Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg gøre med mit overskud?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige det scenarie du stiller op der er jo præcist det samme som sker når man opererer i selskab.

Lønudbetalinger fra selskabet kan sidestilles med overskud i virksomhedsordningen som ikke opspares. 

Hævning af tidligere års opsparede overskud kan sidestilles med udbytteudlodning. Der er betalt 25% acontoskat via den allerede betalte selskabskat. Den resterende del beskattes når det tages ud som udbytte og som  aktieindkomst med nogle satser som gør at den samlede beskatning bliver den samme som i dit eksempel. Den samlede beskatning i selskabet og hos personen ved udbytteudlodning svarer således stort set til det der svares skat af via en virksomhedsordning  

Men ja der er mulighed for mere fleksibel optimering via en virksomhedsordning fordi det sker i form af dispositioner på selvangivelsestidspunktet hvor optimeringen i et selskab skal ske via lønudbetaling og udbytte inden regnskabsårets udløb.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46526
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Men ja der er mulighed for mere fleksibel optimering via en virksomhedsordning fordi det sker i form af dispositioner på selvangivelsestidspunktet hvor optimeringen i et selskab skal ske via lønudbetaling og udbytte inden regnskabsårets udløb.

lige præcis (i selskabet kan det være et problem da udbytte jo kan ha en ikke uvæsentlig del oppe i 42% og demed være dyrere)

Så er der den væsentlige krølle, at vor mand ikke har ApS men har personlig virksomhed og at Nextman derfor svarede ham totalt fornuftigt, som alle vi andre, at han - hvis topskatten var et problem, skulle drive i VSO form.

Der kan være andre grunde-  specielt ønske om begrænset ansvar, til ex at ændre til ApS men det handler tråden ikke om den handler om en mand der ryger i topskat med sin personlige virksomhed og kan undgå den med VSO (som så har sine egne krav til førelsen af selskab/regnskab men det er en anden tråd)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

"Vores mand" skriver jo at han har et ApS og der bliver talt om løn og udbytte Angel

Prøv at lave et regnestykke med 100 kr. hvoraf der svares 25% selskabsskat eller virksomhedsskat. Udbytte der hæves til 27% skat svarer til at et opsparet overskud kan holdes indenfor topskattegrænsen. 42% udbytteskat svarer til at opsparet overskud udløser topskat.

Jeg er helt enig i at det er andre grunde der bør begrunde et valg af selskab men selskabsløsningen indeholder faktisk den fordel at "vores mand" via et selskab udover løn op til topskattegrænsen kan få udbytte ud op til grænsen uden at det beskattes hårdere. Det kan han ikke i en virksomhedsordning.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46526
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Prøv at lave et regnestykke med 100 kr. hvoraf der svares 25% selskabsskat eller virksomhedsskat. Udbytte der hæves til 27% skat svarer til at et opsparet overskud kan holdes indenfor topskattegrænsen. 42% udbytteskat svarer til at opsparet overskud udløser topskat.
Den del er vi 100% enige i - forskellen er at ved VSO kan man styre og hele tiden tage op til topskat - og ikke komme op i topskat - i ApS - som tilfælde jeg kender:

år 1 - overskud 700.000 - hæver op til topskat CA 423.800 inkl am (ikke checket præcise grænse) Rest 260.000 videre til næste år - som ikke giver mere end 30.000 kr til lønnen (mange selskaber laver ting de svinger meget - ex film selskaber :)) - nu står vi så med 30.000 i løn og de 260.000 kan nu bare hæves som udbytte hvor en meget stor den vil være til 42% og dermed topskat.

Ellers helt enig - det er jo skabt for at der skal være så stor symmetri som muligt i skattesystemet - og mit svar oprindeligt var jo også ApS baseret - hæv alt du kan op til topskat - lad resten stå til næste år og tag op til 42% grænsen i udbytte for dig selv (og det samme for din ægtefælle), og det må vel være hovedreglen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig. ApS'et kræver at man laver optimeringen ultimo året og er derved mere omstændig selvom han som udgangspunkt selv kan bestemme hvad han vil tage ud i løn. Big Smile Der vil de fleste som har indtjeningen til det vælge at lade sig udbetale ca. 35.000 månedligt i løn (og 38.000 for 2013) hvorved de får en lønindkomst lige under topskattegrænsen. Den skal så justeres med fradrag for pensionsordninger, fri bil m.v.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Mesinge
Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 75
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg ville lade pengene stå i selskabet og nøjes med at betale de 25% i selskabsskat så har du mere kapital til senere brug. Det er surt at skulle invester penge af egen lomme som der er svaret personlig skat af, eller for lånte penge.

Nu kender jeg ikke din personlige økonomi og om du virkelig har behov for pengene så jeg har taget udgangspunkt i din overskriff??

 

Lars

 

Salg Af Ingeniørtimer til Mindre og mellemstore Produktionsvirksomheder

www.schantz-engineering.com

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer jo helt an på hans fremtidshorisonter. Hvis han forventer at have store overskud vil det langsigtet set være dumt ikke at udnytte muligheden for at tage udbytte ud til de 27%. Har selskabet efterfølgende behov for kapital kan han jo tilføre selskabet midler over en mellemregning (lån til selskabet).  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)