Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Viderefakturering af udlæg

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål vedrørende viderefakturering af udlæg, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med. 

Situationen er denne: 

Jeg arbejder pt. på en opgave, hvor jeg som (momsregistreret) webudvikler fungerer som underleverandør til et reklamebureau. 
Reklamebureauet har designet et website for en af deres kunder, og ønsker at bruge mig til den tekniske opsætning af websitet. Til denne opgave skal bruges et stykke software, som jeg skal indkøbe og viderefakturere, uden fortjeneste, til reklamebureauet. 

Mine spørgsmål er derfor: 

Hvordan skal udgiften for softwaren optræde på den faktura jeg sender til reklamebureauet? 
Skal jeg kræve moms af beløbet? 
Skal indtægten bogføres på en bestemt konto? 

En lille "krølle" på det hele er følgende: 

Softwaren er købt som download hos en virksomhed uden for EU.   
Jeg har derfor selv beregnet 25% erhvervelsesmoms af beløbet, bogført denne moms som indtægt på en særskilt konto til "Moms af ydelseskøb i udlandet med omvendt betalingspligt" og desuden bogført den som udgift på min konto til købsmoms. 

Har dette nogen indvirkning på hvordan udgiften skal viderefaktureres, og om jeg skal kræve moms af beløbet eller ej?

Jeg håber nogen kan hjælpe, og at ovenstående ikke er for forvirrende. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Erhvervelsesmoms..indvirkning..NOPE!

Du skal viderefakturere med moms.

 

MvH

Peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis jeg har lagt 100 kr. ud for softwaren, skal jeg altså blot fakturere 100 kr. samt 25% moms?

Men hvordan skal det så bogføres? Jeg synes at have læst noget om at beløbet skal bogføres på en bestemt konto for udlæg?

Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Jun 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad så når der er tale om ydelseskøb i andre EU-lande (hvor jeg ikke er blevet opkrævet moms)?

Skal disse også viderefaktureres med moms?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke tale om et udlæg, når du køber det hjem i dit eget navn og afregner momsen. I så fald, skal du bare betragte købet, som ethvert andet køb til viderefakturering, og netop tillægge moms til salget (som Peter nævner), og lade beløbet indgå i din omsætning.

Havde du foretaget købet som et udlæg, så skulle du have foretage købet i din kundes navn, og lade din kunde afregne momsen.

På din faktura skal du holde beløbet uden salgsmoms, og i dit bogholderi skal du have en kundespecifik konto til udlægget. Beløbet som du opkræver fra kunden skal ikke medregnes i din omsætning.

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)