Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal der moms på mandetimer, udført for udenlandsk firma?

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Skønt tak - og bedst hvis du skriver både dit spørgsmål og deres svar - for svaret vil i sagens natur hænge sammen med spørgsmålet - ex at maskinen står i DK og producerer for DK virksomhed som nok er nøglen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Naturligvis Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har godtnok sjældent tid til Amino mere, men kigger en gang i mellem forbi for at se, om der er noget spændende og fandt denne tråd, som jeg lige vil komme med et indspark til.

Hovedreglen (!!!) er ganske rigtigt, at ydelser skal beskattes i aftagers land, men der er så en række ydelser, hvortil der er lavet undtagelser som "overruler" hovedreglen.

Her er vi, som jeg læser det i momslovens § 20, der bl.a. handler om arbejde udført på løsøregenstande. § 20 beskriver hvornår hovedreglen ikke finder anvendelse på transportydelser mm og vurdering og arbejde udført på løsøregenstande. § 20 siger, at ydelsen skal momses i Danmark, hvis kunden er en "ikke afgiftspligtig person" = ikke en virksomhed, når ydelsen rent faktisk udføres her. I den konkrete situation vil ydelsen altså være omfattet af hovedreglen, da kunden lyder til at være en virksomhed.

Grunden til at jeg reagerer er ikke for at præcisere ovenstående - det har trådstarter jo lovet at komme tilbage med. Det er for at få fjernet opfattelsen af, at en ydelse altid skal leveres momsfrit hvis kunden er udenlandsk, og altid med dansk moms, hvis kunden er dansk.

Se eksempelvis lovens § 18 der handler om ydelser på fast ejendom. Her skal ydelsen IKKE momses, hvis ejendommen ikke er beliggende i Danmark - og vice versa. Altså en udenlandsk kunde, der får lavet arbejde på en dansk ejendom, skal have en faktura med dansk moms. Omvendt skal en dansk kunde, der får lavet arbejde på en udenlandsk ejendom, have en regning uden dansk moms. Det sidste kunne eksempelvis være en dansk entreprenør der bygger i Tyskland og har en dansk underleverandør.

Se også § 21 hvor ydelser i forbindelse med messer, udstillinger, kurser osv. skal momses i Danmark, hvis arrangementet holdes her - uanset om kunden er hjemmehørende i udlandet.

Summa summarum: Hovedreglen er gældende langt hen ad vejen, men bevæger man sig inden for ydelser, der er omfattet af undtagelserne, er de værd at sætte sig ind i. I dette afsnit fra SKATs juridiske vejledning kan man læse de områder, hvor der gælder særregler ved salg til afgiftspligtige personer i andre lande: http://skat.dk/display.aspx?oId=1973304&vId=205780

Fortsat god week-end og vh
Lars

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:
altid skal leveres momsfrit hvis kunden er udenlandsk, og altid med dansk moms, hvis kunden er dansk

Jeg venter spændt på at høre udfaldet. I mit syn så kunne det hele jo klares ved at trådstarter beder sin leverandør om en kreditnota for the udførte arbejde.

Ydelsen som har fundet sted skaber jo ikke omsætning men snarere en reduktion i omkostningerne. Eller er det mig der har misforstået noget?

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

formentligt ikke - jeg forstår bare ikke lige problemet. Hvad er problemet for den danske virksomhed der har maskinen stående og har fået den repareret - hvis der er dansk moms?- De kan da vel trække den fra - er det et likvid problem eller hvordan - eller har trådstarter en fast pris som han ikke kan tillægge moms - men hvor skulle konflikten ligge - moms kan vel altid trækkes fra for modtageren og er en tilsvarende ekstra for den der udsteder og lige holder momsen til den skal afleveres -?? og ? Alt her er vel B2BBig Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Møn (Sydsjælland)
Tilmeldt 20. Feb 11
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Blander mig lige kort...

Som jeg forstår sagen skal det danske firma udføre en garantireparation for det polske firma som har leveret en maskine til en kunde i DK. Jeg tror derfor ikke der er moms på, da det polske firma jo ikke kan få refunderet den danske moms i polen.

