Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Værdiansættelse af ung virksomhed

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil først pointere at jeg ikke forventer et facit - men meget gerne tommelfingerregler, forklaringer og input.

Jeg står i den situation at min 15 måneders gamle webshop (+ tilhørende forretninger) står foran større forandringer - jeg skal formentligt have partnere eller investorer på.

Vi har oplevet stor vækst i firmaets første 15 måneder og jeg forventer at vi bliver ved med at vokse de kommende år. Hvis investorerne vælger at indgå i et partnerskab skal min forretning værdisættes, og det er f..... ikke nemt med en ny virksomhed med eksplosiv vækst. det giver ikke meget mening at kigge på 1. driftårs resultat og gange det med en faktor - da jeg så ville skulle betale investorerne penge Big Smile

Jeg har været i gang i 15 måneder og væksten i de 5 kvartaler har været hhv. 336, 65, 53 og 21 % - Hver stigning taget ifht foregående kvartal.

Jeg har i seneste kvartal (1. kvartal i 2. regnskabsår) opnået et overskud på den løbende drift af forretningen - Således at selvom vi ikke oplever mere vækst så vil forretningen faktisk være rentabel.

Jeg har læst en del om værdiansættelses metoder såsom EBIT-(DA) metoden - mit "problem" er at jeg er i et land hvor der ikke sker direkte beskatning af personer og virksomheder - så at snakke om en vurdering af virksomheden ved at bruge en faktor x driftsresultater før skat giver ikke mening. Naturligvis heller ikke på et så nystartet firma.

I bund og grund er en virksomhed den pris værd som en investor vil betale - Hvis man ser på min fremtidige forventede omsætning så forventer jeg at 2. regnskabsår er 250 % større end første år og 3. år er 50 % større end 2. år. Herefter er det rene gætterier mht vækst.

Mit vækstskøn er oprigtigt og muligvis konservativt - hvordan pokker får jeg kapitaliseret denne fremtidige vækst som en investor naturligvis godt kan se, men stadig vil sige er alt for usikker?

Jeg er klar over at jeg vil klare mig godt uden investorer/partnere, men jeg ser faktisk endnu større (forholdsmæssige) vækstmuligheder i at få en mindre del af et større selskab - og det er derfor jeg gerne "opgiver" mit unge frma.

Mit eget meget uvidenskabelige bud er at tage mit forventede overskud i 3. år - som jeg ved er i fremtiden og usikkert, men i mine øjne bliver det med stor sandsynlighed opnået. Dette overskud skal så ganges med en faktor som en investor vil forvente at få forrentet en investering med....Jeg er ikke tilfreds med denne metode da jeg ikke synes den "sælger" min virksomhed pga usikkerheden mht fremtidigt overskud (et overskud der vel at mærke sagtens kan blive højere end budgetteret)

Nogle forslag eller input - Jeg står lidt på bar bund mht prisfastsættesen

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 1508
Fra  GrN.dk Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

En af de største usikkerheder for en medpartner/køber er at indtjeningen falder og man har betalt for meget for produktet. En af måderne for at sikre en korrekt pris kan være, at gøre prisen indtjeningsbetinget over en bestemt periode, hvorved købssummen også falder løbende.

VH. GrN.dk

IT ++ GrN.dk - Flutter Mobil-Apps, Linux Servere, Webservere Litespeed, Wordpress, Drupal, Laravel, Systemintegrationer, Datakonvertering, Datahentning, Prototypeudvikling, Bash, R-Script, Python.

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Det lyder lidt for mig som om at du dybest set ikke ønsker at bruge EBIT-(DA) fordi du ikke syndes at resultatet bliver stort nok. AKA du vil gerne have mere end denne vurdering kan give dig grund til at forlange. Her anvender du skat (eller mangel på samme) som argument for at den er forkert. Den tror jeg ikke at en investor køber. Det er selvfølgelig klart at såfremt investor ikke skal betale skat af et evt overskud før han kan bruge pengene vil det selvfølelig øge værdien på hans investering men dette vil nok være en faktor som kan ganges på så den tror jeg ikke du kan forkaste hele metoden for.

