Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Se hvad jeg har opnået på kun én måned (ikke-iværksætter relateret)

Side 4 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 01:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Er den der med at man ikke kan tage muskler på samtidig med at tabe sig, ikke for længst blevet modbevist som kun værende gældende for bodybuildere med lave fedtprocenter?

Fakta er jo at en kalorie ikke bare er en kalorie. Det er en forældet og forsimplet måde at måle værdi af mad.

Fx kræver protein meget mere energi at forbrænde end kulhydrater og er samtidig det der opbygger muskler. Spiser man derfor en proteinholdig kost uden kulhydrater kan jeg slet ikke se det skulle være umuligt at tabe sig mens man bygger muskelmasse. Større muskler forbrænder også langt mere energi i dvaletilstand. Masser af protein, tunge løft som squat og dødløft, så kommer fedtet af og musklerne vokser. Igen, her spiller andre ting ind end den forsimplede calorie in calorie out model. Fx mængden af testosteron som forøges af tung vægtløftning.

Så kort sagt, så synes jeg efterhånden der er god dokumentation for at fokuseringen på simple kalorier mest af alt er for læger som skal have noget nemt at måle på.

Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 05:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kalorier og proteiner er mindre interessant. Det rigtig interessant er at du har vendt en negativ spiral, fået en sundere livsstil og fået mere overskud

Respekt for det - Tillykke!

Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 06:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Hamre:

Er den der med at man ikke kan tage muskler på samtidig med at tabe sig, ikke for længst blevet modbevist som kun værende gældende for bodybuildere med lave fedtprocenter?

Fakta er jo at en kalorie ikke bare er en kalorie. Det er en forældet og forsimplet måde at måle værdi af mad.

Fx kræver protein meget mere energi at forbrænde end kulhydrater og er samtidig det der opbygger muskler. Spiser man derfor en proteinholdig kost uden kulhydrater kan jeg slet ikke se det skulle være umuligt at tabe sig mens man bygger muskelmasse. Større muskler forbrænder også langt mere energi i dvaletilstand. Masser af protein, tunge løft som squat og dødløft, så kommer fedtet af og musklerne vokser. Igen, her spiller andre ting ind end den forsimplede calorie in calorie out model. Fx mængden af testosteron som forøges af tung vægtløftning.

Så kort sagt, så synes jeg efterhånden der er god dokumentation for at fokuseringen på simple kalorier mest af alt er for læger som skal have noget nemt at måle på.

Hej Erik,

Som udgangspunkt kan man ikke opbygge muskelmasse samtidig med at man smider fedtet. Det skyldes, at muskelopbygning og fedtnedbrydning er to (fysiologisk set) modstridende processer. Den ene proces kræver energioverskud, og den anden kræver energiunderskud. Normalt siger man dog, at der er 2 undtagelser. Den ene er hos utrænede personer. Her vil der ofte være en vis muskelopbygning, selvom folk forsøger at tabe sig. Den anden er hos overvægtige, hvor man ser muskelopbygning selvom personen taber sig. Hos folk der er ude over begynderstadiet er det stort set umuligt, at gøre ovenstående, medmindre man formår at strikke en diet sammen og zigzagge mellem de to tilstande, hvilket ikke er mest hensigtsmæssigt.

Ligeledes er mængden af testosteron kun lokal ved tunge løft og niveauerne normaliseres efter en times tid (HgH mv.)

Træning, diet og ikke mindst opbygning af kroppen er ikke så simpelt som du får det til at lyde desværre, gid det var så vel :-)

Jeg har selv eksperimenteret med forskellige programmer, styrkeorienteret, hypertrofiorientere, kombination osv. men uden at finde den hellige gral, det handler om at sætte sig et mål, hvad vil jeg helst? Få store muskler = bulk, Blive mere markeret = cut. Man kan ikke blæse og have mel i munden samtidig.

Ørts: Det der med 10 kg på en måned. Ja, det er muligt, men så er ca. 8kg også "kun" vand som ophober sig i kroppen. Desuden er krudt for tabere, det samme om folk der snyder i skat.

Venlig hilsen

Christian

Side 4 ud af 4 (33 indlæg)