Hej Ronnie.
Den finske hjerneforsker Matti Bergstrøm mener i modsætning til Jer at der faktisk er ved at være for lidt fokus på det æstetiske i uddannelsen, og de steder hvor børnene kan undersøge, lege og finde mening. Jeg mener selv at det i mindre grad handler om nye fag eller gamle fag, men om at hele systemet har en forældet holdning til viden og børn. De ser viden som noget det skal komme fra voksen til barnet. Hvad med at lærer børnene selv at finde sin viden, at sætte den i spil, og kombinerer den med den viden barnet allerede har.
Og så mangler der i allerhøjeste grad fokus på de personlige aspekter af at være studerende. Eleverne bedømmes ud fra deres faglige niveau, og mange elever tabes derfor på gulvet, da de ikke føler de har evnerne til at opnå lærens anerkendelse. Deres eneste mulighed bliver så at påtage sig rollen som klovnen, eller ham der altid laver ballade. Ingen af disse rolle hjælper eleven til at blive bedre i skolen. Det disse børn mangler er arenaer hvor deres kompetencer kan komme i spil, hvor de kan føle sig anerkendte, og hvor man ud fra deres styrker kan arbejde med indlæring af den nødvendige kunnen.
Jeg vil anbefale Jer at læse Matti Bergstrøms Den Sidste Slave, og evt. den mere dybdegående Neuropædagogik. Hvor han prøver at komme med forslag til hvad folkeskolen fejler set ud fra en hjerneforskers synspunkt, og den nuværende viden om hjernens udvikling.
Jeg har endnu til gode at se en innovationsundervisning som faktisk skaber mere innovation, men det kan bare være mig der har været i de forkerte klasser. Det der i mine øjne skaber innovation er selvtillid, og at skolen tør give eleverne troen på at deres viden kan være lige så god som lærens, og at de kan gøre en forskel.
Angående niveaudeling har jeg selv gået i niveauopdelte klasser på efterskole, og det var guld værd. Men jeg mener at det kræver et vist aldersniveau, ligesom man skal være opmærksom på at det samtidigt modarbejder oparbejdelsen af et stærkt socialt klassefællesskab. I bogen Samarbejde i skolen, fremhæves netop et godt socialt miljø som den måske mest afgørende faktor for at viden huskes, og eleverne får et godt udbytte af undervisningen.