Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan kreditorer tage børnenes penge?

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Slagelse
Tilmeldt 9. Oct 06
Indlæg ialt: 2589
Fra  Tømrer - snedker virksomheden Koluda Byg Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

zhenzar:
Det er IKKE 3000 pr forældre... Du kan max indskyde 3000 på en decideret børneopsparing pr år - Ialt max 36.000 i indskud alt i alt... Det er på en decideret børneopsparing.

Okay, 3000,- i alt, og ikke pr. forældre som jeg skrev, jeg havde så lige misforstået det.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 18:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Torben Andersen:

Handlinger foretaget i perioden op til en evt. konkurs og som er foretaget med henblik på at undgå kreditorforfølgelse kan naturligvis omstødes. Men med det ene forbehold, kan dine kreditorer IKKE få adgang til penge som tilhører dine børn - eller din ægtefælle. Det inkluderer en klausuleret børneopsparing (men selvfølgelig ikke en konto du bare selv har afsat til dine børn - eller et investeringsselskab, som du har tiltænkt dine børn).

Dine børn kan godt give dig gaver (på samme måde som du kan give gaver til dem) efter en konkurs- herunder gratis husleje. Men det er jo ikke særligt store beløb, som du kan forære til dine børn (med mindre du accepterer at gaven bliver beskattet).

Det er dog næppe et arrangement, der gør dig populær hos dine kreditorer. Men rent juridisk er der ikke noget at komme efter.



Hej Torben

Det jeg har gjort, er blot at oprette en bankkonto til dem i deres navn i samme bank som jeg selv bruger.
Jeg tror ikke det er en speciel konto for børn eller opsparing.
Så har jeg købt nogle aktier til dem og min datter har haft sine i 4-5 år og min søn i 2-3 år.

Nu påtænker jeg ikke at gå konkurs, men jeg sidder i bestyrelser og der kan man jo komme galt afsted, uden at vide det.
Er de sikre i dine øjne?

De bedste hilsner

Martin

 

Fra Smukke Faaborg
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 279
Fra  Aquatex Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Martin

Jeg synes, at der er alt for meget tro i indlæggene og for meget om, hvad der er ret og rimeligt.
Sådan hænger jura og skat ikke sammen. Derfor ville det være dejligt at se en skatterevisor, advokat eller skattemand på banen. Hvor er du?
Fra København
Tilmeldt 3. Dec 08
Indlæg ialt: 10
Fra  RobinHus A/S Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Så længe disse konti og aktiedepoter står i dine børns navn, så bør de være sikre. Det er jo penge, som ikke længere tilhører dig.

I praksis kan du selvfølgelig som deres værge disponere over pengene til f.eks. investeringer, men sørg altid for, at de ikke bliver "blandet sammen med" familiens øvrige økonomi. Ingen lån og fælles depoter, selv om det er dyrere og mere besværligt. Det skal hele tiden stå klart, at det er børnenes penge.

Der er en grænse for, hvor store beløb du kan give til dine børn skattefrit. Det ligger vist i år omkring 58.000 kr per år. Du og din kone kan hver give dette beløb til hvert af dine børn. Større beløb skal der betales skat af.

Jeg er selv stor fortaler for, at man søger at sikre sin familie. Når man er aktiv med mange jern i ilden (som dig), så ved man jo aldrig, hvad der kan ske. Jeg tror ikke, at Erik Damgaard forestillede sig, at han kunne gå konkurs :-( Og så er det jo for sent.

Man bør selvfølgelig altid få en revisor til at kigge på det konkrete setup. Det bør ikke være så dyrt - og mon ikke der er et par stykker her på Amino ;-)

Mvh
Torben

PS hentede lige jeres app for at kunne svare. Det virker ret checket!

Side 4 ud af 4 (34 indlæg)