Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udlejer forlanger en ekstra måneds husleje + forbrug efter fraflytning, har ingen lejekontrakt. Kan han det?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 7. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har for et par år siden lejet en lille butik. Fik dengang en lejekontrakt fra en ejendomsmægler som laver disse for udlejer.

En udlejer som har et enormt dårlig ry og som ejer rigtig mange ejendomme som er ret misligeholdt.

Da jeg modtager denne får jeg for en sikkerheds skyld denne gennemgået af en advokat som har nogle rettelser som jeg så beder om at få ændret.

Disse rettelser dvs. den nye lejekontrakt modtager jeg aldrig og tiden er gået.

Har hver måned betalt hvad der var aftalt i kontrakten trods det at den ikke var underskrevet hverken af udlejer eller mig.

Har også betalt alle husleje forhøjelser, varme etc. Der har aldrig været noget at sætte en finger på.

Opsiger så lejemålet pr. 30, Juni (da der står jeg har 6 måneders opsigelse) Da den ikke var underskrevet har jeg fundet ud af at jeg kun var forpligtet til 3 måneder.

Jeg vælger dog at følge reglerne i den ikke underskrevne kontrakt og skal fraflytte 31. Dec.

Jeg bruger ikke lejemålet de sidste måneder - kun vinduet som udstilling.

Hører intet fra udlejer efter at han har fået opsigelsen.

Kører så om for at aflevere nøglen lige før nytår men træffer ham ikke hjemme. Kører igen derom uden at træffe ham.

Der har jeg dog besluttet at lægge nøglen i en kuvert med et brev i postkassen.

Desværre sidder postkasse nøglen i postkassen - det er lige før nytår og jeg tør ikke smide den deri pga. nøglen sidder i så alle vil kunne rende med den.

Jeg vender derfor tilbage et par gange den første uge i januar (alle gange sidder nøglen i postkassen) og jeg træffer endelig udlejeren 6. januar. Han får nøglen er mega sur og beder mig betale en ekstra måneds husleje og forbrug...hvilket jeg ikke synes er fair. Jeg forklarer ham hvordan det hænger sammen men han tænder helt af og forlanger at jeg betaler en ekstra måned (på det tidspunkt har jeg allerede betalt 6 måneder hvor jeg ikke bruger lejemålet)  Der har aldrig været nogle problemer med mig som lejer - jeg er så påpasselig og vi har istandsat lejemålet for egen regning ved overtagelse da det var noget rigtig gammelt noget...så maling, branddør, skillevæge, dør, gulv etc. har vi puttet i lejemålet for egen regning.

Samme dag ( 6. januar) lægger han et brev i min postkasse (hvor jeg bor privat) hvor han beder mig betale for en måned ekstra.

Har ikke betalt da jeg jo ikke synes det kan være rimeligt. Jeg synes han er smålig og meget urimelig.

Hører så intet før i dag 16. maj hvor der kommer en regning på januar måneds husleje + vand og varme - han skriver også at hvis jeg ikke betaler inden 20. maj sender han den til inkasso.

Hvad gør jeg. Kan det virkelig passe jeg skal tvinges til at betale endnu en måned trods at jeg ikke har gjort noget forkert - har ingen lejekontrakt så kan han overhovedet forlange de penge - kan han få hold i dette uden en lejekontrakt.

Beløbet vi snakker om er total knap 2900 kr.

MVH Passat.

 

 PS...der er aflæst varme i starten af januar....ved jeg næsten ikke har brugt noget siden juli 2011 ...og har betalt 500 pr måned siden maj til og med dec. Tror derfor udlejer får 2000-3000 tilbage fra Brunata...så er sikker på at får han ikke pengene modregner han blot disse i stedet.

Af de knap 2900 han forlanger er de 500 til varme i januar...hvor den jo er blevet aflæst i starten....så det passer nok med at varme regnskab og det han forlanger af mig går nogenlunde op ( så har formodning om at han tager disse hvis jeg ikke betaler)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Passat:
Beløbet vi snakker om er total knap 2900 kr.

Overejer om du gider besværet for 2900kr ... Det er måske det nemmeste at få på skrift fra ham at når du har betalt de 2900kr så er hele jeres mellemværende ude af verden?

Dog mener jeg ikke han har noget juridisk at komme efter overhovedet, send ham et brev med ordene "Jeg gør hermed indsigelse over dit krav på kr. 2900, modtaget d. xx/yy, såfremt du vælger at fastholde kravet bedes du venligst fremlægge behørig dokumentation for dig krav."

Derefter kan du så ignorere ham indtil der kommer en stævning.

Jeg er 99% sikker på at han ikke går videre med den, primært fordi enhver fornuftig advokat vil fraråde ham at køre sagen :-)

Tilmeldt 7. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Tak for dit svar....!!

Kan han i det hele taget sende det til inkasso og advokat når han ikke har en underskrevet lejekontrakt?

