En ven og jeg har tænkt os at starte et webshop, og til at starte med, så bliver omsætningen nok ikke over 50.000 pr. år, så spørgsmålet lyder, er der et krav om at registrere sig som en virksomhed, hvis omsætningen er under 50.000?
Det er ikke et krav. Jeg valgte dog personligt at registerer CVR da det gør en del ting nemmere. Især ved import af varer og B2B handel / engroshandel, plus at du selvfølgelig kan trække momsen fra på køb relateret til din virksomhed.
Tak for svarene. Hvad med når der skal betales skat, skal vi så bare have kvitteringerne for indkøb af varerne og kvitteringerne for salget også indsende det til skat?
Opmærksomheden henledes på, at virksomheder der importerer varer erhvervsmæssigt fra lande uden for EU, skal være importørregistreret før de importerer varer første gang. Dette fremgår af Toldlovens § 29, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 361 af 22/3 2010), som samtidig definerer erhvervsmæssig import som varer, der importeres enten til videresalg eller til brug internt i virksomheden.
Altså at man skal være importregistreret, hvis der importeres uden for EU. Vi har tænkt os at importere fra et EU land, så det gælder nok ikke for os.
Hvad med når der skal betales skat, skal vi så bare have kvitteringerne for indkøb af varerne og kvitteringerne for salget også indsende det til skat?
Jeg tror, Skat ville blive svært trætte af os allesammen, hvis vi sendte vores bilag til dem :-). De kan godt forlange at se dem, men så er det en stikprøvekontrol - og det skal de nok selv spørge om.
Nej, du/I skal lave et regnskab. Typisk sætter man alle sine bilag ind i en mappe og laver en kassekladde i et regnskabsprogram - eller et excel-ark, hvis man ikke har ret mange bilag og så skriver man der, hvad der kommer ind og hvad man giver ud. Når så året er omme, regner man overskudet ud ved et trække udgifter fra indtægter. Og så skal man opgive til skat, hvad overskudet blev - og betale skat af det.