Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Haveservice/handymand - opstart spørgsmål

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg går og sysler lidt med ideen om at udføre arbejde som Haverservice / Handymand.

Har støvet lidt rundt på siden og fundet mange værdifulde oplysninger.

Jeg har fuldtidsarbejde, så det kommer til at foregå i fritiden.

Jeg forventer på ingen måde en omsæting over 50,000 så vil ikke cvr registreres, også for at holde timeprisen nede.

Har lige et par spørgsmål som jeg håber i vil bruge tid på at hjælpe mig med.

1 Da jeg ingen cvr nr ønsker, skriver jeg blot en alm faktura med cpr nr istedet ?

2 Overskuddet opgiver jeg som B skat i rubrik 12 på selvangivelsen, som jeg har forstået det er rubrik 20 kun hvis jeg ikke "forventer" et overskud. Og det udelukkende drives som hobbby. Og jeg ønsker self at udføre arbejdet for at tjene penge. Er dette korrekt forstået?

3 Overskud = udgifter minus indtægter, men hvad kan jeg egentlig trække fra som udgift? er det feks værktøj som ex boremaskine, haveredskaber,arbejdhandsker og lign ? Og bilen vil jeg bare køre som km godgørelse 3,80.- pr km og self føre kørebog som dok

4 Er den udvidede selvangivelse kun for registrerede virksomheder?

Er det rigtig forstået eller er der noget jeg har glemt eller fået helt galt i halsen?

Mvh

Bjarne

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige et tillægsspørgsmål som jeg håber i vil hjælpe med :0)

I folderen fra Skat (Er du selvstændig erhvervsdrivende?) står det man kan trække kørsel,udgifter ved erhvervelse af indkomst m.m. fra i rubrik 29??? troede bare man tog indtægter minus udgifter hvor kørsel m.m. regnes med i ugifter og så anfører overskud i ex rubrik 12?

Håber der er nogen der har lyst til at svare på min dumme spørgsmål, vil bare så nødigt oplyse noget forkert til Skat og så få et smæk for det senere...

mvh Bjarne

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Anyone??

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

uanset om du er momsregistreret eller ej skal du opgive overskud af selstændig virksomhed. altså du skal have udvidet selvangivelse. (skriv til skat)

ja, du kan godt skrive en faktura med cpr. nr., men lad være med at dele dit cpr nr ud til alle og enhver. skriv tydeligt på faktura, at beløbet er momsfrit.

Hvis du med samme siger selv det er hobbyvirksomhed, har du ikke ret til at fratrække underskud. men kan fremføre det. Ex. år 1 overskud 10.000.

år 2 underskud 5.000. år 3 overskud 7.000.

År 1 betaler du alm skat. År 2 selvangiver du 0. I år 3 selvangiver du 7.000 - 5.000 = 2.000.

Normalt har man dog ret til fradrag for underskud, hvis man har en forventning om fremtidigt overskud. Hvis man flere år efter hinanden fortsat ikke har overskud, vil skat under alle omstændigheder sige det er hobbyvirksomhed

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - ved erhvervsmæssig kørsel gør du som du selv har anført. f.eks.

udført arbejde kr. 40.000

køb værktøj    kr.  10.000

kørsel            kr. 10.000

 

overskud      kr. 20.000 (kan ikke huske rubriknr. - 112 tror jeg)

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svarene :o)

 Men så vil jeg prøve at kontakte SKAT ang udvidet selvangivelse, troede bare man kunne opgive det på den alm selvangivelse, så tak for oplysningen :o)

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg sgi blevet lidt forvirret, Har kontaktet SKAT og de siger jeg skal angive mit overskud i rubrik 20 (Hobby virksomhed) Kan godt se en lille fordel i at jeg sparer AM-bidraget men kan vel ikke rigtig trække noget fra, værktøj,haveredskaber m.m. så vel??

Eller mener i jeg bare skal opgive det som erhverv (rubrik 111) og så ta kampen hvis de vil se regnskabet?

Bjarne

Tilmeldt 8. Apr 10
Indlæg ialt: 76
Fra  Grønborg Revision Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

BjarneM:

Nu er jeg sgi blevet lidt forvirret, Har kontaktet SKAT og de siger jeg skal angive mit overskud i rubrik 20 (Hobby virksomhed) Kan godt se en lille fordel i at jeg sparer AM-bidraget men kan vel ikke rigtig trække noget fra, værktøj,haveredskaber m.m. så vel??

Eller mener i jeg bare skal opgive det som erhverv (rubrik 111) og så ta kampen hvis de vil se regnskabet?

Bjarne

Kan jeg godt forstå du bliver. se vejledning nedenfor fra skat om rubrik 20:

 

Rubrik 20 - Anden personlig indkomst

I rubrikken skal du selv oplyse lønindkomster, der ikke indgår i andre rubrikker. Skriv det samlede beløb uden at trække arbejdsmarkedsbidrag fra.

Beløbet i rubrikken skal blandt andet omfatte

Du skal selv oplyse indkomsten
Det er vigtigt, at du selv oplyser den indkomst, som ikke allerede indgår i andre rubrikker. Skriv det samlede beløb, uden at trække arbejdsmarkedsbidrag fra.

 

Der står ikke noget om hobbyvirksomhed.

Altså en gang til:

Overskud virksomhed angives i rubrik 111 - efter fradrag af de udgifter du har for at kunne få de indtægter du har haft.

Hvis du selv mener det er en hobbyvirksomhed med underskud, skal du selvangive kr. 0.

Det underskud du ikke har fået fradrag for, kan du modregne senere år, hvor du har overskud.

 

Hvis du ikke mener du driver hobbyvirksomed - altså den på et tidspunkt indenfor en overskuelig årrække vil give overskud. skal du selvangive overskud i rubrik 111 og underskud i 112.

Hvis du f.eks. selvangiver underskud 3 år i træk og skat kigger på det og mener der ikke er en positiv udvikling i din virksomhed, kan de fastslå at det er hobbyvirksomhed og du får ikke fradrag for de underskud du har selvangivet og din indkomst vil blive sat til 0.

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 08:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej steffen

Tusind tak for svaret! Dejligt med et konkret svar man kan forholde sig til ! :o)

Super fedt der nogle gutter som dig der gider bruge tid på at besvare sådanne spørgsmål for en begynder som mig !

Mvh Bjarne

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)