Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ejendomsmarkedet i Thailand

Side 8 ud af 13 (123 indlæg)
Fra Nordsjælland
Tilmeldt 27. Jun 10
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Linnet:
Hej Tv3
Hvis du vil have svar på netop alle de spørgsmål du stiller her, samt høre foredrag med bl.a. ejendomsinvestorer, som har stor succes i Thailand, så kan du overveje at deltage i denne event: http://www.amino.dk/forums/t/173543.aspx#1170559

Dbh fra Jørgen 

Jørgen, jeg tror sku alligevel godt jeg vil være med til dit arrangement. Der kan vel ikke ske andet end at man bliver lidt klogere, og møder nogle spændende mennesker Big Smile

Fra Fredericia
Tilmeldt 21. Dec 08
Indlæg ialt: 679
Fra  Asia Property Innovation Co. Ltd. Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tv3:

Jørgen Linnet:
Hej Tv3
Hvis du vil have svar på netop alle de spørgsmål du stiller her, samt høre foredrag med bl.a. ejendomsinvestorer, som har stor succes i Thailand, så kan du overveje at deltage i denne event: http://www.amino.dk/forums/t/173543.aspx#1170559

Dbh fra Jørgen 

Jørgen, jeg tror sku alligevel godt jeg vil være med til dit arrangement. Der kan vel ikke ske andet end at man bliver lidt klogere, og møder nogle spændende mennesker Big Smile

Det er nemlig sandt og i forhold til essensen af denne tråd, finder man nok ikke et ret meget mere relevant sted at få den viden, der efterspørges Smile

Du sender bare en mail til info@bizzcamp.dk, hvis du ønsker at booke en af pladserne Wink

Dbh fra Jørgen

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt. Der er kun præcedens på fornyelse efter 30 år - det ville være umuligt med en præcedens på fornyelse efter 2 x 30 år, da loven ikke er gammel nok.

Hilsen, Robert

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kristian Olsen:

Husk på at lejeindtægten hænger sammen med din investering. Større lejligheder er dyrere men indbringer også mere i leje. Gennemsnitligt får du ca. 10% fortjeneste retur hvert år så det er en ROI på 10 år. (Return On Investment). Det lyder ikke umiddelbart særligt tillokkende, men altså 10% fortjeneste af din investering per år er svært at slå med mindre man tager kæmpe risiko og måske i sidste ende taber det hele.

Det lyder som et forkert regnestykke eller har jeg misfortået dig? ROI er de 10%, du mente måske Payback Period altså hvornår den oprindelige investering er tjent hjem i nominel sum. Men hertil skal jo kalkuleres med inflation, renters rente og eventuelle prisstigninger for at få hele billedet på investeringen.
Er de 10% ren lejeindtægt over financiering? Dertil lægges så en forventet stigning i priser ved salg efter 10 år, samt nedslidning, afskrivning osv.
Det er nok derfor ejendomsinvestering går galt for så mange :-)
Jeg kunne ellers også godt tænke mig et par udlejningsejendomme, men jeg mener man bør have en edge i forhold til kunder og markedsføring. Fx kan man med en bedre boligindretning hæve udleje prisen væsentlig over de typisk dårlig indrettede Thai udlejningsejendomme. Ligeledes kan man jo med god online markedsføring måske bedre finde lejere.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 27. Jun 10
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det virker som om, at alle der byder ind i denne tråd, enten rådgiver eller er sælger inden for ejendomsmarkedet.

Er der ikke nogle af jer, der rent faktisk har nogle condoer/huse med henblik på udlejning, eller har haft investeret i off-plan projekter og solgt igen, som kan fortælle lidt om hvordan det er gået? og hvad det reelle afkast var?

Fra Pattaya, Thailand
Tilmeldt 2. Mar 09
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person
Hej Troels,

Jeg er hverken rådgiver eller mægler :)

Jeg har 73 ejendomme i Thailand (huse og condos) og har lavet mange gode deals her. Lad mig gi dig et par eksempler.



RENTAL:

Jeg købte en 51 Kvm studio lejlighed i NorthPoint ?på Wong Amat Beach tæt ved Pattaya.

