Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål til bogføring, moms og fradrag - opstart af webshop

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Brier Larsen:

Da egentlig en god ide, med dropbox :-D

men huske endelig at lave kopi

Jeg har faktisk en del kunder, som anvender Dropbox, og det er et ganske udmærket værktøj til at holde styr på dokumenterne.

Det gode er netop, at man både har en kopi på computeren og i Dropbox, og dermed har meget stor sikkerhed for, at man altid kan genskabe regnskabet, i tilfælde af nedbrud på harddisken eller andre ulyksagligheder, som kunne ramme iværksætterens computer.

 

Tilmeldt 29. Dec 07
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg benytter også Dropbox til div. ting jeg skal tilgå flere steder fra, men lovligheden i at opbevare kundeoplysninger (som en faktura vel er) vil jeg godt stille mig lidt tvivlende overfor.

Jeg tænker at udenlandske servere, udenlandske love og Dropbox egne regler kan komme i clinch med Dansk lovgivning og eks. det man skriver om opbevaring af kundeoplysninger på sin webshop.

Jeg har dog ikke læst alt det med småt i forbindelse med min brug af dropbox, så det er bare en formodning/tanke.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Sep 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de gode svar. Det er jo tilsyneladende en større videnskab :-) Sat på spidsen (og måske simplificeret lidt?) mht. privat og erhvervsmæssig brug nedenfor. Korrekt forstået?

1. Computer, printer, telefoni og internet: 100% fradrag for prisen eksl. moms og fordeling af moms mellem privat og erhverv. Eksempel: Indkøbes computer til 10.000 kr. inkl. moms. Fradrag på 8.000 i virksomhedens regnskab samt 50/50 fordeling af momsen, altså 1.000 minus i momsopgørelse.

2. Indkøb af andre driftsmidler: Fordeling af prisen eksl. moms mellem privat og erhverv samt ingen momsfradrag. Eksempel: Indløbes kontorstol til 1000 kr. inkl. moms. 50/50 fordeling af de 800 (pris eksl. moms), dvs. fradrag på 400 i virksomhedens regnskab. "privat betaling af momsen" på 200.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppe Kollerup:
. Er det lovligt at samle flere webshop salg under én post i regnskabsprogrammet? Eksempelvis en post kaldet "webshop salg oktober, ordre 1123-1187" som jeg dermed sagtens ville kunne dokumentere med fakturaerne fra shoppen.

Jeg vil ikke tage stilling til lovligheden af det. Jeg tror ikke der er det store problem. Men fra et økonomistyrings perspektiv så synes jeg ikke at det er smart det du har gang i.

Jeg ser tit at folk undervurderer informationsbehovet når virksomden er lille. Når man så vokser så ærgrer man sig over at man ikke fik sat systemerne rigtigt op.

Jeg mener at du får problemer med at analysere dine tal hvis du kun får totaler med over. Så det er nok værd at få styr på inden der kommer for mange transaktioner.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Sep 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Møller:

Jeg vil ikke tage stilling til lovligheden af det. Jeg tror ikke der er det store problem. Men fra et økonomistyrings perspektiv så synes jeg ikke at det er smart det du har gang i.

Jeg ser tit at folk undervurderer informationsbehovet når virksomden er lille. Når man så vokser så ærgrer man sig over at man ikke fik sat systemerne rigtigt op.

Jeg mener at du får problemer med at analysere dine tal hvis du kun får totaler med over. Så det er nok værd at få styr på inden der kommer for mange transaktioner.

Hej Claus. Tak for dit svar.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke helt kan se fidusen i at kopiere informationer over fra mit online webshop system. Jeg vil jo kunne analysere mine enkelte ordrer direkte i systemet (og oven i købet hive dem ud som csv-fil evt.), og jeg kan samtidig automatisk udsende opkrævninger på ikke-betalte ordrer. Kan du uddybe, hvornår jeg ville få gavn af at have informationerne i regnskabsprogrammet? Jeg kan, som sagt, stadig ikke se det smarte i at gøre det - heller ikke ved mange transaktioner :-)

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har alle kostpriser, fragt etc i dit webshop system så har du ret.

Ellers kan du jo ikke se detaljeret regnskab og profitabilitet pr varegruppe etc.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Sep 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Fair nok, tak for svar.

Bonus spørgsmål (tænkte at en ny tråd ville være overkill):
Kan min iPhone indkøbt max 1 måned før virksomhedsstart trækkes fra? Eller blot en andel af den? Den anvendes jo både privat og til virksomhed. Har læst mig frem til at selve abonnementet desværre ikke kan trækkes fra, selvom der også er opkald i forbindelse med drift.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeppe Kollerup:

Kan min iPhone indkøbt max 1 måned før virksomhedsstart trækkes fra? Eller blot en andel af den? Den anvendes jo både privat og til virksomhed.

Ja, men du vil blive beskattet af fri telefon med skatten af 2.500 kr. årligt. Momsen fordeles imellem forbruget erhverv/privat, mens resten fradrages i firmaet.

Jeppe Kollerup:

Har læst mig frem til at selve abonnementet desværre ikke kan trækkes fra, selvom der også er opkald i forbindelse med drift.

Ok, det var en dårlig kilde du har læst. Du kan godt fradrage både abonnement og drift i virksomheden.

Du kommer dog til at betale skat af fri telefon (se ovenfor).

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Sep 08
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Super, tak for svar.

Det vil ikke skabe problemer, at mobilen er købt før virksomhedens startdato?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg læser dit indlæg er telefonen købt til brug i firmaet, ca 1 måned før reel opstart, og i så fald er der ingen problemer.

 

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)