig til den tekniske opsætning af websitet. Til denne opgave skal bruges et stykke software, som jeg skal indkøbe og viderefakturere, uden fortjeneste, til reklamebureauet.
Mine spørgsmål er derfor:
Hvordan skal udgiften for softwaren optræde på den faktura jeg sender til reklamebureauet?
Skal jeg kræve moms af beløbet?
Skal indtægten bogføres på en bestemt konto?
En lille "krølle" på det hele er følgende:
Softwaren er købt som download hos en virksomhed uden for EU.
Jeg har derfor selv beregnet 25% erhvervelsesmoms af beløbet, bogført denne moms som indtægt på en særskilt konto til "Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt" og desuden bogført den som udgift på min konto til købsmoms.
Har dette nogen indvirkning på hvordan udgiften skal viderefaktureres, og om jeg skal kræve moms af beløbet eller ej?
Jeg håber nogen kan hjælpe, og at ovenstående ikke er for forvirrende.
Der er ikke tale om et udlæg, når du køber det hjem i dit eget navn og afregner momsen. I så fald, skal du bare betragte købet, som ethvert andet køb til viderefakturering, og netop tillægge moms til salget (som Peter nævner), og lade beløbet indgå i din omsætning.
Havde du foretaget købet som et udlæg, så skulle du have foretage købet i din kundes navn, og lade din kunde afregne momsen.
På din faktura skal du holde beløbet uden salgsmoms, og i dit bogholderi skal du have en kundespecifik konto til udlægget. Beløbet som du opkræver fra kunden skal ikke medregnes i din omsætning.