Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling med genstande i stedet for penge?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense S
Tilmeldt 2. Mar 12
Indlæg ialt: 18
Fra  Spur Con:Tra Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer...

Har lige et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med at besvare.

Hvis jeg som virksomhed sælger en vinylplade for 900 kr. og modtager 400 kr. kontant og vinylplader for de sidste 500 kr. Hvordag bogføres dette? Og er det tilladt at handle på den måde?

Mvh Casper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det må du forklare mere indgående. Er det vinyl med musik vi taler om? er det nye eller brugte?

Eller er det vinyl som råvare både i salg og betaling

Er du momsregistreret?

Hvis det er brugte LP er så bruger du vel brugtmomsordningen både i købe og salg - og kender den - eller google brugtmoms

Hvis vi taler noget råvare vinyl eller nye ting i det hele taget, og du er momsregistreret så må de 900 jo være inkl, moms som jeg forstår dig

Så bogfører du 720 kr omsætning og 180 kr moms

Betalingen bogfører du som 400 bank og 500 kr ind på varelager i status

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Lyngby
Tilmeldt 8. Sep 07
Indlæg ialt: 707
Fra  Tæpperens med fordele der forbedrer indeklimaet! TRY.dk Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du tilsvarer skat og moms så må du bytte varer lige så tosset du vil. Jeg har været med i Danmarks største erhvervsnetværk der bytter ydelser i snart 10 år og det er ret nemt når man har nogle til at administrere det. Så behøver man heller ikke at bytte ydelser en og en imellem, men bare med en fra netværket. se evt. min side om tæpperengøringsopgaver!

Fra Odense S
Tilmeldt 2. Mar 12
Indlæg ialt: 18
Fra  Spur Con:Tra Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Der tale om ny vinylplader med musik. Er momsregistreret. Sælger både nye og gamle vinyler.

I eksemplet er der tale om en ny vinyl med moms salgspris 900 kr. (720 kr + 180 kr moms.)

Sælger for 900 kr. for kontant 400 kr. samt vinyler som jeg vurdere til 500 kr. som jeg så gerne skulle sælge for mere end de 500 kr. men det er en anden sag.

mvh Casper

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:03
Hvor mange stjerner giver du? :

så er det jo som beskrevet 

salg drift omsætning 720 - salgsmoms 180

mod bank 400 kr - og ny lagerpost - som øger lagerværdien 500 kr (på den måde ser du, at det er ligemeget om du lægger pengene i kassen/banken eller på lagerværdi

Da sælger vel ikke er momsregistreret er det ikke nogen købsmoms

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense S
Tilmeldt 2. Mar 12
Indlæg ialt: 18
Fra  Spur Con:Tra Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej sælger er en privat person ... og når jeg så sælger de varer jeg har købt af sælger er det så brugtmoms ordningen der træder til ... som jeg har forstået som salgspris - købspris = fortjeneste som der betales 20% i moms af...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46496
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hvis du følger regler for brugt moms i din afregning - og der ved jeg for lidt. Du sælger stadigt il 900 kr og der er fuld moms.

Jeg ville mene du så er nødt til at modtage de 400 cash og give sælger en nota faktura på det du køber af ham for 500 kr (det svarer jo stadigt til, at han har givet dig 900 kr i hånden, men så tager du de 500 kr og køber vinyl af ham så han går fra dig med kun 400 i kontanter)

Den nota/afregning du køber hans vinyl for 400 på - skal følge brugtmoms regler i sin udformning, og det må du surfe efter, der er mange anvisninger på nettet.

Det skal så givet også bogføres in som lager brugtmoms og ikke blandes med dit normale lager.

Herved har du kun moms på fortjenesten NÅR du sælger det vinyl du har liggende på brugtmomslager - og der ligger for 500 kr og vi siger du sælger det for 1000 kr = fortjeneste 500 kr x helt normal moms 25% (og ikke 20) og igen notaen skal følge brugt-moms reglerne - som er meget vigtige (ex moms fremgår ikke af notaen o.l. Surf løs - ex her: http://anettesand.dk/2006/brugtmoms-hvordan-skal-man-g%C3%B8re/ og her http://momsregler.dk/brugtmoms/ og her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064614&vId=0 - bemærk der er forskellige metoder - og nej det er ikke så lige til før du har øvet og kan det Smile

Jeg har ALDRIG arbejdet med brugtmoms, men princippet er som beskrevet så surf løs så du får det korrekt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)