Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forskellen mellem det offentlige og private ;)

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nogen føler sig nok truffet.... Nu skriver du systemer, altså sådan a la rejsekort systemet, patient journal systemet, DSB´s system til indkøb af nye tog, politiets nye rapport system (nå nej...det er vist ikke aktualt længere), men (jeg sidder med en formodning om at det kun er toppen af isbjerget) systemer kendetegnes vel ved "metoder til sikre en rationel og så fejlfri arbejdsgang som muligt", så at i visse tilfælde kan vel sætte spørgsmåltegn ved disse offentliges systemers eksistens i det hele taget? Nå, jeg holder inde, jeg vil ikke have sure selvretfærdige mails, det er snart jul og gider ikke få spoleret humøret... God jul.   

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Ha ha ha

Altid aktuel joke, desværre, intet nyt under de offentlige faner.

De bedste julehilsener

Finn

Fra odense
Tilmeldt 27. Jan 10
Indlæg ialt: 359
Fra  waterevents.dk Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har desværre også oplevet ved selvsyn at ovennævnte er sandt.

uden at dømme alle offentlige ansatte så ER det desværre heller ikke kun systemerne der er helt ude i skoven, de ansattes tempo og arbejdsmoral er også i den lave ende. Det var min egen også dengang jeg var offentlig ansat i min læretid.

jeg var ansat på en tekniske afdeling på et sygehus, som lærling, og lige så glad jeg var for at man "måtte" gå og hygge på jobbet, lige så meget kan jeg se i dag at det er forkasteligt at håndværkerne kunne gå og bruge timevis om dagen på at drikke kaffe og lave private ting på værkstederne i arbejdstiden.

og netop som man mente at produktiviteten skulle hæves, ja så ansatte man flere ledere og underledere til det resultat, at administrationen blev hævet, og produktiviteten forblev uændret pga mertid til ligegyldig dokumentation. (for ikke at snakke om leder-lønninger!)

problemet er i mine øjne at der ikke arbejdes ud fra budgetter og et mål om overskud. der skulle bare bruges tid, og laves de opgaver der blev stillet - uden krav.

- og sjovt nok var december altid den travleste måned om året. her skulle de forskellige afdelinger på sygehuset have skudt resten af deres bevilligede budgetter af, så de ikke ville blive skåret i til året efter. det resulterede i ligegyldige opgaver som udskift af hylder (der egentlig ikke fejlede noget) og lignende.

Kan du gå på vandet? www.waterevents.dk

Fra Aalborg
Tilmeldt 16. Jan 12
Indlæg ialt: 37
Fra  CIBIS - Fødevarerådgivning Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Som offentlig ansat kan jeg desværre sagtens set paraleller fra historien til min hverdag. 

Michael Thorborg:

og netop som man mente at produktiviteten skulle hæves, ja så ansatte man flere ledere og underledere til det resultat, at administrationen blev hævet, og produktiviteten forblev uændret pga mertid til ligegyldig dokumentation. (for ikke at snakke om leder-lønninger!)

problemet er i mine øjne at der ikke arbejdes ud fra budgetter og et mål om overskud. der skulle bare bruges tid, og laves de opgaver der blev stillet - uden krav.

Man har igennem en længere periode anvendt det der bliver kaldt "New public management" hvor man måler på alt, og standardiserer alle opgaver for at kunne udregne ressource forbrug mv. Ideen er sund nok, for vi er vel alle enige om vi skal have størst mulig effekt for vores skattekroner. Men langt hen ad vejen er udrulningen af de forfejlet da det netop har resulteret i en flere styrmænd for at måle, udregne og evaluere frem for nok mennesker til at ro båden...

Jeg tror den store gevinst er at hente ved et opgør med at offentlige ansættelser er sikre, så man som på enhver anden arbejdsplads kan fyres hvis man ikke passer sit arbejde. Der er mange gode offentligt ansatte (Mener jo selv jer er en af dem Smile), men der er helt sikkert også nogen der bare hæver deres løn med mindst mulig indsats... Det vil være sundt for hele Danmark, hvis de blev luget ud, eller de fattede alvoren og begyndte at passe deres arbejde. 