Vi udførte noget arbejde på en elbil for en norsk kunde som havde købt bilen her i DK og den havde ikke forladt landet inden vi udførte arbejdet. Iflg skat skulle vi ikke opkræve den danske moms.

men spændende hvad Rasmus vender tilbage med....

Venlige Amino hilsner

Søren

Tilmeldt 13. Aug 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har talt med SKAT, som ikke er helt sikker selv (!). De vil have vi skriver et brev, så vi kan få skriftligt svar og dermed forholde os til det pga den usikkerhed de selv havde omkring hvad der var rigtigt eller forkert. Det de sagde var dog, at hvis maskinen ikke var installeret hos en kunde, men stadig stod på vores lager, så skulle vi ikke tillægge moms på prisen. Vi skulle blot notere "REVERSE CHARGE" på faktura og sørge for at VAT nummeret på det polske firma var korrekt. Så var det op til det polske firma at klare deres med momsen. Men hvis maskinen VAR installeret i et dansk hjem, så kunne det godt være der skulle moms på... men det var de meget usikre på. Blev kastet lidt rundt og fik ingen entydige svar... 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46520
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan sagtens følge det med at hvis det var polakkens maskine der stod på dit lager, så var det uden moms - det er netop når den står ude i en dansk produktion og producerer momspligtige produkter - men underligt at du skal kastes rundt. Det er vigtigt, hvis du vil ha det skriftlige svar, at du er superklar i spørgsmålet, Helt klart definer hvor maskinen rent praktisk står - hvem der ejer den - og om den producerer ting for den danske producent

Hører stadigt gerne hvis du kommer langt nok

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Dejligt at høre at jeg ikke er helt væk.

Bliver godt når du får noget på skrift. Lyder somom du har talt med nogen der ved noget men dog ikke er helt sikre.

Når de svarer dig skriftligt så fanger bordet jo, derfor som Cookie skriver vær meget omhyggelig hvordan du stiller dit spm.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg prøver lige at indsætte et par linier, kopieret fra SKAT (jeg har tidligere lagt linket in i tråden).

-----------------------------------

Oversigt over de to hovedregler

Fra 1. januar 2010 er der to hovedregler for fastlæggelse af leveringsstedet for ydelser:

  • Hovedregel 1: Ved leverancer til afgiftspligtige personer (Business to business / B2B) er leveringsstedet kundens etableringssted. Se ML § 16, stk. 1. Se afsnit D.A.6.2.4.
  • Hovedregel 2: Ved leverancer til ikke-afgiftspligtige personer (Business to consumer / B2C) er leveringsstedet leverandørens hjemsted. Se ML § 16, stk. 4. Se afsnit D.A.6.2.5.

-----------------------------------

Ud fra hovedreglen, så er leveringsstedet ved BtB kundens hjemsted. I dette tilfælde hermed Polen. Der er så nogle særregler, som evt. kan flytte leveringsstedet til Danmark.

Læs http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1973263&chk=205780#1973264

og http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1973279&chk=205780#pos (for BtB)

Heraf ser jeg, at det mest relevante i dette tilfælde må være afsnittet om arbejdskraft, hvis den polske virksomhed havde haft mulighed (adgang) til at udføre arbejdet selv.

Læs http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1973298&chk=205780#pos

Her mener jeg, at vi skal have fat i denne sætning (kopieret fra SKAT):

--------------------------

Hvilke ydelser udgør ikke "arbejdskraft"?

Arbejdsydelser, som en virksomheds personale udfører i henhold til en kontrakt om levering af bestemte ydelser, er ikke "levering af arbejdskraft".

Leveringsstedet for disse ydelser skal fastlægges afhængigt af ydelsens art i henhold til de øvrige leveringsstedsbestemmelser.

--------------------------

Da der her henvises til "de øvrige leveringsbestemmelser", må det henføre til hovedreglen, og da hovedreglen siger, at den polske virksomhed kan købe ydelsen under reglerne om Reverse Charge, så kan jeg ikke se andet, end at det må være gældende i denne sag.

Så min holdning til et svar til trådstarter er:

Send en alm. regning, hvor du ikke tillægger moms, men sikrer dig, at køber har et gyldigt momsnummer (jf. reglerne om reverse charge).

 

Side 3 ud af 4 (40 indlæg)