Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan lever man bedre i nuet?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg arbejder på at blive bedre til at 'leve i nuet'. Har du ikke har et par fif (der ikke handler om iværksætteri/forretning) du kan dele med mig, så jeg undgår at blive rastløs??

Dit svar kan handle om alt mellem himmel og jord, da jeg søger inspiration til netop at 'leve i nuet'.

Dit svar vil betyde meget for mig!

Spred det gerne ud til dine venner, så de også kan komme med fif og måske også selv lære noget.

God weekend.

Vh, Thomas

Fra Rask Mølle
Tilmeldt 17. Feb 09
Indlæg ialt: 339
Fra  Legehjulet Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mindfulness - det er god terapi :-)

Tilmeldt 30. Sep 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas

Jeg vil sige til dig at du allerede er godt på vej, i kraft af at du har taget det første skridt, og erkendt at dine udfordringer er dine egne, og ikke andres.

For mit vedkommende har jeg erkendt at livet mere er en rejse end en destination vi skal nå hen til. Så jeg fortæller mig selv hvor jeg er nu, og at fortiden ,fremtiden og mine nuværende omstændigheder ingen indflydelse har på min næste beslutning, for jeg bestemmer skibets retning. Det er dig der er kaptajn. Big Smile  

Smerte eller modstand i livet, er ikke din fjende, men en måde dine følelser fortæller dig om du er på rette vej, eller om du skal ændre kurs. Du skal søge de omgivelser og mennesker der støtter dig  positivt undervejs, gerne nogen med mere erfaring end du selv. Tag deres råd i betragtning vend det drej det lidt og tag så din egen beslutning. (Husk altid hvad der kommer ud af andre, er verden set gennem deres briller og ikke dine).

Din intuition er dit stærkeste redskab, og dit første indfald er som regel altid det rigtige, så stol på dig selv.

Intuition Gyldendal: evnen til umiddelbar og direkte opfattelse af en helhed eller sammenhæng uden forudgående rationel tænkning.

Når du har fundet dit formål eller hvad vi nu skal kalde din lykkes vej, så gå igang med det samme med at PLANLÆGGE dit liv som du gerne vil have det skal være. Brug din fantasi og skab et klart billede af hvordan du ser dig selv fremover, og hold fast i det, som en pitbull. For når du befinder dig i den kreative process, med at skabe dit liv, vil du have alt for travlt til at tænke over andet. Du vil møde udfordringer resten af dit liv, spørgsmålet er hvordan du vælger at se dem.

Hvis du føler at du har nogle større ting du skal have vendt, så find dig en god terapeut eller psykolog, og få snakket tingene igennem. Start idag..

Håber du kan bruge lidt af min og andres erfaring, til at finde din egen. Held og lykke..

Imagination is more impotant than knowledge.

Albert Einstein

Mvh. Nils

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nils

Tusind tak for din post med dine erfaringer og tips til hvordan jeg kan gå til værks og gøre det fra i dag.

Jeg har også overvejet at tale med en professionel og har i går lavet en profil på Mentaline og det ser ud til allerede at have bruget interessante tilbud fra personer med erfaring i at hjælpe mig med min udfordring.

Ha' en god dag.

Vh, Thomas

Fra København
Tilmeldt 25. Feb 09
Indlæg ialt: 175
Fra  BitMasch Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunne skrive en masse, men det bliver nok bare et recap af min yndlingsbog og yndlingsfilm om emnet:

Bog: "The Present" af Spencer Johnson

Film: "Peaceful Warrior"

Softwareudvikler med speciale indenfor skalerbare webløsninger. PHP, MySQL, Puppet, Python, Apache, nginx, HTML5, m.m.
http://bitmasch.com/

Fra Frederikssund
Tilmeldt 14. Mar 12
Indlæg ialt: 180
Fra  Vick låse & sikring ApS Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

At leve i nuet. Er for mig at værdsætte, mærke og arbejde, med det sted, jeg er lige netop idag.

For dagen imorgen, kan byde på noget helt andet.

Jeg nyder mine gode dage, og de samme med de triste dage, for det er, dem som styrker mig, og tvinger mig til at tænke i andre baner.

Jeg froventer ingenting. Men nyder og værdsætter alle de gode ting, som jeg får, og som jeg kan give til andre.

Mit motto er, bekymrer dig ikke om noget, som ikke er aktuelt. Men vær bevidst om, at muligheden er der, og derudfra arbejde væk fra den sti.

Er uheldet ude, er der ingen grund til, at bruge for meget energi på at ærger sig. Sket er sket, og det kan man ikke ændre. Brug en stund til at ærger´, og brug derefter energien på at finde ud af, hvordan man kommer videre. Der er aldrig kun én vej/mulighed. Der er super mange. Det gælder dog om at være kreativ, og smide alle moralprækener væk. Alt kan lade sig gøre. Spørgsmålet er bare hvordan man gør.

 

God vind

kh Charlotte Fernstrøm

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Thomas, rigtigt godt indlæg og vigtigt spørgsmål at stille.

Også et godt indlæg Nils kom men, men for mig var det langt fra et svar på det spørgsmål du stillede.

Jeg mener at et ord som planlægge, ikke hører særligt godt sammen med at være i stand til at være i nuet.

Kan man ikke have en plan samtidig med at man lever i nuet? Jo i særdelseshed.  Men når vi har en plan eller en mission, så skal vi også kunne give os hen til metoden til at nå frem, ved at være tilstede nu og her.

