Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folkeskolen skal forbedres NU! Kom med forslag

Side 1 ud af 6 (58 indlæg)
Fra Billund
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Den danske folkeskole er blandt de dyreste i verden, og så skulle man tro at den var blandt de bedste, men nej. Derfor mener jeg at vi må handle nu, og jeg håber derfor på at vi kan få gang i en god debat herinde om hvordan vi får en bedre folkeskole.

Kom med alle forslag innovation i 5. klasse, væk med kristendom eller hvad det nu kunne være. 

- Ronnie Gejl

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12665
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Det vigitigste emne må da være lærernes manglede faglige kundskaber.  Det er ganske simpelt alt for dårligt uddannet i de fag de underviser I.  I mange andre lande bruger man faktisk universitetsuddannede lærere. 

 

Ravn 

Tilmeldt 6. Sep 09
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror en kreativ undervisning kunne bidrage til helheden af elevernes læring. Sjove redskaber og moderne teknologi.

Det er ikke emre end 2 år siden jeg gik i folkeskole og det jeg husker derfra var dårlige computer som tog en halvtime at starte op, gammeldags læring og kedelig undervisning. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Ronnie Gejl:

Den danske folkeskole er blandt de dyreste i verden, og så skulle man tro at den var blandt de bedste, men nej. Derfor mener jeg at vi må handle nu, og jeg håber derfor på at vi kan få gang i en god debat herinde om hvordan vi får en bedre folkeskole.

Kom med alle forslag innovation i 5. klasse, væk med kristendom eller hvad det nu kunne være. 

- Ronnie Gejl

Hej,

Den gange jeg gik i folkeskole der var der 2 ting som der pisset mig af.

1. Pcer der tog 160år om og start op.

2. Mega hård stole og sit på. Det var så slemet at man hade mega ondt i ryggen og i numsen når man fik fri da klokken var 15.

Så var der også så mange andre små ting men det de 2 ting som der pisset mig og mange af dem jeg gik i klasse med af.

Hilsen Mike Nielsen 

Fra Billund
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Indtil videre har jeg og en ven fundet frem til følgende:

Læreruddannelsen skal forlænges til en kandidatuddannelse.

Børnene skal belønnes med materielle goder i de mindre klasser.

Der skal være flere projekter, så børn i en tidlig alder kan lære at arbejde seriøs og fokuseres med et bestemt emne.

Karakter skal indføres i de mindre klasser, så forældre og lærere har større muligheder for at hjælpe eleverne.

Gode fataliteter!

Eventuelt niveauopdeling klasserne.

Fjerne "ligegyldige" fag f.eks.: Religion, sløjd, hjemkundskab, håndarbejde, etc..

Tilføje nye fag f.eks.: Innovation, science, økonomihistorie, teknologihistorie.

De naturvidenskablige fag skal indføres tidligere i skolegangen.

Kom meget gerne med respons til vores forslag, specielt det med niveauopdelingen! :)

Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronnie
Det faglige niveau skal løftes. Lærere skal være dygtigere og bedre uddannet.
Innovation skal helt klart ind i de tidligere klasser og alle unge skal have alt den hjælp og guides, som de har behov for.
Jeg har startet iværksættermagasinet Start Op og det er faktisk planen at dette også i fremtiden skal være tilgængeligt i folkeskolen og andre skoler og ikke kun nuværende innovative linjer på universiteterne. 
Vi vil være med til at øge succes raten med at lykkes som iværksætter i Danmark.
Du kan læse og tilmelde dig magasinet her. Det er ganske GRATIS.  
www.startopmagasinet.dk 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ryd lortet !

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 867
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ronnie.

Den finske hjerneforsker Matti Bergstrøm mener i modsætning til Jer at der faktisk er ved at være for lidt fokus på det æstetiske i uddannelsen, og de steder hvor børnene kan undersøge, lege og finde mening. Jeg mener selv at det i mindre grad handler om nye fag eller gamle fag, men om at hele systemet har en forældet holdning til viden og børn. De ser viden som noget det skal komme fra voksen til barnet. Hvad med at lærer børnene selv at finde sin viden, at sætte den i spil, og kombinerer den med den viden barnet allerede har.

Og så mangler der i allerhøjeste grad fokus på de personlige aspekter af at være studerende. Eleverne bedømmes ud fra deres faglige niveau, og mange elever tabes derfor på gulvet, da de ikke føler de har evnerne til at opnå lærens anerkendelse. Deres eneste mulighed bliver så at påtage sig rollen som klovnen, eller ham der altid laver ballade. Ingen af disse rolle hjælper eleven til at blive bedre i skolen. Det disse børn mangler er arenaer hvor deres kompetencer kan komme i spil, hvor de kan føle sig anerkendte, og hvor man ud fra deres styrker kan arbejde med indlæring af den nødvendige kunnen.

Jeg vil anbefale Jer at læse Matti Bergstrøms Den Sidste Slave, og evt. den mere dybdegående Neuropædagogik. Hvor han prøver at komme med forslag til hvad folkeskolen fejler set ud fra en hjerneforskers synspunkt, og den nuværende viden om hjernens udvikling.

Jeg har endnu til gode at se en innovationsundervisning som faktisk skaber mere innovation, men det kan bare være mig der har været i de forkerte klasser. Det der i mine øjne skaber innovation er selvtillid, og at skolen tør give eleverne troen på at deres viden kan være lige så god som lærens, og at de kan gøre en forskel.

Angående niveaudeling har jeg selv gået i niveauopdelte klasser på efterskole, og det var guld værd. Men jeg mener at det kræver et vist aldersniveau, ligesom man skal være opmærksom på at det samtidigt modarbejder oparbejdelsen af et stærkt socialt klassefællesskab. I bogen Samarbejde i skolen, fremhæves netop et godt socialt miljø som den måske mest afgørende faktor for at viden huskes, og eleverne får et godt udbytte af undervisningen.

Fra Billund
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 526
Skrevet kl. 12:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil læse lidt på ham Matti med det samme.

Tilmeldt 15. Aug 12
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:

Ryd lortet !

Jeg tvivler på, at det vil løse problemet med de dalende færdigheder gennem de sidste 10 år ;)

Jeg går selv i skole lige nu og et af de større problemer er helt klart at eleverne ikke gider tage skolen seriøst... Hvis lærerne på en eller anden måde kunne få deres autoritet lidt tilbage igen, ville det helt klart hæve gennemsnittet for danske elever...

En anden ting jeg tror ville virke er skole til klokken 16, så man kunne have flere fag på en dag!

Side 1 ud af 6 (58 indlæg)