Pris: 3,650,000 THB (675.000 DKK)

Månedlig husleje: 38,500 THB (7.100 DKK)

Årligt afkast (efter skatter og udgifter): 382.000 THB (70.500 DKK) eller 10,4%

Disse lejligheder sælger idag for næsten det dobbelte.
Måden jeg fik den så utroligt billigt på var at en Russer ikke kune klare sine afdrag så han stod til at miste alt hvad han havde betalt ind. Så gav jeg ham et super lavt tilbud og han accepterede. Senere gik financieren Lehman Brothers så konkurs og bygherren tilbød mig 20% rabat hvis jeg betalte restgælden kontant. Jeg er ikke glad for at bruge gæld, og når der er krise som i 2008, så er det os uden gæld der ka lave de rigtigt gode deals.


SALE:

Jeg købte 5 penthouse lejligheder i AD Hyatt (35 etage med fantastisk udsigt).

Total pris: 9,000,000 THB (1,700,000 DKK)

Møblerede dem for ca. 500,000 THB (100.000 DKK)

Solgte alle 5 til en Indisk investor for 15.000.000 THB (2.800.000 DKK)

Fortjeneste på 2 år ca. 5.000.000 THB (930.000 DKK) eller 55%

Dennegang var det en Thai investor som havde købt alt for mange via banklån og havde problemer med at betale, så jeg gav ham et tilbud som han først afslog men senere accepterede. Meningen var at de skulle lejes ud, men min mentor har lært mig at hvis du får en pris der er større end 3 års leje afkast, så skal du slå til, så det gjorde jeg.


Af de ejendomme jeg har idag ejer jeg største delen i Thai navn (firma navn).
Grunden til det er at hvis jeg ejer det i eget navn og du vil købe en lejlighed af mig, så napper landoffice lige 6% clean. Hvis derimod du køber den virksomhed der ejer lejligheden så koster det kun 2000 kr for at skifte aktier og manager til at være dig. Det er sådan Thaierne selv gør det, og igen som min mentor siger... "when in Thailand, do as the thais - stop acting like an overtaxed dane Torben!!!" :-)

Håber det kan hjælpe dig lidt på vej, ellers smid mig din email. Vi har lavet 2 investerings puljer hvor nye investorer kan være med men hvor vi laver alt arbejdet, du ka tage et kig og se om det er noget for dig.

Fra Khanom, Thailand
Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 103
Fra  Thai Sunshine Developments Skrevet kl. 06:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Erik. Jeg har bare simplificeret det med det 10%. Årlig afkast af din investering er 10% så ROI er 10 år. Minus selvføgelig renters rente og inflation osv.

Jeg er ikke investeringsrådgiver og ej heller investor selv.

Hvis man vil have en edge i forhold til konkurrenterne så skal man gøre some Torben Rudgaard, som for det første giver sine udlejningsbrokere et yderst flot vederlag for at udleje lejlighederne for ham, så de tjener mere på at udleje hans lejligheder end konkurrentens. Ligeledes sørger han for flot flot indretning og service som f.eks. telefonlinie, internet og kabelTV. Det er du også inde på selv.

Fra Khanom, Thailand
Tilmeldt 4. Jan 12
Indlæg ialt: 103
Fra  Thai Sunshine Developments Skrevet kl. 07:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Laugesen:

So, to answer the questions above:

1.) No, it's not illegal, it is the Law.

2.) No, in every country you can set up a business. If there's no income, you don't pay taxes. Why would it be different here.

3.) No, it's not illegal. According to the Thai Law a company can't be fully owned by a foreigner. Only Americans can.

So, absolutely no problem and no illegal activities. It might be just fear of clients. Thailand is one of the safest countries in this region to buy property.

He he...dette er et typisk svar fra en developer/bygherre. Han KAN altså IKKE svare anderledes, fordi hvis sandheden kom frem ville alle potentielle købere løbe skrigende bort.

Hans svar i 1.) er direkte løgn! Loven siger klart og tydeligt at det er FORBUDT at oprette et selskab med det ene mål for øje at omgå lovgivningen, som jeg klart siger at udlændinge IKKE må eje mere end 49% af condo projekter (og SLET ingen jord!) i Thailand.

Svar nr. 2.) kan jeg godt acceptere, men hvorfor så overhovedet sætte et selskab op hvis den ikke lavet andet end at samle støv?? Stick out tongue

Også svar nr. 3.) er direkte løgn! Spørg en hvilken som helst advokat med et godt ry og han vil fortælle Jer at nominee shareholders er strengt forbudt ifølge Thai lov.

