Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtage firma...hjælp....

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Oct 12
Indlæg ialt: 17
Fra  CityShoppen.dk Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Min moder startede sidste år et lilla firma med køb og salg via nettet. Det blev ikke momsregistreret, da det bare var hobby og omsætningen ikke var det vilde. I år har omsætningen så taget fart og vi er kommet over de gyldne 50.000 kroner. Nu skal jeg overtage/købe virksomheden, men skal vi først ændre firmaet til et moms-pligtig eller kan det vente til jeg overtager? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - du kan ikke overtage som sådan din mors firma. Du kan overtage aktiver og goodwill mod at købe det ud - der er skattekonsekvenser i skal ha med i billedet. Din mors er hendes ejendom - skattemæssigt - helt personligt eller som CVR - og den slags kan man ikke overlade samlet, men derimod sæger aktiver osv fra.

Hvis man ikke momsregistrerer sig, og alligevel omsætter for over 50.000 kr på under 12 lbd måneder -så vil det normalt ha alvorlige konsekvenser.

Når man overskrider de 50.000 kr - så vil man være momspligtig også over de første 50.000 kr hvor man jo ikke har opkrævet det, så det er en dyr regel at overse . Man SKAL registrere sig hvis man FORVENTER at overskide 50.000 og kan sagtens registrer sig inden, men det er dyrt at vente og så overskride-  Kontakt en revisor der kan hjælpe jer, vores svar vil ikke række ud fra det du oplyser

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 25. Jan 09
Indlæg ialt: 114
Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Da de ikke er momsregistreret, kan de så ikke sige det er deres fælles fortagende, og derved opnå så vidt jeg ved er det 50.000 kr pr "medejer", så er man to er det altså 100.000 kr? inden man skal momsregistreres? måske tager jeg helt fejl. Synes bare jeg hørte det fra økonomi studiet.

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Nikolaj:
Da de ikke er momsregistreret, kan de så ikke sige det er deres fælles fortagende, og derved opnå så vidt jeg ved er det 50.000 kr pr "medejer", så er man to er det altså 100.000 kr? inden man skal momsregistreres? måske tager jeg helt fejl. Synes bare jeg hørte det fra økonomi studiet.
Ville være meget nyt for mig - men hvis mor ikke har nået 50.000 grænsen og så stopper - og datter køber aktiver og goodwill eller andet og kører videre-så burde mor jo ikke har nået 50.000 - men lad os ikke rode os ind i kreativitet for et skifte på den led - MEN jeg har aldrig hørt om en familie rabat på et personligt selskab som jo netop ER personligt = en person - så 50.000 kr og ikke 100.000 kr for en lille familie og 150.000 for en med 3Big Smile no way  - eneste måde at være medejer personligt, er I/S og det giver ikke en sådan rabat

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Man kunne overveje om gavereglerne mellem nærtstående ikke kan bruges i dette tilfælde.

Tilmeldt 24. Oct 12
Indlæg ialt: 17
Fra  CityShoppen.dk Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, 
Tusind tak for alle input.
Vi overvejer selvfølgelig helt at lukke - da mor ikke ønsker butikken længere, jeg kan så opkøbe lageret og drive virksomhed i mit eget navn.

I dette tilfælde - hvis jeg opkøber pr. 01.11.12 - så når jeg ikke de 50.000 kroner i omsætning før til foråret næste år - hvad er så smartest for mig, at starte med at drive den i mit CPR.nr. eller lade mig CVR og momsregistreres med det samme? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Alene forventningen om at nå en omsætning inden for 12 måneder på mere end 50.000 kr., er nok til at du skal momsregistreres.

Tilmeldt 24. Oct 12
Indlæg ialt: 17
Fra  CityShoppen.dk Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Super...så kalenderåret har intet at sige i denne sammenhæng?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46487
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Nix det er både for din mor og dig - 12 måneder efter hinanden , helt uanset hvornår de starter som er grænsen - og hvis du når det i foråret næste år, skal du uden tvivl CVR og momsregistrere dig

god vind

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Oct 12
Indlæg ialt: 17
Fra  CityShoppen.dk Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak! :-)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)