Og alt hvad han har skriftlig fra mig er opsigelse dateret sidste dag i juni og brevet som jeg havde skrevet hvor jeg ville aflevere  nøglen datteret sidst i december. Men han kan jo ikke engang bevise hvornår han har fået nøglen.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Passat:

Kan han i det hele taget sende det til inkasso og advokat når han ikke har en underskrevet lejekontrakt?

Sagtens, han kan også hive dig i retten. Men hvis det du siger er rigtigt har han ingen sag.

Grunden til at jeg ber dig gøre indsigelse er at du på den måde tvinger ham over på indenretlig inkasso, hvilket koster ham penge og resultatet er typisk at han kontakter en advokat, og i den her type sager er der typisk tale om håndværkertyper der har forstand på at sætte huse i stand, men ikke på at drive forretning, og derfor ikke lige har begreb om han har en sag eller ej ... derfor gælder det for dig om at få ham til at tale med en som har, aka. hans advokat :)

Tilmeldt 7. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Og betaler jeg ham de 2900 kr er jeg jo ikke sikret at få mine varmepenge retur.. som nok er 2500-3000 (3500 hvis jeg betaler for endnu en måned)

Og han har i januar fundet ud af at han ikke har en underskrevet kontrakt....så kan lige se jeg betaler de 2900 og han så beholder varmepengene efterfølgende også fordi jeg jo ingen kontrakt har,

Er sikker på at betaler jeg ikke så beholder han nok beløbet fra Brunata...som godt kan risikere at være højere end de 2400 kr som er husleje ud af de 2900. De 500 han også forlanger er endnu flere varmepenge som han vil have selvom der er aflæst start januar

Tilmeldt 7. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det nok blot at skrive den linie du skrev og lægge den i hans postkasse. (naturligvis holde en kopi ligesom jeg også har på de to andre breve) Men hvis jeg beder ham om dokumentation skal han så kunne dokumentere nøgle aflevering etc??

Tilmeldt 7. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Og hvis jeg beder om behørig dokumentation skal han så over en advokat for at få det?

Jeg vil jo for alt i verden ikke bøde for dette her fordi jeg ikke traf ham hjemme...har ikke lyst til stævning , inkasso eller andet  - så jeg skal sikre mig det ikke kommer så vidt....men samtidig vil jeg da heller ikke bare betale fordi han synes han lige kan tjene en ekstra måned på mig. Øvøv

Tilmeldt 11. May 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Passat.
Det er ikke et krav, at du har en lejekontrakten. Når du ikke har det, sidder du bare på erhvervslejelovens vilkår ( hvilket er godt for dig).
Du har begået en lille fodfejl, da du flyttede. Når du ikke kunne komme til at aflevere nøglen på sædvanligvis skulle du have sendt den med anbefalet brev inden nytår. Så havde der ikke været noget at bebrejde dig. Går man 100% efter reglerne vil du derfor hæfte for januar måneds leje, selvom jeg godt kan forstå du synes, det er unfair.
Du har til gengæld ret til at få et lovligt varmeregnskab. Det lyder ikke som om du har fået det. Har du ikke fået et varmeregnskab, der opfyldet kravene i erhvervslejelovens kan du ikke forpligtes til at betale mere i varme. Tværtimod kan det jo være, du skal have penge tilbage.
Hvis udlejer stævner dig, så tjek i din forsikring om du har retshjælpsdækning. Hvis du har det, så vil jeg gerne hjælpe dig, hvis du vil. Du kan sende mig en kopi af brevet fra udlejer mv. på kit@sagfoererne.com.
De bedste hilsner
Kirsten

Tilmeldt 7. Feb 09
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel og Kirsten !!!

1000 tak for jeres mails.

Har 17.05.2012 afleveret brev til udlejer med følgende tekst.

"Jeg gør hermed indsigelse over dit krav på kr. xxxx,xx modtaget den. 16.05.2012.

Såfremt du vælger at fastholde kravet bedes du venligst fremlægge behørig dokumentation for dit krav"

Og det jeg forudså ville ske skete. I dag har han lagt en kopi af januar brevet i min postkasse.

Nu overvejer jeg om jeg ikke blot skal betale de penge så jeg er fri for alt det bøvl.

Vil så lave en opgørelse som viser jeg ikke skal betale mere i varme men blot de knap 2400 som udgør huslejen. De andre 500 er yderligere varme penge - varmen er aflæst i januar så det ville da være skørt at smide flere penge til dette.

Har fra maj til og med dec. allerede betalt 4000 kr i alt i varme...tvivler på jeg har brugt mere end 1500 kr af disse.

Derfor vælger jeg nok at skrive til udlejer at jeg afventer varme regnskab og at jeg ikke påtænker at indbetale flere penge da jeg ved at jeg skal have en del penge tilbage i varme....og at jeg forventer en opgørelse snarest - så vi kan få afsluttet sagen.

Ærgerligt at jeg har lavet denne fodfejl...og jeg er vel nødsaget til blot at lade ham få endnu en måneds husleje.

MVH Passat

 

Tilmeldt 11. May 12
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, desværre. Du har helt ret. Giv ham januar måneds leje og hold fast i, at du ikke vil betale varmepenge før du har fået et gyldigt varmeregnskab.
Good luck!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)