Men dette er jo Thailand, her kan alt ske, og alt sker også Big Smile Svarene 1.) og 3.) har været oppe at køre i diverse fora og medierne i de sidste 15 år......og der er masser af rygter om at NU, NU, NU kommer der et crack down....men mange, mange investorer stoler på at Thaiernes grådighed er større end deres vilje til at følge loven!

Men forestil Jer en dag, så kommer der en mega klovn til magten i Thailand, enten ved et af de sædvanligt militærkup eller ved et valg. Denne mega klovn bestemmer sig for at vise os faranger i Thailand hvem der faktisk bestemmer her. Og så indleder hans et korstog mod illegal ejerskab af jord og condoer. Og så er investorerne fa'me ude at skide! Tongue Tied For han har loven bag sig!

Jeg tror da heller ikke selv på at det sker! Det vil, som andre også er inde på, koste Thailand hele deres troværdighed og alle investorerne vil flygte med halen mellem benene og Thailand ville vel nærmest "gå konkurs" Big Smile

Som svar på Jespers skrivelse fra bygherren, så har jeg selv fået følgende fra en anden bygherre i Pattaya:

"Thai company ownership is a loophole in Thai law. The rumor mill will always circulate about crackdowns. But none of these companies will be closed by the government because any administration here in Thailand would be crazy to threaten the interests of foreigners, which a key staple of the Thai economy.

Foreigners own condos, land and houses via Thai company. It is accepted within the system due to the fact that it provides revenue. A company pays taxes therefore an increase in the number of Thai companies creates more government revenue. 

The bubble will not break. All Thai companies pay taxes and nominee shareholders do not necessarily need to be employed by the company."

Når man læser mellem linierne i denne besked (han er een af de førende developere i Pattaya med mange, mange projekter under sit bælte) så ved han jo godt at ikke alt følger lovens bogstav, og hans eneste "forsvar" er at disse illegale selskaber er accepteret indenfor systemet, fordi de skaber omsætning og skattebetaling til Thailand. Men det gør det stadig ikke lovligt i mine øjne, bare fordi "alle" gør det! Loven siger jo også at man ikke må køre over for rødt lys, og selvom "alle" gør det, så bliver det ikke mere lovligt af den grund Big Smile

Men som vi altid plejer at sige når noget ikke matcher med hvad vi har lært og er opvokset med i Danmark: "This is Thailand!" Wink

 

Tilmeldt 30. Aug 10
Indlæg ialt: 282
Fra  Amarisas International Co., Ltd. Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen her der ved, hvor nemt eller svært det er, at udleje condoer i Pattaya?

Hvor længe bliver de typisk udlejet af gangen, og hvad er belægnings procenten, altså

hvor mange lejligheder står tomme, set procentvis i forhold til de tilgængelige leiligheder/condoer,

som er på leje markedet?  

Fra Pattaya, Thailand
Tilmeldt 2. Mar 09
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars,

Før jeg mødte min partner Morten, så lejede jeg kun ud på langtids kontrakter.

Fordelen her er at du har meget lidt arbejde med at leje den ud, og så går der ellers husleje ind de næste 1-2-3 år alt efter kontraktens længde.

Ulemperne ved den er at du ka risikere din lejlighed står tom i 1-2 måneder mellem lejerskifte, specielt hvis din lejer forsvinder uden varsel.

Efter jeg mødte min partner (han ejer AngelHeart Asia, som klarer kort-tids rentals), så lejer jeg faktisk helst på korttids kontrakter.

Fordelen er at du kan tjene mere end 1 års leje på bare nogle få måneders udlejning. Mange der kommer en uge vil hellere ha egen lejlighed eller eget hus end de vil på hotel. Så du kan tit lave 2-3 gange mere på korttids lejerene end langtids lejerne - specielt i high-season.

Ulemperne er at det kræver en masse management og hård styring, så uden AngelHeart Asia ville jeg ikke selv ku gøre det. Derud over står ejendommene tit tomme i low season - det er vi dog ved at løse med rabat pakker samt kaste-i-nakken priser på udlejning til vores investorer :)

Side 8 ud af 13 (123 indlæg)