Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Venskab og følelser kontra virksomhedsdrift

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Skal det registreres som varesalg så?

Kan SKAT hjælpe mig med rådgivning til lukning af virksomheden?

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu kender jeg overhovedet ikke hverken dig, ham eller hele situationen.

Men jeg ville lige tænke over det en ekstra gang før end jeg cuttede det helt. En motiveret partner er bare guld værd, og hvis han er frisk på at knokle ved siden af studiet kan det godt lade sig gøre at ligge en hæderlig indsats. Du skal jo også på studie på et tidspunkt, og til den tid vil du sikkert være glad for at have en mere til at hjælpe dig.

Hvis han starter på CBS, kan han sikkert også få nogle inputs som måske kan hjælpe til at tage jer videre end de 50.000,- i omsætning pr. år. Og hvis du virkelig føler at du laver meget mere, er han sikkert også OK med at du får noget løn for dine timer eller lign.

Jeg tog selv springet for to år siden og byttede min "herre-i-eget-hus" tilværelse som selvstændig freelancer ud med et partnerskab. Det var med store betænkeligheder dengang, men jeg kan med sikkerhed sige at jeg aldrig var havnet hvor jeg er i dag uden mine to dygtige partnere. Og at jeg på ingen måde har fortrudt det.

Så overvej lige endnu en gang om ikke det er federe at have en gut med på sidelinjen som brænder for det lige så meget som du gør. God aften.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael,

Uden at det skal virke overvågende eller upassende, så ved jeg faktisk godt hvem du er :-) Så sjovt som i dag fandt jeg ud af det. Jeg var inde på din virksomheds hjemmeside, Signifly, som jeg kender igennem Alexander Spliid. Simpelthen bare for at få inspiration til nyt design/navn. Lidt pudsigt, at du så et par timer efter skriver et svar til mit indlæg! :-)

Det er mig, der starter på CBS. Han skal læse til revisor i Odense. Så allerede om et år ved jeg, at vores virksomhed ikke vil køre længere. Desuden er de penge, som vi tjener i virksomheden, ren og skær lommepenge. Min drøm er slet ikke at eje mit eget webbureau ligesom jeres, det er udelukkende pga. pengene og de faglige/personlige kompetencer, man får ud af det, som driver min motivation. Jeg ved, at han deler samme holdning.
Derfor tænker jeg, jamen hvis det udelukkende er pga. pengene, hvorfor så ikke starte op selv? De 3 års makkerskab har gjort mig rustet til at klare det hele alene.
Uden at det skal lyde ondt, så kan jeg stort set alle de tekniske ting, som han kan. Ydermere står jeg for kundekontakten og bogføring. Så hvorfor ikke være alene om det?
Jeg vil frygtelig gerne ud og rejse til Asien i 3 - 4 måneder næste år. Derfor vil jeg ikke lægge skjul på, at hjemmeside-salget skulle være en af indtægtskilderne til rejsen.

Men anyway, det er rart at høre det fra en mand, som har prøvet det før. Nu kan man sige, at I er kommet rimelig langt. Jeg kan huske, da jeg fik at vide, at Alexander overvejede at starte et selskab op med nogle andre drenge lige efter gymnasiet. Så thumbs up!

- Noget jeg lige kom til at tænke på, nu hvor du skrev om dine erfaringer. Som freelancer får man da ikke just en fast timeløn fremfor en del af kagen?
 

Tak for rådene! :-)

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mrjohnsvend:

Hej Michael,

Uden at det skal virke overvågende eller upassende, så ved jeg faktisk godt hvem du er :-) Så sjovt som i dag fandt jeg ud af det. Jeg var inde på din virksomheds hjemmeside, Signifly, som jeg kender igennem Alexander Spliid. Simpelthen bare for at få inspiration til nyt design/navn. Lidt pudsigt, at du så et par timer efter skriver et svar til mit indlæg! :-)

Det er mig, der starter på CBS. Han skal læse til revisor i Odense. Så allerede om et år ved jeg, at vores virksomhed ikke vil køre længere. Desuden er de penge, som vi tjener i virksomheden, ren og skær lommepenge. Min drøm er slet ikke at eje mit eget webbureau ligesom jeres, det er udelukkende pga. pengene og de faglige/personlige kompetencer, man får ud af det, som driver min motivation. Jeg ved, at han deler samme holdning.
Derfor tænker jeg, jamen hvis det udelukkende er pga. pengene, hvorfor så ikke starte op selv? De 3 års makkerskab har gjort mig rustet til at klare det hele alene.
Uden at det skal lyde ondt, så kan jeg stort set alle de tekniske ting, som han kan. Ydermere står jeg for kundekontakten og bogføring. Så hvorfor ikke være alene om det?
Jeg vil frygtelig gerne ud og rejse til Asien i 3 - 4 måneder næste år. Derfor vil jeg ikke lægge skjul på, at hjemmeside-salget skulle være en af indtægtskilderne til rejsen.