Cibis - Fødevarerådgivning - www.cibis.dk

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4214
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Ekman-Nielsen:
Jeg tror den store gevinst er at hente ved et opgør med at offentlige ansættelser er sikre, så man som på enhver anden arbejdsplads kan fyres hvis man ikke passer sit arbejde. Der er mange gode offentligt ansatte (Mener jo selv jer er en af dem Smile), men der er helt sikkert også nogen der bare hæver deres løn med mindst mulig indsats... Det vil være sundt for hele Danmark, hvis de blev luget ud, eller de fattede alvoren og begyndte at passe deres arbejde. 

JEPS Yes I forvejen har alt for mange job der inde (det offentlige) alt for store beskyttelser i deres job - tjenestemænd - tjenestemandslignende m.m.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

jeg er naturligvis også enig i, at sektoren er meget stor, og sikkert kan finde besparelser og naturligvis er der mange områder hvor man kan fise den af og i den grad plads til forbedringer (som de fleste andre steder) MEN, selv om artiklen jo absolut er sjov, så skal vi ikke bruge det sjove til bare at hænge de offentligt ansatte ud og klappe os selv på skuldrene for vores fremragende indsats for Danmark.

Jeg oplever heldigvis også mange dedikerede offentlige ansatte - sygeplejesker og pædagoger og andre - der hver dag kører for fuldt, for at gøre en god indsats - så alt andet lig TAK også til alle de offentligt ansatte som pukler for at ting fungerer - og god Jul også til dem.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Den offentlige virksomhed fyrede roeren på grund af det dårlige resultat, men udbetalte dog bonus til ledelsen i erkendelse af det store arbejde, som var blevet udført.

Dette afsnit passer jo så også på bankerne - men dem kan man selvfølgelig måske også kalde for offentlige efterhånden - eller i det mindste statsfinansieret. Smile

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu havde jeg jo sagt god jul... men jeg må altså lige kommentere på dit og Thorborgs indlæg, eller rettere præcesere, hvis nogen mener jeg generelt er ude med riven efter de offentlig ansatte, det er jeg på INGEN måde. Jeg er ude i samme ærinde som jer (tror jeg da), nemlig systemerne, og den måde der bliver arbejdet på i det offentlige og her generaliserer jeg gerne! Der er ufattelig meget uproduktiv tid, møder, skriven kontrol papirer og fanden og hans pumpestok, i forhold til den private sektor. Så egentlig tager jeg hatten af for mennesker der i det hele taget kan holde ud at arbejde med alle de systemer og den demoraliserende effekt det må have. At arbejde under det og alligevel kunne udføre et fornuftigt stykke arbejde, det må kræve sin M/K! Jeg kender flere offentlig ansatte, som var vældigt engagerede da de startede, men det er ligesom engagementet går fløjten efter et stykke tid, netop fordi organisationen er så belastet af kontrol, unødvendige mellemledere, ligegyldige møder osv osv, at man ikke rigtig gider engagerere sig voldsomt mere. Hvem gider danse med en der hele tiden træder en over tæerne?

Men jeg tror oprøret skal komme fra de offentligt ansatte selv og man da håbe, at i takt med at flere og flere føler sig trådt på af "systemet", jo større chance er der for at en til tilpas stor gruppe gør oprør. Jeg tror ikke en dyt på at det hjælper at "det private" prøver, for desværre må vi jo nok konstatere at osse blandt de "private" har en stor del et udmærket levebrød ud af at "det offentlige". (Diverse IT projekter, DSB´s evindelige konsulenter, osv osv osv). Vi sidder i suppedasen, eller rettere kviksandet, hvordan vi kommer op af den igen ved jeg ikke, jeg håber ikke vi er nået til det punkt at jo mere vi prøver, jo mere synker vi i?

Nå, nu MÅ det vist være tid at julefreden sænker sig, endnu engang rigtig god jul til jer allesammen her på Amino debatten.

(Fik lige en ide, kopieret efter den hedengange formand Mao, der beordrede alle bureaukrater ud og hjælpe bønderne med rishøsten hvert år: Måske er løsningen, at alle offentlig ansatte på skift, en måned om året, skulle ud i det private!... Nå, bare et forslag at tænke over måske:-)    

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Historien er sjov fordi den har en stor del af sandhed i sig, der mangler dog bare det tillæg, at den enlige rorer har gjort opmærksomt på det uhensigtsmæssige i at han er alene om at ro 100 gange men det er blevet ignoreret.

Teddy 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)