Jeg tror du skal prøve at vende den om. Hvis du var investor så skulle du gerne 10 doble dine penge på et vellykket projekt på 3 - 5 år. Dette syndes af meget men det er når det kommer tilstykket også en risikabel investering og alle de fejlede projekter skal du jo også betale for. Lad os sige at dit driftsresultat ligger på 100 kr så forventer du et resultat på 350 kr og derefter et resultat på 525 kr. Din vækst målt i procent vil nok falde yderligere i år 3 så lad os sætte den til 25% hvilket giver 656,25 kr. Totalt overskud ligger på 1531,25. Med de vækstrater du nævner skal disse penge nok reinvesteres i virksomheden. Investoren sidder derfor med en andel i et firma med et overskud på 656,25 kr hvilket han nok kan sælge til cirka 2,5 gange overskuddets værdi hvilket så er ca. 1640 kr. Dette betyder at du kan værdsætte firmaet til lige omkring 164 kr hvis du sidder med en investor der tager det 3 årlige sigt. Hvis du kan udbetale alle de penge du tjener som udbytte undervejs så kan du lægge 153 kr til så du rammer cirka 2,5 gange dit overskud som er den vurdering der nok ligger ret tæt på den du har fået med din egen beregning. Af en eller anden grund ender den næsten altid med at holde meget godt.

Til sidst skal det så siges at du kan lave alle de beregninger du vil men i sidste ende er det udbud og efterspørgsel der bestemmer prisen. Husk dog at vis du afviger meget fra denne beregning skal du nok have en meget god grund for ikke at have en case der er ser væsentligt dårligere ud end de andre der er på markedet.

Håber det hjalp dig lidt

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra Århus
Tilmeldt 22. Dec 05
Indlæg ialt: 167
Fra  Illux.dk Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er enig med Asger på mange punkter. Jeg vil droppe alle standardmodeller for værdiansættelse af virksomheder og i stedet lave en realistisk budget der viser hvor meget virksomheden kan indtjene over de næste 5 år, og hvad værdien af virksomheden vil være til den tid, hvis investorens kapital bliver tilført. Ud fra det kan du fastsætte prisen så han 5 eller 10-dobler investeringen.

Venlig hilsen Nees - Business Development Engineer Medejer af Illux A/S, Elefantprint.dk og AntHouse Production.

Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for Jeres svar

GrN.dk dit input er brugbart - Tager jeg en investor/partner ind i firmaet vil jeg også gerne kunne se ham i øjnene om 3 år derfor kan jeg godt lide din metode. TAK

Asger dit input åbner op for en del mere diskussion Big Smile - At forkaste en metode behøver ikke kun at være fordi den giver mig en for lav salgssum - det kan jo også være at den ikke kan anvendes af andre årsager. Jeg forkaster EBIT af flere årsager.

Jeg synes ikke at EBIT metoden er brugbar af 2 grunde - den ene er at der er tale om at bruge resultater før skat - naturligvis kan der reguleres på faktoren i stedet, eftersom investor ikke skal betale skat ef et overskud, så dette argument er ikke nok i sig selv er jeg klar over. Mit hovedargument er at bruge EBIT X en faktor ingen mening giver for et nystartet firma da nystartede firmaer oftest ikke giver overskud de første par år - Så er det jo ligegyldigt hvor stor en faktor man benytter. EBIT er mine øje "kun" brugbart på firmaer der har haft indtil flere regnskabsår forude for salget. Efter din "metode ville et firma med underskud ikke kunne sælges for et positivt beløb......

Du skriver at en investor forventer at 10-doble sine penge på 3-5 år - Enten er jeg i en forkert business eller også er du helt galt afmarcheret....... Jeg driver ikke spekulation men i princippet gedigen købmandsforretning - en een gang opnået kunde bliver til fast indtjening i en årække - Det er ihverfald målet. Derfor kan der heller ikke forventes 10-doblinger på 3-5 år. Du skriver også at der er tale om en risikabel investering - hvor har du det fra? Jeg er enig i at risikable investeringer skal have en større afkastsprocent - men det er altså ikke derivater jeg handler!

Dit regneeksempel forstår jeg faktisk ikke - Du er faktisk i gang med at prisfastsætte min virksomhed til det der svarer til mit forventede overskud på virksomhedens 3. driftsår!? (vi er godt i gang med 2. år nu.....) - Det vil sige en investor vil få betalt sine investering ud fra virksomhedens overskud på under 1½ år.....

Tak for dit input - Jeg fik lidt at tænke over - men forstod det stadig ikke.....

Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Jørgensen:
- hvordan pokker får jeg kapitaliseret denne fremtidige vækst som en investor naturligvis godt kan se, men stadig vil sige er alt for usikker?

Præcis i den sætning adresserer du selv problemet.
Når du godt ved, at investor vil sige, at væksten er for usikker - så vurderer du jo i virkeligheden også selv væksten til at være for usikker.

Som direkte konsekvens af dette, har du brug for én af følgende tre løsnigner:

1. Du skal finde en investor, der er dummere end dig selv.
2. Du skal sælge så billigt, at en klog investor tør løbe risikoen.
3. Du skal sørge for at sikre og bevise din vækst og dit vækstpotentiale yderligere.

