Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse eller freelance (kontrakt)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og er ved at skulle finde en sælger som arbejder på provision. Der er ingen grundløn, kun provision og betaling pr. salg. Jeg står i en situation, hvor jeg håber at få lidt hjælp til noget af det administrative arbejde.

Her kommer mine spørgsmål:

 - Kan jeg ansætte en i min virksomhed, og kun betale for de salg han/hun laver?

 - Er det lovligt at lave en sådan ansættelseskontrakt, eller skal der som udgangspunkt være en minimumsløn i en ansættelseskontrakt?

Jeg har overvejet at skaffe en freelancer, og det ville også virke fint, bortset fra at personen med sikkherhed kommer til at tjene mere end 50.000 kr. årligt, og dermed skal personen momsregistreres.

Det vil jeg helst ikke kræve af en sælger, og derfor vil jeg gerne tilbyde en ansættelseskontrakt hvor personen bliver fastansat i mit firma. Så, er det muligt at fastansætte en person som kun tjener provision uden grundløn? Eller strider det imod nogle love og regler for at en person SKAL have en minimumsløn?

Der er i øvrigt ikke tale om en 37 timers arbejdsuge, men derimod bestemmer sælgeren selv hvor ofte han/hun vil arbejde.

Er der eventuelt nogle virksomheder herinde på amino, som kan give et tilbud på lønadministration til et sådant scenarie?

Og jeg kunne også godt tænke mig en advokat/jurist henover denne ansættelseskontrakt, så hvis der er nogle der ønsker at give et tilbud på det er de også meget velkomne.

På forhånd tak for hjælpen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Det korte svar:

Ja, det er helt lovligt at fastansætte folk på ren provision. Du laver bare en udførlig ansættelseskontrakt, hvori det står benævnt, at lønnen er ren provision og angiver den eller de procentsatser der beregnes løn ud fra.

Fx 18% af nettobeløbet per salg - eller hvad du nu vil betale en sælger.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar.

Ved du hvordan det så er med hensyn til ferie og løn under sygdom? Er det et krav, og hvordan skal/kan det udregnes?

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 116
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa.. Jeg har for nylig været igennem samme mølle af spørgsmål, og jeg ringede til min virksomheds a-kasse ASE for at få svar. De sendte mig nogle rigtig gode dokumenter (og et udkast til en lovlig kontrakt med provisionsløn). Såfremt du kan smide mig din e-mail, så vil jeg i morgen, når jeg er tilbage på kontoret gerne sende det til dig. Kontrakten tager også udgangspunkt i muligheden for svingende og valgfrie arbejdstider (indenfor et bestemt tidsrum på dagen). Det hjalp mig.

Jeg har i dag to sælgere ansat, som arbejder på provision, og det er der intet ulovligt i.

Såfremt medarbejderen er syg, skal du dog stadig dække omkostningerne hertil og det kan gå hen og blive en dyr affære. I dokumenterne jeg fik tilsendt var der forskellige metoder man kunne bruge, men som udgangspunkt er det gennemsnitsprovisionen for en given periode (f.eks. det sidste kvartal, eller det sidste år), som er gældende for hvor meget personen skal have i sygedagpenge.

Kommunen dækker kun op til (er det 95 kroner i timen?) i refusion, men hvis du har en supersælger ansat, kan det jo lynhurtigt blive dyrere end dét.

Det er sikrere (hvis du er bange for at det er en ofte syg person du har ansat) at tilbyde en lav fast løn og så provisionen ved siden af. På den måde kan provisionen ses som en bonus for et godt udført arbejde, og så er det kun den faste løn du skal dække ved sygdom.

Du skal også huske at ATP, barsel, feriepenge og de obligatoriske forsikringer slipper du ikke for, selvom at personen kun er på provision.

Jeg vælger ikke at svare på det med freelancer, da du i din tekst selv er kommet frem til at det ønsker du ikke :)

Du er meget velkommen til at kontakte mig herinde eller på betina@mediaflex.dk. Jeg står gerne til rådighed.

Mvh

Betina

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 116
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

... hov, glemte lige:

og du kan ikke ved hvert sygdomsforløbs start vurdere hvilken periode der vil være den bedste for dig økonomisk. Det skal besluttes inden arbejdet påbegyndes og skrives i kontrakten.

Vedr. feriepenge - Der skal kun overføres de procenter af lønnen som nu engang skal overføres. Så det følger lidt "jeres indtjening". Hvis sælgeren tjener penge, tjener du forhåbentlig også penge, og så er det intet problem at overføre mange penge til feriekonto. Hvis sælgeren stort set intet sælger, så skal der heller ikke overføres ret meget til feriekonto. 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dine fine indlæg Betina; jeg har sendt dig en mail. Smile

Fra København SV
Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 116
Fra  Mediaflex ApS Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har allerede nu sendt dig skabelonerne og alverdens anden information jeg havde liggende :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke er bundet af en overenskomst fordi du er medlem af en arbejdsgiverforening,er der intet til hinder for at aftale ren provision

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)