Det skal følge årsregnskabsloven https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=136726 men sid ikke hele dagen over det link Det vigtige er, at i regnskabet er alle indtægter og udgifter UDEN moms hvis du har selskab, og med moms på udgiftssiden hvis du ikke har selskab. Du har kun ting du er sikker på er firmarelateret som indtægter og udgifter med. Man skal kunne følge alle transaktionsspor (fint ord ikke?) Det betyder f.eks. at hvis du betaler xxx kr til yyy, så kan man se, at du har en udgift på xxx kr i driften (den går fra dit resultat) OG man kan i status se, at de bankonto bliver præcis det tal fattigere. Samme med indtægter, man kan se, at du fakturere Petersen 1000 kr, og man kan se at din bank bliver 1000 kr rigere Optimalt skaffer du dig et bogføringsprogram der mere eller mindre tvinger dig til at få det spor korrekt - eller du får en ekstern der kan bogføre, til at lave tingene for dig (behøver ikke at være voldsomt dyrt) og du sender bare alle bilag en gang om måneden i scan - eller - du fører det i excel og tager så en risiko for, at du alligevel måske ikke får alt korrekt, og kan ha svært ved at lave det der fine transaktionsspor Du skal ikke indsende det noget sted. Du skal bruge det til selvangivelsen. HVIS man har registret firma, så i den udvidede selvangivelse rubrik 111 og frem, og hvis ikke, så i rubrik 20 (med mindre man bliver betalt honorar som udbetaleren skal indberette til skat selv, for så er det rubrik 12. Du skal gemme det sammen med dine bilag og hvis skat får lyst til at se det, kan de kræve det indsendt, eller komme ud til dig og se på tingene Du har som jeg husker det ikke selskab, og så er momsen jo ikke et problem, den er bare en udgift og du har ikke ret til at lægge moms på dine indtægter. vh |
Hvis vi nu går ned i mit eksempel igen:
Jeg har en blog, hvor jeg modtager adsense-indtægter. Jeg regner ikke med at have nogen udgifter overhovedet i forbindelse med min blog(Det er er blogger-blog og derfor gratis).
Skal jeg virkelig have nogen til at lave et regnskab for mig (regner bestemt ikke med at mine adsense-indtægter overstiger 5.000 kr.) eller er det nok hvis jeg bare gemmer det jeg modtager fra google i forbindelse med adsense-indtægter og anfører det i rubrik 20?
På forhånd tak for svaret :-)