Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndtering af moms som lønsumsregistreret.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Værløse
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 11
Fra  effektiv-massage Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er for nyligt blevet lønsumsregistreret og det er jo et dejligt tiltag ifht. momsregistreringen. Jeg har dog et spørgsmål til hvordan jeg håndterer den moms jeg betaler når jeg indkøber til klinikkens drift.

Jeg har fod på at jeg kan modregne moms fra mine momspligtige aktiviteter, men jeg har praktisk taget kun aktiviteter der er fritaget for moms, og derfor denne usikkerhed om hvordan jeg regnskabsmæssigt håndterer momsen. Som jeg forstår det på Skat, kan jeg kun fratrække moms når indkøbet er relateret til en indtægt der er momspligtig.

Et eksempel med nemme tal:

Udgift: jeg indkøber regnskabshæfter for 100,- inkl. moms (20,-)

Indtægt: Min indtægt er 1000,- ex. moms

Tidligere ville jeg jo så ganske enkelt fratrække momsen i mit regnskab, men da jeg nu ikke har nogen indtægt med moms vil jeg jo uværgerligt altid stå med en negativ moms i mit regnskab...

Jeg håber nogen kan kaste lys over dette, for jeg er sgu' lidt i vildrede!

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ikke trække momsen, så du skal fjerner momskoderne/slå dem fra i dit regnskabsprogram.

Herved får du en udgift i resultatopgørelsen på 100 kr og du skal slet ikke tænke på moms.

Så når du køber ind for 250 kr inkl moms og du sælger for 1000 kr, så vil du stå med et overskud på 750 kr.

Momsen bliver altså en "udgift" i regnskabet.

Hvis du senere får aktiviteter med moms, så vil man gå ind og lave splitmoms og du kan så få moms fradrag af de udgifter, der er vedr. den momspligtige aktivitet og x% af fælles omkostningerne.

Mvh

Fra Værløse
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 11
Fra  effektiv-massage Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig godt og forståeligt svar, selv for migSkype-BigSmile Tak for det.

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)