Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af virksomhed med flere års underskud

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 03:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har ved siden af mit studie sammen med nogle venner haft en hoppyvirksomhed (I/S), hvor vi har arbejdet på at udvikle noget software som vi har investeret nogle penge i. De to første regnskabsår har kun været omkostninger, som vi har kunne trække fra i vores personlige indkomst (vores SU). Det er først i vores 3. regnskabsår vi har haft indtægter, men der er regnskabet kun lige lidt i plus.

Lad os sige at vi i de to første år har investeret i alt 400.000 kr. i vores I/S så vi har -400.000 på kassekreditten, og det tredje regnskabsår (2012) har vi haft en smule flere indtægter end udgifter men ikke meget. så det går godt og vel i nul.

De to første år har vi kunne trække omkostningerne på 400.000 fra vores personlige indkomst, så vi har fået skat udbetalt til os selv.

Hvis vi nu sælger vores virksomhed for 400.000 kr., vil det så ikke give os en skattegæld hvis vi sælger til det beløb?

Kassekreditten vil komme ned på 0,- kr. ved salget, men vi vil vel så komme til at skylde en del i skat går jeg ud fra, da beløbet vil blive set i forhold til årets regnskab, da vi så i år vil have ekstra indtægter / overskud for 400.000 kr.?

Det kunne være super, hvis der var en klog Amino derude som har en smule forstand på det, og som kan uddybe hvordan det lige står til Smile

Mvh Guldberg

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Guldberg

Du har helt ret. Hvis I har fratrukket alle 400.000 kr., I har investeret som en driftsomkostning (hvilket jeg godt kan noget i tvivl om I egentlig har været berettiget til, men det er en helt anden diskussion, at du kalder det en hobbyvirksomhed lyder faktisk rigtigt skidt i den forbindelse), så har I skattemæssigt en anskaffelsessum på 0 kr. og hvis I sælger for 400.000 kr., så bliver de 400.000 kr. en skattepligtig indtægt for Jer.

Da I jo allerede skattemæssigt har fået glæde af jeres fradrag på 400.000 kr., så går det jo samlet set i udgangspunktet lige op, men desværre nok kun i udgangspunktet. For hvis I har fratrukket udgifterne, mens I var studerende og får indtægten efter I er blevet færdige og forhåbentlig er kommet i job, så er det ret sandsynligt, at I bliver beskattet med en meget højere skatteprocent af salgsprisen end den værdi Jeres fradrag havde for Jer, da I formentlig havde en meget lavere indkomst som studerende. Så selvom jeres indtægter og udgifter over tid vil gå i nul, så kan I sagtens ende med at skulle betale en nettoskat. Hvis I oven i købet har brugt den skat i har fået udbetalt til privatforbrug og ikke til at nedbringe kassekreditten, så ender I, når skatten er betalt, med at skylde banken op til 56% af 400.000 kr. Men den faktiske skat afhænger meget af Jeres øvrige indtægter og fradrag i salgsåret (og med lidt held har I måske også skattemæssige underskud fra tidligere år, som kan fremføres og modregnes i gevinsten.

Det kan som udgangspunkt ikke anbefales, at ende med en skattegæld, ofte er det bedre, at have en bankgæld end en skattegæld.
 
Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 28. Apr 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Esben

Tak for et super godt svar. 

Nu er tallene eksempler og ikke sådan som virkligheden ser ud, men princippet er det samme :)

Vi overvejede også at anvende virksomheds skatte ordningen, da det økonomisk ville være det økonomisk smarteste, men på det tidspunkt var vores tanker at vi ikke ville sælge, men at vi ville betale den ekstra skat når vi begyndte at tjene penge ind.

Konsekvensen som jeg ser ved salget, vil blandt andet være at vi kommer til at gå i nul i på vores kassekredit, men den indkomst vil betyde at vi kommer til at skulle betale vores SU tilbage, selvom vi ikke får nogen penge fra salget til os selv.

Nu har vi også et ApS ved siden af, kan man så lave en eller anden overgang så det ikke er via vores personlige indkomst vi bliver beskattet, eller kan man lave en et "salg" hvor den nye ejer kommer ind og hæfter for gælden, frem for at købe? 

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Guldborg

Der er mange muligheder for at undgå, at et salg i år kommer til at påvirke den personlige indkomst i år, du nævner virksomhedsordningen, det kan også være man kan nå i mål via skattefri virksomhedsomdannelse, aktieombytning, ligningslovens § 27 A overdragelse eller evt. en kombination af disse.

Men det giver ikke meget mening, at rådgive om disse ret komplicerede ting på et abstrakt grundlag, at finde en god løsning kræver et præcist billede af tallene, ikke bare i virksomheden, men også Jeres privat økonomi, formue, evt. lånemuligheder, samt ikke mindst fremtidige indtjeningsmuligheder. Umiddelbart vil jeg dog frygte, at sådanne løsninger vil være uforholdsmæssigt dyre, både pga. af etableringsomkstningerne og ikke mindst fordi I som udgangspunkt vil skubbe skatten foran Jer og når den falder, vil skatten sikkert blive højere end den er i dag, hvor I så vidt jeg kan forstå fortsat er berettigede til SU.

Selvom det er surt lige nu, så vil jeg ikke være overrasket, hvis konklusionen af en evt. analyse over Jeres muligheder bliver, at det på lang sigt er den både enkleste og billigste løsning, at sælge nu, og tåle skatten og tilbagebetalingen af SU, forudsat naturligvis, at I på nogen måde kan finansiere disse udgifter.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)