Men det er en helt anden spændende snak.

Det jeg tror du eftersøger lidt, er en form for ro, hvor du kan finde hvile i dig selv, her og nu, i den situation du nu befinder dig i.

Egentligt tror jeg det vil være en stor hjælp at finde ud af hvor uroen kommer fra.

Når du har denne rastløse følelse, hvad er det så der ligger til grund for den?

Der er mange mennesker der lever lidt for meget i hovedet og lidt for lidt i kroppen.

Hvis hjernen altid ræser afsted og bevidstheden og tankerne bruger tid og energi på noget der ligge fremme i tiden, eller noget der ligger udenfor den situation du befinder dig i NU og HER, finder du aldrig frem til den ro, der nogle gange skal til for at være til stede her og nu.

Kan du være tilstede her og nu selvom hjernen ræser afsted? sagten, fx når du har kastet dig sultent over en problemstilling i et projekt og du arbejder på at finde en løsning.  Men så er du også fokuseret på det du er i gang med i situaationen!

Folk mener meget forskelligt  når der snakkes om at være til stede i nuet! Er det klart for dig hvad du mener?

Det kan jo også være spændende at slippe tøjlerne lidt og være lidt hurtigere til at glide med og sige ja, når du er ude i den virkelige verden.  

Små øvelser der for mig altid har været gode, til at komme lidt ned i tempo, og blive opmærksom på nu og her er:

Sauna, det kræver lidt øvelse at finde roen i krop og hjerne når du sidder og steger, men du bliver helt sikkert mere opmærksom på hvor meget hjernen knokler med alt muligt der ikke har noget med din situation nu og her at gøre.  Det Samme kan meditation gøre for dig. Og som udgangspunkt kan du regne med, at des sværere og mere uudholdeligt det er for dig at sidde i stilhed og være til stede nu og her, des mere brug har du for det.

Og så ellers gøre ting du kan lide, synes er sjovt, gør dig glad. Ting der næsten automatisk får din fulde opmærksomhed!

En anden vigtig ting kan være at lære at blive bedre til at at nyde og give dig hen til noget du elsker eller holder af.  

Kender du den lille historie om konen der ligger og tænker på mælken der ikke er blevet sat i køleskabet, og manden der tænker på den unge sekretær?  De ligger og gør noget med hinanden der for begges vedkommende burde have deres fulde opmærksomhed, men alt muligt andet får lov at fylde deres tanker, så i stedet for at få det fulde ud af at give sig 100% hen til den situation de er i  ligger de og er alle mulige andre steder i deres bevidsthed.  Det er en ond cirkel der kan vendes til noget godt, for når vi bliver mere opmærksomme på hvad vi laver nu og her, finder vi også en større glæde ved det.  Gør vi ikke det, er det fordi det ikke er godt for os, og så kan vi se det klart og gøre noget ved det!

Jeg kender en del der er blevet besat af tanken om at NU skal de lære noget mere om sig selv, være bedre til at slappe af, at være i nuet, udvikle sig selv osv osv.  Set udefra så bliver det desværre tit lidt af et mindfuck. I stedet for at geare lidt ned og blive OPMÆRKSOMME på hvad der foregår inde i dem selv, så bliver det tit nogle meget mentale projekter. 

Håber du finder en dit sted eller din metode, til at finde den ro der skal til for at blive opmærksom på hvor du er og hvad du laver her og nu.

Start med din krop, så følger hjernen med:)

Håber det gav lidt mening, eller du fangede lidt af hvad jeg prøvede at sige med lidt for mange ord:D

Vh Rasmus

Husk at for at Nå at leve livet skal vi huske at LEVE livet:)

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en bog stående som hedder Nærvær, vist nok af Ernst Holm Svendsen, den synes jeg kommer med en del gode og nemme øvelser i at komme lidt tættere på at være i nuet. En af øvelserne er blandt andet at spise et æble så langsomt som muligt. Først at se på det, dufte til det og i det hele taget prøve at få mest muligt ud af æblet. Man spiser det stille og roligt, smager på det, og prøver at inddrage flest muligt sanser. Ernst's rekord er vist 42 minutter for et æble, men mindre kan også gøre det :) Men prøv at finde bogen på biblioteket...

Fra København
Tilmeldt 22. Jul 10
Indlæg ialt: 338
Fra  Jivana Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Ahle Jehn:
Jeg arbejder på at blive bedre til at 'leve i nuet'. Har du ikke har et par fif (der ikke handler om iværksætteri/forretning) du kan dele med mig, så jeg undgår at blive rastløs??

Stort emne - så vil nøjes med to trick som jeg har prøvet med succes

  1. Ved hver kontakt med en person gennem dagen, kontakt hurtigt dit hjerte .... med den kontakt - fortsæt dit gøremål
  2. Installerede app på smartphone der med fast mellemrum gav et diskret "gong, f.eks en gang i timen/eller hver anden time.Ved hvert "gong" - mærk dit hjerte, træk vejret lidt dybere .... med den kontakt - fortsæt dit gøremål

Glad indehaver af Jivana webshop - vi sælger Økologisk kosmetik og makeup - tjek os ud!

Tilmeldt 14. Sep 07
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Stort emne.

Måske kan denne bruges: "Det er i nu´ets øjeblik du bærer ansvaret for det næste øjeblik"

De bedste hilsner

Hans Peter

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)