Men anyway, det er rart at høre det fra en mand, som har prøvet det før. Nu kan man sige, at I er kommet rimelig langt. Jeg kan huske, da jeg fik at vide, at Alexander overvejede at starte et selskab op med nogle andre drenge lige efter gymnasiet. Så thumbs up!

- Noget jeg lige kom til at tænke på, nu hvor du skrev om dine erfaringer. Som freelancer får man da ikke just en fast timeløn fremfor en del af kagen?
 

Tak for rådene! :-)

Her kommer lige et par tanker fra en iværksætter igennem de sidste mange år og som har rigtigt mange fejl på bagen!

A) Du er i en situation lige nu hvor du føler at du slæber hele læsset og derfor mener at han ikke laver dagens gode gerning i firmaet. Har du overvejet hvor meget tid du kommer til at bruge på det offentlige når du sidder alene med en virksomhed?

B) Et partner kunne pleje dine kunder hvis lortet rammer virksomheden når du er på tre måneders ferie i Asien! og kapper du ham for at få råd til ferie er det helt klart et fejl i din anskuelse af fremtiden. Du skal holde fokus på mer salg og tjene mere pr kunde hvis det er muligt.. Det er det oftest. Med en omsætning under 50 kilo mangler du erfaring i salg. så simpelt er det!

C) Hvis i begge er fokuseret på tjene penge på det arbejde i laver er det jo positivt, så kan i jo også i fællesskab lave mål der kan finansiere din rejse og et af hans store drømme. Det er da kun til fordel for begge

D) Hvis han ønsker at blive revisor så smid da alt det arbejde med regnskab og andet på hans bord. Han vil elske det og du får mere fritid til at tjene penge!

E) Lad være med at se din partner som en fjende i jeres partnerskab, men brug ham til at udvikle jer sammen!

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Brian

Jeg har indtryk af, at beslutningen er taget fra Johns side. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvordan det skal meldes ud og hvad man gør rent praktisk. Dine råd og betragtninger er såmænd gode nok....

John, jeg har ikke så stor erfaring med I/S, men der må forefindes en kontrakt vedr. fordeling af overskud eller andet, som I kan bruge som arbejdsredskab. Få gjort værdierne, som I hver især tager ud, op samt goodwill, hvis der er noget af det (jeg synes kun, at det er relevant, hvis kun du selv fortsætter i branchen - hvis I ender som konkurrenter, må I jo slås om markedet og netværket og lade den bedste mand vinde...). Når alt er fordelt og alle kunder har betalt og I selv har betalt kreditorerne, har I et regnskab at arbejde videre udfra.

Det første, I må finde ud af, er altså, om I begge fortsætter eller ej.

God vind med det!

Michael

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Fokus Administration:

Hej Brian

Jeg har indtryk af, at beslutningen er taget fra Johns side. Det er udelukkende et spørgsmål om, hvordan det skal meldes ud og hvad man gør rent praktisk. Dine råd og betragtninger er såmænd gode nok....

John, jeg har ikke så stor erfaring med I/S, men der må forefindes en kontrakt vedr. fordeling af overskud eller andet, som I kan bruge som arbejdsredskab. Få gjort værdierne, som I hver især tager ud, op samt goodwill, hvis der er noget af det (jeg synes kun, at det er relevant, hvis kun du selv fortsætter i branchen - hvis I ender som konkurrenter, må I jo slås om markedet og netværket og lade den bedste mand vinde...). Når alt er fordelt og alle kunder har betalt og I selv har betalt kreditorerne, har I et regnskab at arbejde videre udfra.

Det første, I må finde ud af, er altså, om I begge fortsætter eller ej.

God vind med det!

