Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

fra lønmodtager til selvstændig.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har haft lidt firma virksomhed, som desværre gik ned. med et større underskud over flere år.

skat mener så ikke at min virksomhed har været erhvervsmæssig, så de modregner sidste års underskud (som jeg har trukket fra)

samt jeg har noget gæld jeg skal ha betalt af i forbindelse med firma.

i alt skal jeg "lige" levere 175.000kr.

Står så og overvejer (da min løn ikke er til det) at skifte fra lønmodtager til selvstændig på mit nuværende arbejde.

efter som jeg ikke lige pt kan trække fremtidig underskud fra så var det en mulighed at betale tingene via firmaet (da de skylder pengene, men jeg hæfter)

planen er at det skal være fast beløb pr måned til nuværende arbejdsgiver + moms.

så jeg har min nuværende løn, + feriepenge og pension, omkring 30k. er der nogle ting jeg skal ha med i overvejelserne ?
hvilke fordele er der for min arbejdsgiver ?


Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Svensker:
Står så og overvejer (da min løn ikke er til det) at skifte fra lønmodtager til selvstændig på mit nuværende arbejde.

Er ikke sikker på, at jeg har forstået det rigtigt, men har du en fast arbejdsplads med et fast timetal, som du vil beholde, men nu bare som selvstændig i stedet for et ansættelsesforhold?

Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 15:54
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det er rigtigt.

arbejder ca 160 timer om måneden.

som lønmodtager, vil gerne over som selvstændig, da jeg så ikke skal svare skatten med det samme, og betaler gæld i firma før skat.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

SKAT vi sandsynligvis være opmærksom på, at du bl.a.

- annoncerer for din virksomhed
- tager andre kunder ind/har andre kunder
- selv afholder udgifterne til dine driftsmidler og materialer
- selv er ansvarlig for at inddrive dit honorar
- selv bærer ansvaret for at kvaliteten af dit arbejde er ok m.m.

Ser de ikke, at du er relt selvstændig vil du blive betragtet som ansat.

Hvis jeg var dig, ville jeg helt konkret tage en snak emd SKAT og høre om den tænkte konstruktion er lovlig eller hvad du kan gøre, for at blive selvstændig på den helt rigtige måde.

 

Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

well, kan jeg bare skrive det er pr time i faktura, vil stadig gerne køre med virksomhed, samtidig med jeg  betaler min gæld

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Da du (som det lyder) ikke kommer til at have ændrede forhold, udover at du vil forsøge ændre din aflønning til honorar frem for løn. Herudover har du allerede en sag hvor du er blevet erklæret som lønmodtager frem for selvstændig.
Når man kigger på de to forhold alene, vil du få ualmindeligt svært at få lov til og lave den manøvre du påtænker.
Du risikerer i værste fald en endnu større gæld.

Nu nævner du ikke om du har haft en revisor indover, men en god revisor evt. En med en solid skatteekspert i ryggen ville nok anbefales til og kigge på den originale "dom" om lønmodtager/selvstændig.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har DESVÆRRE haft en revisor inde over fra denne side, det kostede mig det meste af gælden. men nok om det.

kan høre det ikke er vejen frem, selv om jeg stadig forsætter med nuværende virksomhed, men lejer mig ud til arbejdsgiver

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 5. Jan 09
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 16:39
Hvor mange stjerner giver du? :

De vil godt anerkende det, men kan bare ikke trække drift underskud fra. som det eneste.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Svensker:

De vil godt anerkende det, men kan bare ikke trække drift underskud fra. som det eneste.



Det lyder jo direkte modstridende fra skat, at de vil anerkende du har drevet virksomhed - men ikke anerkende dit fradrag!? (ikke for og klandre dig,snarere skat - det er jo for dumt...)

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)