Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

B2B direct mail

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Fra Vejen
Tilmeldt 22. Mar 11
Indlæg ialt: 373
Fra  MailPlatform Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle,

Jeg synes ofte debatten omkring lovens bogstav er forfejlet.

Det handler i bund og grund om sund fornuft.

Lad mig alene kommentere på selve leveringsevne delen af området. Det andet er så glimrende belyst.

Ved at maile til en masse info@, mail@ osv. (naturligvis ikke uopfordret det er som nævnt ulovligt) vil din leveringsevne over tid forværres. Mange spam-filtre er i dag begyndt at kigge på brugerens involvering i de modtagne mails. Og i langt de fleste store virksomheder, som oftest er målet for indsatsen, bliver den slags mails blot slettet på få sekunder.

Så alene også af et leveringsmæssigt hensyn - lad være -:)

Kim

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Emil Lykkeskov:

Med den argumentation og med de kilder må jeg jo trække mit svar tilbage. - Beklager hvis det har været vildledende.. Venter spændt på svaret fra startvækst. Vil du poste svaret i denne tråd?

Hej Emil, 

Så kom der svar fra Startvækst. De har fjernet ekspertsvaret, og skriver: 

Så lykkedes det endelig at få det juridiske på plads. Og svaret fra Forbrugerombudsmanden var, som du forudsagde, at ekspertens svar er forkert. Det er meget beklageligt, og vi vil nu tage vores forholdsregler. Det betyder, at vi fjerner det forkerte svar (og spørgsmålet) fra siden, så vi ikke forvirrer vores brugere - og så tager vi naturligvis kontakt til den pågældende ekspert og drøfter sagen med ham, så vi kan undgå den slags fejl fremover.

Godt at se, at de undersøger sagen grundigt, og tager resultatet til efterretning. Jeg håber bare ekspertsvaret ikke har forvirret for mange brugere af siden. :)

Fra Århus
Tilmeldt 26. Jun 10
Indlæg ialt: 432
Fra  SpilMedSmil.dk Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Super :)

Det vigtigste er da trods alt at sandheden kommer frem.

 Godt de vil indrømme at der er skrevet noget forkert, og at det nu bliver rettet.

Passioneret omkring online marketing & Ehandel.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

David Mc Nally:

Lad os lige få lidt citater på bordet, så vi forholder os til fakta. :) 

Markedsføringslovens §2 siger: 

§ 2. Loven finder anvendelse på privat erhvervsvirksomhed samt på offentlig virksomhed, i det omfang der udbydes varer og tjenesteydelser på markedet.

§6 siger: 

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Det gælder for B2B såvel som B2C, uanset hvad - der skal blot være et økonomisk formål med e-mailen, og det dækker over alt fra konkret salg til branding eller samarbejde.

.....

Interessant historie om katten...

Et aspekt af dit svar kan jeg dog ikke få til at passe og kan kun tro er en overfortolkning. Det punkt som jeg har problemer med er at en virksomhed ifølge dig ikke må kontakte en anden virksomhed uopfordret omkring SAMARBEJDE for det gør jeg i hvert fald jævnligt med kollegaer i branchen.

- Et eksempel er vi skal på udstilling i Tyskland - et par komplimentære danske virksomheder skal på samme udstilling - kan vi koordinere, hjælpe hinanden med trafik på standen, mødes om aftenen efter vi har stillet op....

- Jeg skal til at sætte IR netværk op i USA/HW i Tyskland - kontakter komplimentære virksomheder for råd, samarbejdsmuligheder...

- Jeg indsamler viden om virksomheder med komplimentære produkter til vore (for at hjælpe vore kunder) og fortæller disse virksomheder om os/hvordan de kan få specifik information...

Jeg kan på ingen måde forestille mig at de første to kan komme i nærheden af forbudt aktivitet, medens der er nogen branding effekt i det sidste. Når jeg læser lovteksten mener jeg at disse former for kontakt er lovlige men det vil da være interessant/skræmmende at blive klogere

Fra Mageløs, Odense
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 958
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Et aspekt af dit svar kan jeg dog ikke få til at passe og kan kun tro er en overfortolkning. Det punkt som jeg har problemer med er at en virksomhed ifølge dig ikke må kontakte en anden virksomhed uopfordret omkring SAMARBEJDE for det gør jeg i hvert fald jævnligt med kollegaer i branchen.

[...]

Jeg kan på ingen måde forestille mig at de første to kan komme i nærheden af forbudt aktivitet, medens der er nogen branding effekt i det sidste. Når jeg læser lovteksten mener jeg at disse former for kontakt er lovlige men det vil da være interessant/skræmmende at blive klogere

Problemet med lovgivningen er, at den er åben for fortolkning, men at den endnu ikke er blevet fortolket i forskellige sager. Vil man være sikker, er man derfor nødt til at læse loven som den står, uden nævneværdig tolkning, og §6 stk. 1 er ret entydig. Er der det mindste teoretiske potentiale for øget omsætning som følge af e-mailen, er den ikke tilladt.

Jeg er ikke i tvivl om, at personerne bag loven har tænkt bredt, og efter min vurdering også for bredt. Til gengæld gør loven præcis hvad den var tænkt til at gøre; hvis ingen virksomheder må kontakte private eller andre virksomheder, er der ingen (dansk) spam.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

David Mc Nally:

..............

Er der det mindste teoretiske potentiale for øget omsætning som følge af e-mailen, er den ikke tilladt.

Jeg er ikke i tvivl om, at personerne bag loven har tænkt bredt, og efter min vurdering også for bredt. Til gengæld gør loven præcis hvad den var tænkt til at gøre; hvis ingen virksomheder må kontakte private eller andre virksomheder, er der ingen (dansk) spam.

Din fortolkning af samarbejde og hvad "med henblik på afsætning af varer" betyder er efter min mening helt ude af proportioner. Det er helt ekstrem overfortolkning som kun kan begrundes, hvis der i lovarbejdet er specificeret noget sådant - hvilket jeg ikke kan se er begrundet. Ved eksempelvis undersøgelser udtaler forbrugerombudsmanden at det instrumentelle for om det er lovligt eller ej bl.a. er rosende omtale mv.

For enhver virksomhed hvis mail indeholder logo og som skriver til nogen der kunne købe fra dem vil der med din fortolkning være tale om spam. En kontorforsyning kan ikke skrive til politiet om et indbrud fordi politiet kunne tænkes at se logoet og så købe papirklips - uagtet at formålet med henvendelsen ikke var salg. Et teleselskab må ikke skrive til en elektrikker for at få et tilbud fordi det kunne tænkes at denne på et tidspunkt skiftede telefonselskab...

Jeg er ret sikker på at loven skal fortolkes som - hvis formålet med at skrive en uopfordret mail til XXXXX på kort eller lang sigt er at sælge varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser til XXXXX, så må du i ikke kontakte dem uden forudgående aftale

mvh jens 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)