Michael

Hej Michael

Jeps læste det også sådanne, men syntes at situationen var til at nogle begyndte at grave ind til kernen i problemet. Og han har ikke kommet med et eneste godt bud hvorfor han vil skilles, udover at han tror han klare den bedre alene og at han lader sine kunder i risiko i 2-3 måneder næste år hvis der er noget der går galt mens han er ude at rejse.. Jeg ved godt at man kan klare meget fra distancen men kender selv en fellow amino der var ude at skide for år tilbage da han var på ferie i asien, da hans hosting udbyder fik et nedbrud på en af serverne.. Det blev mildest talt en dyr fornøjelse i support telefoni og paniske timer for at genoprette det der går galt.. Murphys lov kan til tider godt spille ind!

dbh og rigtig god weekend

Brian

Fra Fakse
Tilmeldt 22. May 12
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville lade ham overtage jeres aktiver til absolut rimelig pris.
Ordentlighed og venskab tæller, også i forretning

Det er så sandt som det er sagt, den eneste rigtige måde er at melde ud overfor ham på en ordentlig og pæn måde hvad dine planer for fremtiden er og så tage den derfra, jeres venskab bliver sat på en prøve men det skal venskaber kunne holde til og sådan er det.

Alternativet ville være at du en dag lod bomben springe og dermed snigløb ham hvorefter man dårligt kunne kalde dig for en ven.

Held og lykke

Bo

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Gud hvor sjov. Ja, det er gået stærkt og der er sket en masse. Du er altid velkommen til at kigge op forbi kontoret. :)

Okay, så har jeg lidt misforstået. Hvis du ikke har ambitioner om at opbygge en forretning (og måske tjene væsentligt flere penge på sigt) men bare vil have så meget frihed som muligt, gøre dig en masse erfaringer og tjene lidt penge her og nu - ja så er freelance-vejen det helt rigtige.

I korte træk:

Du opretter en enkeltmandsvirksomhed. Du udarbejder løsninger for dine kunder. Du kan f.eks. byde ind på opgaver her på Amino-freelancer. Jeg oplevede, at da først jeg havde fået et par positive anmeldelser var folk klar til at vælge mig som leverandør, selv uden plus-pjat. ;-). Det kan både være som slut-leverandør eller som underleverandør at du arbejder. Underleverandøropgaverne var faktisk nogle af dem jeg tjente flest penge på i starten som freelancer - leverandøren kunne typisk tage en langt højere pris og tog alt bøvlet = flere penge for mindre arbejde for mig. De andre opgaver, hvor jeg havde direkte kontakt med kunderne lærte jeg til gengæld meget mere af, og jeg tror helt sikkert at det har været en vigtig del af fundamendet for at komme i gang med den forretning vi driver nu.

Som de fleste andre skriver, så er det bare at få det sagt til din kammerat. Du kan evt. foreslå ham at gøre det samme - og så kan I jo stadig sparre omkring det. Måske endda have fælles hjemmeside, referencer, osv. Så virker I lidt mere seriøse og slipper for at lave det 2 gange. Så kan i bare have hver jeres kunder som i plejer, løse hver jeres opgaver og fakturere fra hver jeres enkeltmandsvirksomhed. På den måde kan du også let give opgaver videre til ham når du f.eks. skal ud og rejse, og han kan gøre det samme til dig når han når til sine eksaminer eller andet som kræver hans fulde opmærksomhed. :-)

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

De samme tanker har jeg haft, som du skriver i sidste del. Men jeg tænker bare, hvad gør vi så med de kunder, som henvender sig via vores fælles hjemmeside? Jeg tænker bare, at det er svært at lave en opdeling af hvilke kunder, der hører til hvem. Selvom det selvfølgelig ville være lettest, at have en fælles hjemmeside.

Et andet problem er, at vi har 2 forskellige arbejdstilgange. Han tænker, at et job bare skal overstås på så kort tid som muligt, og derved videre til det næste job. Dvs. kundens tilfredshed bare bliver på det acceptable. Mens jeg gør langt mere ud af at føre kundens tilfredshed op på et "imponerende" niveau. Dvs. jeg bruger mere tid på design og funktioner, simpelthen for at få bedre referencer og bedre omtale (langtidsorienteret strategi).

Mht. til freelancer-spørgsmålet, så var det fordi, at jeg har en kammerat, som er super dygtig til design. Jeg ville derfor bruger ham som freelancer i den nye virksomhed. Men skal jeg så gøre sådan, at når jeg modtager en ordre fra en kunde, som eksempelvis kunne være design af logo, så siger jeg til freelanceren "jeg forventer det tager 5 timer at fuldføre". Derved får han en fast timeløn for 5 timers arbejde? eller hvordan fungerer det?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)