Du virker som et godt og fornuftigt menneske med sunde værdier, så 1 og 2 er du formentlig ikke interesseret i.
I min optik henviser det dig til løsning 3, som desværre ikke er en besvarelse på dit ønske om at få en investor ind nu.

I mellemtiden kan du begynde at identificere mulige investorer.
Hvis du skal have en investor ind på så tidligt et tidspunkt, skal du formentlig finde én som mangler netop din niche i sin portefølge - en inversto, som din virkosmhed kan skabe synergi sammen med.
Når du har identificeret denne investor begynder du at arbejde på at etablere et samarbejdsprojekt, så investor kan lære dig at kende som en seriøs partner, og så han erkender synergieffekten.

Dernæst er du muligvis klar til at sælge til en pris, som svarer til dine forventninger.

God vind.

Venlig hilsen

Hans

 

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Jørgensen:
Mit hovedargument er at bruge EBIT X en faktor ingen mening giver for et nystartet firma da nystartede firmaer oftest ikke giver overskud de første par år - Så er det jo ligegyldigt hvor stor en faktor man benytter. EBIT er mine øje "kun" brugbart på firmaer der har haft indtil flere regnskabsår forude for salget. Efter din "metode ville et firma med underskud ikke kunne sælges for et positivt beløb......

Det er klart at har du underskud kan EBIT ikke bruges til ret meget. Tilgengæld har din virksomhed ikke super meget værdig anyway ved mindre du sidder med en nogen ualmindelig gode aktiver.

Faktoren beskriver det faktisk meget godt da de virksomheder der har størst vækst også ofte har stor risiko hvilket jo så oftest udlinger hindanden.

Anders Jørgensen:
Du skriver at en investor forventer at 10-doble sine penge på 3-5 år - Enten er jeg i en forkert business eller også er du helt galt afmarcheret.......

Jeg arbejder i IT branchen og jeg ville aldrig overveje at præsentere et prospekt der ikke gav nogenlunde dette afkast og det er helt normalt i IT branchen. (faktisk bliver det brugt som tommelfingerreglen.) Kan ske det ikke helt er tilfældet i andre brancher men det er dem du konkurer mod på markedet for penge.

Anders Jørgensen:
Dit regneeksempel forstår jeg faktisk ikke - Du er faktisk i gang med at prisfastsætte min virksomhed til det der svarer til mit forventede overskud på virksomhedens 3. driftsår!? (vi er godt i gang med 2. år nu.....) - Det vil sige en investor vil få betalt sine investering ud fra virksomhedens overskud på under 1½ år.....

Det kan ske at jeg har lavet vurderingen som om du var i år 0 men princippet er det samme. Du finder værdigen af din virksomhed 3 år i fremtiden og ganger EBIT * med en faktor (2,5 normalt) og lægger de udbytter du kan udbetale oven i og dividere med 10 så har du værdien af virksomheden i dag med kapital. Hvis du så beviser at du har overskud allerede så kan du dividere med lidt mindre for så er riskoen ikke helt den samme.

Husk også at risikoprofilen hos investorer i nye virksomheder generelt er meget høj. Tommelfingerreglen er at du tjener penge på 1 ud af 10 investeringer, henter dine investeringer hjem 4 ud af 10 og mister alt 5 ud af 10 så den enlige forrentning på en portefølje er ofte kun 5 - 15 % om året hvilke betyder at du klare dig cirka lige så godt som på aktiemarkedet så hvis det skal give mening for en investor skal du faktisk der op.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46555
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

I mange andre brancher end IT vil et ca mål kunne være dobbelt op EBIT som et absolut minimum i stærke brancher. Det giver jo 20% forrentning om året, og selv om renten idag jo er MEGET lav, så eer det nok minimum for en investering med risiko ud over en Novo aktie.

Noget af det sværeste, er at få prissat en virksomhed ud fra kommende resultater. Har den til nu ikke et positivt EBIT at fremvise, så er der jo kun forventninger at investere på, og er vil jeg mene der er langt mellem folk der bare springer på. Det er en udfordring, som kan kræve, at du faktisk kun får et mindre indskud nu - ex ½ x forventet EBIT år 3 - og at du skal af med en god del af virksomheden for det + videre muligt indskud og forhøjet tilbagebetaling der fra.

Det er klart, at hvis din forretningside og udvikling er tilstrækkelig genial til at du kan finde en investor som simpelthen knytter sig personligt til den - ELLER som kan få en synergi ved at investors ideer og din lagt sammen giver mere 2, så har du muligheder. Ellers ville jeg nok vente et år eller 2 i den stille udvikling frem mod de overskud du forventer, og se hvad banken kan deltage med til da

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)