Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Befordringsgodtgørelse

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Bramming
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 25
Fra  Ida Guldborg Skrevet kl. 14:30
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med at jeg læste et andet indlæg her på Amino, stod der at man ikke må udbetale kørselsfradrag til sig selv.

Er der nogen der kan hjælpe mig her?

Min veninde og jeg ejer fælles en virksomhed der pga branchen (kunstnerisk virke) ikke er momsregistreret. Vi opgiver det derfor som en B indkomst med 50/50 til hver.

Men vi kører det som en ganske alm virksomhed med indtægter og udgifter osv.

Nu har jeg så lige læst at virksomhedsejere ikke må udbetale befordringsgodtgørelse til sig selv når man ingen ansatte her.

Kan det virkelig være rigtigt? Vi bruger vores private biler og får udfra et udførligt kørselsregnskab udbetalt den høje km. takst på kr. 3,80 pr. kørt km indtil 20.000 km pr person pr år.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

idaguldborg:
Vi bruger vores private biler og får udfra et udførligt kørselsregnskab udbetalt den høje km. takst på kr. 3,80 pr. kørt km indtil 20.000 km pr person pr år.

I får vel ikke beløbet udbetalt? Trækker I det ikke bare fra i skat? Det er i hvert fald mit bedste bud. Tag evt. fat i Cookie eller Martin. De ved den slags :-)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

idaguldborg:

Min veninde og jeg ejer fælles en virksomhed der pga branchen (kunstnerisk virke) ikke er momsregistreret. Vi opgiver det derfor som en B indkomst med 50/50 til hver.

Er der tale om, at I har et ApS, A/S, et I/S, eller noget helt fjerde?

Hvis der er tale om et ApS eller A/S, så skal I også være lønmodtagere i selskabet, for at I kan udbetale kørsel til jer selv. Kørslen vil i så fald udbetales sammen med lønnen.

Hvis I driver et I/S, så er der ingen problemer. Så aflønnes og beskattes I af virksomhedens overskud, og i den forbindelse har I fradraget kørslen inden da.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det er svaret. Det er helt korrekt hvad du har set men nøgleordet er udbetaling og angivelse af kørselsgodtgørelse hvilket kun kan gøres overfor lønmodtagere. Selvstændige erhvervsdrivende kan i stedet fratrække et beløb opgjort efter disse satser direkte i virksomhedens overskud.   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Bramming
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 25
Fra  Ida Guldborg Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo vi udbetaler det fra vores virksomhedskonto for at udnytte skattefradraget.

Hvis vi bare trækker det fra på selvangivelsen udnytter vi jo ikke skattefradraget fuldt ud.

Fra Bramming
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 25
Fra  Ida Guldborg Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er hverken det ene eller det andet!

Da vi i sin tid rådførte os med skat fik vi at vide vi bare kunne indberette det som b-indkomst og ikke oprette et selskab men at vi kunne bruge virksomhedsreglerne.

Så vi udbetaler løn til os selv engang imellem og også kørselsgodtgørelse.

Fra Bramming
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 25
Fra  Ida Guldborg Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Ps. Vi opfylder betingelserne for at drive virksomhed

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig Ida. I udbetaler godtgørelsen men I udbetaler jo ikke godtgørelsen på en lønseddel ligesom mam gør det med lønmodtagere (ja det håber jeg da ikke at I gør). I fratrækker godtgørelsen i virksomheden og kan så udbetale jer selv godtgørelse uden at det betragtes som en hævning i virksomheden.

Hvis I har fået det "råd" fra Skat så er det et dårligt råd I har fået. På den måde bliver I jo bruttobeskattet af indtægterne uden fradrag for de udgifter der er forbundet med det. I praksis kan man godt lave et nettooverskud men det er ikke korrekt at gøre det på den måde.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46499
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

idaguldborg:

Da vi i sin tid rådførte os med skat fik vi at vide vi bare kunne indberette det som b-indkomst og ikke oprette et selskab men at vi kunne bruge virksomhedsreglerne.

Så vi udbetaler løn til os selv engang imellem og også kørselsgodtgørelse.

Lyder ikke som et nødvendigvis godt råd fra skat selv om det lovligt kan gøres sådan, og I kan optræde som selskab og føre regnskab som I har fået at vide, men om det er det optimale er jeg ikke sikker på - når I ikke har moms, har det dog nok ikke stor betydning.

I alle fald, I kan sagtens bare føre regnskab , indtægter minus udgifter og opgive det i rubrik 12 (mener jeg det er) hvorefter i betaler skat og am bidrag af overskud/indtægt (husk begge at forskudsregistrere)

Bil trækkes fra som en udgift med 3,82 efter kørebog - og kan så hæves uden skattekonsekvens - flyttes i princip over i mellemregningen i selskabet som I kan hæve fra.

Den med at i udbetaler løn til jer selv forstår jeg ikke helt. I laver regnskab over alt, inkl kørsel og får indtægter minus reelle udgifter = overskud, som I opgiver og skatter af. Hvad I derudover hæver til jeg selv, som du vel kalder løn, har intet med skatten at gøre og trækkes ikke fra som udgift i jeres "firma-indtægt" - I skatter af overskud, og hvad I ellers bruger af penge må I selv om og det skal skat ikke blandes ind i, det er jo jeres egne penge, bare i skatter af overskuddet korrekt.

Det kunne lyde som om I skulle finde en (herinde f.eks:) som mod betaling lige fik jeres opsætning rigtig, inden I får rodet det sammen så det bliver besværligt. Hvis I skriver i vil ha en sådan, er der sikkert nogen der reagerer (ikke jeg men andre)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Bramming
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 25
Fra  Ida Guldborg Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke helt sikker på jeg ved hvad du mener mht bruttobeskatningen af indtægter uden fradrag for udgifter.

Rådet vi har fået fra skat er at indberette det som b-indkomst og ellers bruge virksomhedsreglerne da vi opfylder kravene hertil. Det var det jeg mente. Mht. virksomhedsreglerne står der tydeligt at når man laver sit regnskab trækker man udgifter fra indtægter og når frem til et nettoresultat.

Mht kørselsfradraget har du fuldstændig ret - vi udbetaler dem og fratrækker godtgørelsen i virksomheden.

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)